به گزارش ایرنا، دراگان تودوروویچ روز دوشنبه در نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی در اراک افزود: نتایج مطلوب و خاصی با حضور هیات تجاری صربستان در اراک برای هر دو طرف اقتصادی به دست خواهد آمد.
وی گفت: روابط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با صربستان در سطح مطلوبی قرار دارد و در تلاشیم این ارتباطات در ابعاد مختلف اقتصادی و تجاری افزایش پیدا کند.
تودوروویچ افزود: از تجار استان مرکزی در شهر اراک برای بازدید از توانمندی و ظرفیت اقتصادی صربستان دعوت می کنیم و تا پایان امسال در انتظار دیدار دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران در بلگراد خواهیم بود.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: هیات تجاری صربستان با هدف آشنایی تجار ایرانی با ظرفیت های تولیدی این کشور و با دعوت اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان مرکزی به این استان سفر کرده است.
محمود نعمتی افزود: نرخ بیکاری استان مرکزی هفت و سه دهم درصد، نرخ تورم 12 و سه دهم درصد، و رشد اقتصادی این استان براساس آخرین آمارها 11 و نیم دهم درصد اعلام شده است.
وی گفت: یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در قالب 43 طرح اقتصادی در استان مرکزی مصوب و جذب شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: این استان قطب چهارم کشور با 3 هزار واحد صنعتی در حوزه صنایع مادر تخصصی، قطب صنایع بزرگ از نظر تنوع تولید در سطح کشور است.
محمدرضا حاجی پور افزود: صنایع ریلی، نفت، گاز، سنگ و شیشه عمده فعالیت بخش صنعت استان مرکزی را شامل می شود.
وی اظهار کرد: سال گذشته 87 میلیون دلار انواع کالا از این استان صادر شده که از این میزان 169 هزار دلار به مقصد صربستان بوده است.
وی، محصولات صادراتی به صربستان را شامل، انواع شیشه و ظروف شیشه ای عنوان کرد.
وی گفت: انواع کود، میوه، آلومینیوم، کمباین و مخزن جزء اقلامی هستند که از ایران به کشور صربستان صادر شده و استان مرکزی توانایی تامین و صادرات آن را به کشور صربستان دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در معرفی محصولات شاخص استان، گفت: پنج کالا شامل گل و گیاه، آلومینیوم، ماشین آلات، و عایق رطوبتی در این استان تولید و زمینه صادرات آن به خارج کشور فراهم است.
وی اظهار کرد: این استان آمادگی دارد از صربستان کالاهایی نظیر چرخ محور، اجزای خط آهن و قطعات کمباین را وارد کند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان مرکزی گفت: صربستان و کشورهای منطقه بالکان از گذشته با ایران روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی مستحکمی داشته و این ارتباطات باعث حذف ویزا بین هر دو کشور شده است.
نادره السادات نجفی زاده افزود: قدم های مطلوب با استفاده از تجربه مثبت گذشته برای استحکام بخشی بین دو کشور در ابعاد مختلف وجود دارد.
مدیر مرکز تجاری ایران در بالکان گفت: فعالیت تجاری و اقتصادی این مرکزدر 2 سال اخیر با اخذ مجوز آغاز شده است.
سعید حسینی افزود: جایگاه تجارایرانی و شرکت های مهم با راه اندازی این مرکز ارتقا یافته و مقامات صربستان در بلگراد این مرکز را مورد حمایت خود قرار داده اند.
نماینده دفتر تحکیم، تعمیق و توسعه روابط ایران و کشورهای منطقه نیز گفت: شناسایی ظرفیت و توانمندی های ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و صربستان نخستین گام این دفتر است.
سیدعلیرضا موسوی افزود: نخستین مجوز تلویزیون خصوصی برای معرفی توانمندی های اقتصادی ایران به زبان خارجی اخذ و اکنون تمام منطقه را پوشش می دهد.
وی اظهار کرد: صاحبان واحدهای تجاری و صنعتی باید در مرحله اولیه، تبلیغات و شناسایی محصولات را داشته باشند که این فرصت توسط شبکه ایران تو دی فراهم شده است.
موسوی افزود: این دفتر آمادگی دارد با کمک استادان، اعضای هیات علمی و دانشگاهی قراردادهای معرفی محصولات را منعقد کند.
در این نشست به پرسش صاحبان برخی واحدهای صنعتی استان پیرامون تعامل و همکاری با هیات تجاری صربستان پاسخ داده شد.
هیات تجاری صربستان در سفر 2 روزه به استان مرکزی از واحدهای بزرگ صنعتی این استان دیدن و با فعالان صنعتی استان نشست های جداگانه دارد.
استان مرکزی چهارمین قطب صنعت کشور و دومین قطب صنایع مادر تخصصی کشور است که در تنوع تولیدات صنعتی در کشور رتبه نخست را دارد
6991/3075/ خبرنگار: معصومه ابراهیمی*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.