دکتر بهروز رفیعی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سه هزار و 192 زوج از ابتدای امسال در این استان به واسطه طرح ملی غربالگری ژنتیک خدمات مشاوره ای دریافت کردند.
وی اظهار کرد: پیشگیری از معلولیت ها با علت اختلالات ژنتیکی یکی از اهداف اساسی طرح غربالگیری است که به کاهش مشکلات خانواده ها منجر می شود.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: 2 طرح غربالگری اختلالات ژنتیک و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، از سال 93 در سطح شهرستان اراک آغاز شده است.
دکتر رفیعی افزود: در این طرح ها خدمات مشاوره پزشکی - ژنتیکی و بخشی از هزینه های انجام آزمایش ها رایگان بوده و در اجرای طرح سه آزمایشگاه، سه پزشک و پنج کارشناس ژنتیک با طرح همکاری دارند.
وی گفت: براساس برنامه پنجم و ششم توسعه این طرح به صورت اجباری در کشور در حال انجام است به طوری که زوج ها قبل از عقد باید توسط این طرح در مراکز مشاوره ژنتیک و برخی مراکز بهداشتی مشاوره های لازم را دریافت کنند.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اظهار کرد: پیش بینی می شود یک هزار و 255 نفر نیز امسال به صورت داوطلبانه در طرح غربالگیری ژنتیک در استان شرکت داشته باشند.
دکتر رفیعی افزود: سالانه در ایران 30 تا 35 هزار کودک معلول متولد می شود که مشکلات و تنگناهای مختلفی برای خانواده ها و جامعه ایجاد می شود و این آماردر استان مرکزی به سالی 700 تا 800 نوزاد معلول می رسد.
دکتر رفیعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سه هزار و 200 زن سرپرست خانوار در استان مرکزی از خدمات مستمری این نهاد حمایتی بهره مند می شوند.
وی اظهار کرد: بهزیستی برای توانمندی و خروج زنان سرپرست از چرخه حمایت در قالب طرح همیار، 300 میلیون ریال تسهیلات اعطا می کند.
رفیعی گفت: تاکنون 32 گروه همیار زنان سرپرست خانوار دربهزیستی استان مرکزی در بخش های تولیدی بسته بندی حبوبات، خیاطی، آرایشگری، دامداری و کشاورزی به فعالیت مشغول هستند.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: 29 هزار و 570 نفر شامل یک هزار و 679 ناشنوا و کم شنوا، پنج هزار و 619 توانجوی جسمی و حرکت، سه هزار و 800 توانخواه ذهنی، یک هزار و 431 توانجوی کم بینا و نابینا از خدمات سازمان بهزیستی بهره مندند.
دکتر رفیعی افزود: مناسب سازی تردد معلولان از دیگر اولویت های برنامه ششم توسعه بهزیستی در این استان است که با حمایت دولت تدبیر و امید اقدامات این بخش در استان 35 درصد پیشرفت داشته است.
وی اظهار کرد: پیشگیری از معلولیت ها سرمایه بزرگی است که در برنامه ششم بر آن تاکید شده و در این راستا خانواده ها ضمن تشویق به فرزند آوری به سالم سازی نسل آینده نیز توجه ویژه دارند.
حدود 65 هزار توانجو در استان مرکزی از خدمات بهزیستی استفاده می کنند.
6991/3075/ خبرنگار: معصومه ابراهیمی*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.