اصطلاح بازماندگی از تحصیل برای گروه سنی بین شش تا 17سال به کار می رود که یا هرگز به مدرسه نرفته اند یا پس از گذر چند سال با ناملایمات و شرایط زندگی مجبور به ترک محل آموزش و تحصیل شده اند.
بازماندگی از تحصیل به دلایل نداشتن اوراق هویتی معتبر، فقر خانواده، کمبود امکانات و نبود اماکن آموزش در مناطق محروم، ازدواج در سنین پایین و تعصب های خانوادگی در ممانعت حضور دختران در مدرسه رخ می دهد.
کارشناسان حوزه اجتماعی معتقد هستند اگرچه چرخه معضلات در جامعه غیرقابل انکار است اما باید با بهترین برنامه شرایطی مهیا شود که کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه علم آموزی و کسب مهارت بازگردند و در این زمینه تکلیف حوزه دولت بسیار سنگین است.
آنان براین باورند که کودکان بازمانده از تحصیل قربانی فقر خانواده و یا معضلات دیگری هستند که خودشان توان گره گشایی از این مشکلات را ندارند و مداخلات هدفمند و آگاهانه در حل این معضلات از سوی نهادهای حمایتی و آموزشی امری ضروری است.
کودکانی که توان تامین هزینه تحصیل را ندارند مجبورهستند برای تامین مخارج زندگی کار کنند و از درس خواندن منصرف شوند، این کودکان ممکن است در فرایند کسب درآمد طعمه آسیب و سو استفاده هایی شوند که به خاطر ضهف مهارت و تجربه قادر به تشخیص آن نیستند.
کارشناسان معتقدند: برای جلوگیری از بازماندگی کودکان از تحصیل و جلوگیری از بروز مشکلات اجتماعی در جامعه و حضور دانش آموزان در محیط های آموزشی و تربیت نیروی انسانی کارآمد برای جامعه باید با بهره گیری از ظرفیت سایر دستگاه های اجرایی در کنار آموزش و پرورش زمینه حضور بچه ها در مدارس و محیط های آموزشی فراهم شود.
روانشناس خانواده و کودک در مرکز آموزش و پرورش استان مرکزی در این خصوص گفت: آموزش و پرورش به عنوان گسترده ترین دستگاه فرهنگی کشور و مهمترین نهاد اجتماعی، نقش تعیین کننده در آموزش جامعه پذیری و اجتماعی کردن افراد برعهده دارد و بر اساس قوانین جاری کشور باید خدمات آموزشی و پرورشی برای همه در این نهاد اجتماعی یکسان و عادلانه باشد.
محسن صفایی افزود: کسب مهارت و آموزش در آموزش و پرورش تنها به بحث خواندن و نوشتن ختم نمی شود بلکه در آموزش طیف وسیعی از باورها، مهارت ها و جامع پذیری افراد نقش ایفا می کند که نداشتن این مهارت ها کودک و نوجوان را در معرض آسیب پذیری قرار می دهد.
وی ادامه داد: کودکان واجب التعلیم ممکن است به دلایل نواقص جسمی و ذهنی از تحصیل باز بمانند که این افراد می توانند در نظام آموزش و پرورش استثنایی کسب علم و مهارت کنند و نقش خانواده و والدین برای استمرار آموزش کودک و تلاش برای پیشگیری از بازماندگی تحصیل برجسته است.
صفایی گفت: گاهی کودگان قربانی فرهنگ و باورهای نادرست خانواده ها بوده و از تحصیل باز می مانند که مهمترین دلیل محرومیت این بچه ها از تحصیل محرومیت و فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده است و اغلب این کودکان در شرایط طاقت فرسا و با مناسبات خارج از سنشان دست به گریبان هستند و مجبورند زودهنگام تن به کار دهند و در شرایط غیرقانونی و با حلقه ای از خطرهای در کمین دست و پنجه نرم کنند.
روانشناس خانواده و کودک در مرکز آموزش و پرورش استان مرکزی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش برای جلوگیری و کاهش بازماندن کودکان از تحصیل تلاش داشته است در مناطقی که مدرسه وجود ندارد برای حضور بچه ها در مدارس زمینه رفت و آمد این افراد به شهر و یا حضور آنان در مدارس شبانه روزی فراهم شود.
صفایی ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری برای ایجاد نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان و استفاده از توان حمایتی همه دستگاه ها برای جلوگیری از بازماندن بچه ها از تحصیل نیاز است با استفاده از توان همه دستگاه ها و شناسایی دانش آموزان بازمانده ازتحصیل زمینه حضور آنان در مدارس فراهم شود.
