به گزارش ایرنا، مجید ابهری روز پنجشنبه در نشست کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی در اراک افزود: ساماندهی و مهار آسیب های اجتماعی از اولویت های مهم در کشور است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید ویژه دارند.
وی بیان کرد: نبود آمار جامع و روزآمد و تعدد دستگاه ها و مراکز تصمیم ساز و مداخله گر در ساماندهی و مهار آسیب ها مسئله ای است که باید حل شود.
بنیانگذار آسیب شناسی اجتماعی و رفتار شناس کشور خاطرنشان کرد: برای مثال خروجی آمار از دستگاه هایی چون ستادمبارزه با مواد مخدر، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سایر بخش های مرتبط متکثر است و این ضعف خود را در راهبردهای مداخله ای نشان می دهد.
ابهری اظهار کرد: 22 نهاد و سازمان در حوزه پیشگیری از اعتیاد بودجه دارند اما در عمل اثربخشی موثر مشاهده نمی شود چرا که در سیاستگذاری ها وحدت کافی وجود ندارد.
وی گفت: دشمنان معتاد را به عنوان یک ابزار تجارتی می بینند و اعتیاد یکی از ابزارهای جنگ نرم و ناتوی فرهنگی است که با هدف نابودی جوانان دنبال می شود و در این میان مصون سازی جامعه و اشاعه فرهنگ پیشگیری از اعتیاد مهمترین راهبرد است.
بنیانگذار آسیب شناسی اجتماعی و رفتار شناس کشور بیان کرد: روش و سبک مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی پیش رفته است و هر روز طیف متنوعی از مواد اعتیادآور شیمیایی با شکل و اسامی عجیب وارد بازار می شود تا جوانان را فریب دهد.
ابهری ادامه داد: کاهش سن اعتیاد در جامعه زنگ خطر جدی است که باید راهکاری اساسی و اثرگذار برای مهار این آسیب در سطح ملی انجام شود.
وی عنوان کرد: فراخی مرزها و مرزهای مشترک با مراکز تولید، سودآور بودن تجارت موادمخدر و ناقص بودن چرخه درمان از مهمترین علل افزایش اعتیاد در ایران است.
بنیانگذار آسیب شناسی اجتماعی و رفتار شناس کشور افزود: 85 درصد از موادمخدر موجود در ایران تقلبی است و به دلیل سودآور بودن بالای آن از مدفوع انسان، خون شتر، رنگ مو، شیر خشک و خرمای گندیده در کنار ترکیبات سمی دیگر مواد مخدر می سازند و این امر باعث شده که معتادان به بیماری های مختلف نیز دچار می شوند.
ابهری بیان کرد: مردمی کردن مقابله با آسیب اعتیاد و استفاده صحیح از ظرفیت ها ی مردمی کلید مهار این آسیب خانمانسوز است و می طلبد که در سایه تدابیر اثربخش از داشته های مردمی بهره جست.
بنیانگذار آسیب شناسی اجتماعی و رفتارشناس کشور اظهار کرد: برای افرادی که ترک اعتیاد می کنند باید برنامه پس از خروج در نظر گرفته شود در غیر اینصورت موفقیتی حاصل نمی شود و در این راستا تشکل های مردمی شناسنامه دار باید با جدیت ویژه وارد عمل شوند.
ابهری با تاکید بر اهمیت جدی گرفته شدن بحث مشاوره در مدارس یادآور شد: امروز به ازای هر 15 دانش آموز در کشور یک ساعت مشاوره وجود دارد در حالیکه بیشتر آسیب های اجتماعی در این دوران ایجاد می شود.
بنیانگذار آسیب شناسی اجتماعی و رفتار شناس کشور ادامه داد: 70 درصد از طلاق های کشور ناشی از مشکلات جنسی ناشی از اعتیاد رخ می دهد که نیاز است بحث های مشاوره ای در طلاق ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و هیچ طلاقی بدون امضای مشاور صادر نشود.
ابهری گفت: رهبر معظم انقلاب در سال 1368 بحث جنگ نرم و در نوروز سال 92 بحث آسیب های اجتماعی را مطرح کردند و همه بخش ها و نهادها تکلیف ویژه دارند در این سنگر حاضر شده و در مهار آسیب های اجتماعی نقش آفرینی داشته باشند.
وی بیان کرد: بافت فرهنگ اراک به دلیل محیط کارگری و دانشجویی و وجود خرده فرهنگ ها ناهمگن است و باید از نظر امنیتی و اجتماعی و فرهنگی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: بحث کاهش آسیب های اجتماعی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب است و باید برای تحقق این مهم کار جهادی صورت گیرد.
شکرالله حسن بیگی افزود: بحث اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر از سال گذشته در این استان با جدیت تمام دنبال شده و گام های بلندی در این خصوص برداشته شده است.
وی بیان کرد: وضعیت اعتیاد در جامعه نامطلوب است و این معضل گزینشی عمل نمی کنند و ممکن است هر فردی را گرفتار کند.
در نشست کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی گزارشی از اقدام های دبیرخانه کتاف و ستاد فامسا استان مرکزی ارایه و در پایان این نشست از جمعی از فعالان و اثرگذاران در فعالیت های این ستاد از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مرکزی با اهدای لوح و جایزه تقدیر به عمل آمد.
کارگاه نقش سازمان های مردم نهاد در پیشگیری از آسیب های اجتماعی با رویکرد کودکان کار و خیابانی با حضور مجید ابهری بنیانگذار آسیب شناسی اجتماعی و رفتار شناس کشور نیز عصر روز پنجشنبه در استانداری مرکزی برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی تشکل های مردم نهاد، کارشناسان فرمانداری ها، شهرداری ها و آموزش پرورش استان مرکزی حضور داشتند.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.