رضا باجلان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 20 واحد صنایع تبدیلی امسال در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال در استان مرکزی به بهره برداری رسیده است که با بهره برداری و جذب این میزان مواد خام کشاورزی سالانه حدود 180 هزار تن انواع محصولات فرآوری شده و قابل عرضه به بازار تولید می شود.
وی ادامه داد: این واحد ها با اعتباری بالغ بر 464 میلیارد ریال سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و حمایت دولت امسال در این استان مرکزی به بهره برداری رسید و با بهره برداری از این واحدها زمینه اشتغال برای 253 نفر به صورت مستقیم ایجاد شده است.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: ظرفیت جذب و فرآوری محصولات خام کشاورزی در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 30 هزار تن افزایش داشته است.
وی ظرفیت جذب و فراوری محصولات خام کشاورزی استان را در سال گذشته 161 هزار تن عنوان کرد.
باجلان یادآور شد: جذب، بسته بندی، فرآوری و نگهداری 90 هزار تن محصولات خام کشاورزی امسال در ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت صنایع تبدیلی استان مرکزی تعیین شده بود که با ایجاد این میزان ظرفیت جذب فراوری محصولات خام کشاورزی، حدود 200 درصد تعهدات این استان تا کنون محقق شده است.
وی گفت: همچنین ایجاد 500 شغل جدید برای مدیریت صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در سال جاری هدفگذاری شده است که با بهره برداری از این واحدها تا کنون 50 درصد این تعهدجامه عمل پوشیده است و پیش بینی می شود تا پایان سال تمامی آن محقق شود.
وی، بیشترین واحدهای فرآوری محصولات خام کشاورزی در این مدت را به ترتیب مربوط به شهرستان های اراک، زرندیه و خمین عنوان کرد.
باجلان گفت: با فعالیت این واحدها در حوزه بسته بندی تخم مرغ، سبزیجات، حبوبات، غلات و سایر صیفی جات زمینه جذب و نگهداری انواع محصولات خام دامی و کشاورزی در استان فراهم شده است.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: 70 هزار تن از مجموع واحدهای صنایع تبدیلی به بهره برداری رسیده در این مدت، سیلوهای ذخیره سازی گندم است که با بهره برداری از واحدها، ظرفیت ذخیره سازی گندم استان به 570 هزار تن افزایش یافته است.
باجلان گفت: با بهره برداری از این واحدها از نگهداری گندم در سیلوهای سرباز و سوله ها جلوگیری و زمینه نگهداری این محصول در محیطی استاندارد و با فناوری روز در استان مرکزی فراهم شده است.
وی با یادآوری تولید سالانه 350 هزار تن گندم در استان مرکزی افزود: با وجود این میزان ظرفیت نگهداری گندم، هم اکنون توانایی دریافت و نگهداری محصول گندم مازاد سایر استان ها در این خطه وجود دارد.
باجلان یادآوری شد: 100 طرح فرآوری، جذب و نگهداری محصولات خام کشاورزی در سال جاری برای دریافت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به بانک کشاورزی معرفی شده که از مجموع این واحدها 700 میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات ثابت و 800 میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات سرمایه درگردش بوده است.
وی ادامه داد: در مجموع طرح های معرفی شده به بانک 30 میلیارد ریال تسهیلات در زمینه سرمایه اخذ و بقیه به دلیل شناور بودن این تسهیلات در سطح کشور در زمان پیش بینی شده موفق به دریافت تسهیلات نشدند.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: با توجه به ابلاغ جدید پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی پیش بینی می شود در مدت زمان تعیین شده شمار بیشتری از این محل موفق به دریافت تسهیلات شوند.
باجلان گفت: در این مدت همچنین 50 واحد برای دریافت تسهیلات رونق تولید توسط سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی به بانک معرفی شد که تعداد کمی موفق به اخذ این تسهیلات شدند و بقیه در حال پیگیری هستند.
وی ایجاد اشتغال و تولید در مناطق روستایی با بهره گیری از تسهیلات حمایتی دولت را از برنامه های جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: با توجه به تسهیلات و حمایت های دولت برای توسعه و اشتغال در مناطق روستایی هدایت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در روستاها و بهره مندی از این تسهیلات و حمایت ها از برنامه های مهم جهاد کشاورزی در سال جاری است.
باجلان خاطر نشان کرد: نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی، ارتقا فناوری و کیفیت محصولات، افزایش بهره وری و کاهش هزینه تولید را از دیگر برنامه های جهاد کشاورزی استان مرکزی برای افزایش صادرات و درآمدهای اقتصادی در استان و کشور است.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جز 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.