وی افزود: دانش آموزان در مدارس مراحل اجتماعی شدن و خود کنترلی را فرا می گیرند و بهترین سنگری که می تواند بچه ها را در برابر این آسیب ها مصون می کند مدرسه است.
روانشناس خانواده کودک در مرکز آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: اگر بخواهیم از مشکلات اجتماعی جامعه در آینده گرفته شود و جامعه ای با محور نیروی انسانی توانمند داشته باشیم باید زمینه حضور و ماندگاری بچه های در مدرسه فراهم شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: گروه جمعیتی 6 تا 18 سال در کشور بر اساس برنامه های آموزش و پرورش باید در ایام تحصیل در چرخه آموزش حضور داشته باشند و از آموزش های ارایه شده در مدارس بهره مند شوند و افرادی که به هر دلیلی در این گروه سنی یا وارد مدرسه نشوند و یا از مدرسه ترک تحصیل کنند و در ماه های تحصیل خارج از محیط آموزشی باشند، دانش آموزان بازمانده از تحصیل محسوب می شوند.
علی محمد غلامی افزود: با اجرای طرح انسداد بی سوادی در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در سال 92 تلاش شده است زمینه ورود همه نونهالان به سال اول دوره ابتدایی میسر شود.
وی ادامه داد: در این طرح بر اساس سامانه ثبت احوال در هر نقطه از استان مرکزی که کودکی 6 ساله وجود داشته باشد از سوی آموزش و پرورش پیگیری، تا در واحدهای آموزشی ثبت نام و به کلاس اول دوره ابتدایی وارد شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: با اجرای طرح انسداد بی سوادی، جمعیت افراد بی سواد در جامعه کاهش می یابد و در واقع می توان با برنامه ریزی صحیح زمینه بازگشت به تحصیل دانش آموزان بازمانده از تحصیل سال های گذشته را نیز به مدارس فراهم کرد.
غلامی یاد آور شد: چهار هزار و 546 کلاس درس دوره ابتدایی در آموزش و پرورش استان مرکزی وجود دارد که در این کلاس ها به 123 هزار و 646 دانش آموز استان ارایه خدمت می شود که این رقم پوشش تحصیلی 99 و پنج صدم درصد از کودکان و نوجوانان سطح استان را شامل می شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی، جذب خالص دانش آموزان پایه اول سال تحصیلی 95- 96 آموزش و پرورش استان را 98 و هشت دهم درصد عنوان کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار وزارت آموزش و پرورش سال تحصیلی گذشته 981 نفر از کودکان 6 ساله استان به چرخه آموزش وارد نشدند.
غلامی افزود: از مجموع کودکان بازمانده از تحصیل در سال گذشته در استان مرکزی 876 نفر دارای آدرس ومحل زندگی، 105 نفراز آنان بدون اسناد هویت محل زندگی بودند که اسامی آنان برای شناسایی و بازگرداندن به چرخه آموزش به مدیران مناطق ارسال شده است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی خاطر نشان کرد: با اقدام های انجام شده تا کنون زمینه بازگشت به تحصیل 274 نفر از دانش آموزان دارای آدرس معلوم، به محیط آموزشی استان فراهم و به چرخه آموزش بازگشته اند.
غلامی ادامه داد: بازگشت به تحصیل 602 نفر از دانش آموزان دیگر استان نیز با برگزاری نشست های طرح انسداد بی سوادی و بهره گیری از ظرفیت سایر دستگاه ها در حال پیگیری است.
وی افزود: شهرستان های اراک، ساوه، شازند و خمین را به ترتیب بیشترین آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان مرکزی را دارند.
وی گفت: تعصبات فرهنگی، طلاق و ناآگاهی برخی از والدین، معضل کودکان کار، مهاجرت و از مهمترین عوامل بازماندن دانش آموزان از تحصیل است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: در برخی از مناطق استان مرکزی جلوگیری از تحصیل با ازدواج زودهنگام دختران رقم می خورد که این مهم افزایش تعداد دختران بازمانده از تحصیل نسبت به پسران را سبب شده است.
غلامی افزود: مشکلات اقتصادی برخی ازخانواده نیز موجب شده بعضی از کودکان برای کسب درآمد در سنین پایین مجبور به کار شوند که این مهم موجب شده آنان از حضور در محیط های آموزشی باز بمانند.
وی، پیگیری جدی بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل به محیط های آموزشی و مدارس را از اولویت های آموزش و پرورش استان مرکزی عنوان کرد و گفت: تلاش شده است با طرح مسئله کودکان بازمانده از تحصیل در شورای اموزش و پرورش استان از ظرفیت های سایر دستگاه های برای بازگشت این افراد به مدارس استفاده شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: هم اکنون با صرف هزینه در خصوص بازگشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل می توان از بسیاری هزینه ها و معضلات اجتماعی که این مهم می تواند در آینده برای جامعه به همراه داشته باشد جلوگیری کرد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: پیگیری و تلاش مدیران مناطق آموزش و پرورش برای بازگرداندن دانش آموزان به چرخه تحصیل، موجب پوشش 99 و پنج صدم درصدی دانش آموزان دوره ابتدایی استان مرکزی شده است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: 80 درصد کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل استان وارد چرخه آموزش و از نعمت سواد آموزی بهره مند می شوند.
عبدالکریم یادگاری افزود: یک هزار کودک و نوجوان در این استان هرگز به مدرسه نرفته اند و از تحصیل بازمانده اند که زمینه اشتغال به تحصیل 800 نفر از این کودکان و نوجوانان شناسایی شده، فراهم شده است.
وی، فقدان چتر حمایتی پدر و مادر، اعتیاد، طلاق والدین، نداشتن سرپرست با کفایت و فقر مطلق را از دلایل اجبار کودکان و نوجوانان به اشتغال های کاذب عنوان کرد و گفت: اغلب این کودکان و نوجوانان قربانیان خاموش آسیب های اجتماعی هستند و از تحصیل بازمانده اند.
یادگاری گفت: تحصیلات و سواد آموزی کودکان از شاخص های مهم توسعه یافتگی قلمداد می شود و بهزیستی در برنامه تقسیم کار ملی در راستای بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش نقش پررنگی دارد.
وی گفت: کودکان خیابانی کمتر از 18 سال در چهار سطح سرپایی، اقامت کوتاه 21 روزه، میان مدت یک ساله و درازمدت تا پایان 18 سال در مراکز حمایتی نگهداری می شوند.
وی افزود: 120 کودک خیابانی به منظور کاهش آسیب های اجتماعی در تخستین مرکز حمایتی کودکان استان مرکزی ساماندهی شده اند.
وی گفت: ایجاد شعبه دوم مرکز حمایت کودکان در یکی از سکونتگاه های غیررسمی اراک با هدف ساماندهی کودکان و جلوگیری از افزایش آمار آسیب های اجتماعی راه اندازی خواهد شد.
معاون اموراجتماعی بهزیستی استان مرکزی گفت:در فصول مختلف قانون 11 دستگاه اجرایی متولی ساماندهی کودکان خیابانی هستند اما بهزیستی در این ساماندهی تنها است و شهرداری به عنوان وظیفه ذاتی کمترین همکاری را دارد.
یادگاری افزود: 11 کودک کار و خیابانی در بهار امسال و 65 مورد نیز سال گذشته توسط بهزیستی استان شناسایی شدند.
وی اظهار کرد: رشد فزاینده آسیب های اجتماعی باعث شده تا آمار کودکان کار و خیابانی در حال افزایش باشد و هم افزایی ودر این راستا همکاری ارگان های اجتماعی با بسیج امکانات ضروری است.
وی گفت: براساس برنامه ششم توسعه اجتماعی باید ظرف پنج سال 25 درصد آمار کودکان کار و خیابانی کاهش پیدا کند.
فرماندار اراک نیز گفت: توسعه بخش های رفاهی برای کاهش آسیب های اجتماعی ضروری است تا جوانان با استفاده ازامکانات تفریحی مفید در فعالیت های سالم سرگرم شوند.
حسین بختیاری افزود: ساماندهی حاشیه نشینان یکی از راهکارهای کاهش معضلات اجتماعی است و فقدان امکانات در حاشیه نشینی ها به رشد آسیب های اجتماعی دامن می زند که بازماندگی از تحصیل مولود این آسیب ها محسوب می شود.
وی اظهار کرد: حداقل امکانات رفاه عمومی در حاشیه نشینی ها باید فراهم شود تا تبعات زندگی به سبک حاشیه ای به حداقل برسد.
227 هزار دانش آموز در 2269 مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.
1955/3075/خبرنگار: مهدی عظیمی**انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.