شهریار فولادوند روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: 19 طرح آموزشی در مجموع این مدارس با 124 کلاس درس و 21 هزار و 74 متر مربع زیر بنا توسط خیران و بقیه توسط اداره کل نوسازی مدارس ساخته شده است و ابتدای مهر ماه به آموزش و پرورش تحویل می شود.
وی ادامه داد: یک هزار و 950 فضای آموزشی با 9 هزار و 900 کلاس درس در استان مرکزی وجود دارد که 35 درصد آن ها از استحکام کافی برخوردار هستند و 45 درصد نیازمند تعمیر و مقاوم سازی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی خاطر نشان کرد: 38 طرح نیمه تمام با 250 کلاس درس در این استان در حال بازسازی است و تعمیرات اساسی مدارس در مناطق 15 گانه نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
فولادوند یاد آور شد: بر اساس آمارهای ثبت احوال استان مرکزی امسال 22 هزار و 670 دانش آموزان به پایه اول ابتدایی آموزش و پرورش این استان وارد می شوند که این رقم نسبت به سال گذشته که 21 هزار و 977 دانش آموز بود بیش از 600 هزار نفر افزایش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: 77 هزار ساعت نیروی انسانی در هفته معادل سه هزار نفر کمبود نیروی انسانی برای تدریس در مدارس استان مرکزی وجود دارد که این کمبودها با بهره گیری از نیروهای حق التدریسی، استفاده از معلمان در نوبت های بعدی کار و استفاده از خدمات نیروهای بازنشسته بر اساس قانون جبران می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی، سهم این استان را در جذب نیروی انسانی در آزمون استخدامی امسال 310 نفر عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش این استان برای آرامش و تسهیل در آموزش افراد غیر بومی زمینه اسکان آنان را در مدارس ستاد اسکان و تجهیز مدرسه اطهر فراهم کرده است.
فولادوند با یادآوری اعطای 500 مرکز پیش دبستانی در سا لجاری به متقاضیان بخش خصوصی گفت: با توجه به ضرورت آموزش دانش آموزان در دوره های پیش دبستانی و بدو ورود به مدارس امسال 17 هزار نفر در دوره های پیش دبستانی استان مرکزی ساماندهی شده و بر اساس برنامه ریزی، حضور 80 درصدی دانش آموزان در مراکز پیش دبستانی در سال تحصیلی آینده در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود یاد آور شد: سال های گذشته 100 درصد هزینه سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی توسط آموزش و پرورش تامین می شد که به دلیل کمبود هزینه سال گذشته 50 درصد این اعتبار توسط آموزش و پرورش پرداخت شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: در هماهنگی با دستگاه های اجرایی امسال تلاش شده است که سهم آموزش و پرورش در پرداخت هزینه سرویس مدرسه دانش آموزان استثنایی افزایش یابد.
فولادوند اظهار کرد: بر اساس آمارهای وزارت آموزش و پرورش بیش از 800 دانش آموز بازمانده از تحصیل و یا تارک تحصیل در استان مرکزی وجود دارد که هر سال کمیته ای با دستور شورای آموزش و پرورش و با مشارکت سایر دستگاه ها تشکیل و بحث بازگشت به تحصیل این افراد دنبال می شود.
وی ادامه داد: سال گذشته زمینه بازگشت به تحصیل بیش از 200 نفر از این افراد به کلاس های آموزشی آموزش و پرورش فراهم شد و 20 نفر نیز خارج از لیست ارایه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش شناسایی و چرخه آموزش بازگردانده شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی، تبدیل مدارس 2 نوبته به تک نوبته را از اولویت های آموزش و پرورش استان عنوان کرد و گفت: 9 درصد فضاهای آموزش و پرورش استان شامل 124 مدرسه ابتدایی، 32 مدرسه متوسطه اول و چهار مدرسه متوسطه دوم به صورت 2 نوبته اداره می شوند.
فولادوند افزود: کمبود فضای آموزشی یکی از مهمترین عوامل ارایه خدمات آموزشی به صورت 2 نوبته در مدارس استان مرکزی است.
وی خاطر نشان کرد: 100 میلیون ریال در سال تحصیلی جدید برای برای آموزش معلمان قرآنی توسط کمیسیون عمومی اختصاص یافته است که 50 میلیون این اعتبار توسط آموزش و پرورش توسط وزارت آموزش و پرورش، 30 میلیون کمیسیون عمومی و 30 میلیون ریال توسط سازمان تبلیغات اسلامی تامین می شود.
معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 2 میلیون و 145 هزار جلد کتاب امسال در بین مدارس این استان توزیع شده است.
بهرام حسین آبادی افزود: 84 هزار جلد کتاب درسی امسال در دوره ابتدایی، 84 هزار جلد پیش دانشگاهی، 160 هزار جلد در دوره های کار و دانش و فنی و حرفه ای و یک میلیون و 210 هزار دوره متوسطه اول و دوم آموزش و پرورش استان مرکزی توزیع شده است.
وی ادامه داد: کتاب های تازه تالیف شده نیز تنها مربوط به پایه یازدهم است که در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.
معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست گفت: برای نخستین بار امسال 100 نفر از سواد آموزان این استان برای آشنایی با دنیای دیجیتال آموزش های هفتگانه کار با کامپوتر را فرا می گیرند.
حسین میرزایی با یادآوری آموزش سواد آموزان در سه دوره سواد آموزی، تحکیم و انتقال افزود: این افراد 400 ساعت در دوره سواد آموزی، 130 ساعت در دوره تحکیم برای تحکیم آموزش ها و 600 ساعت در دوره انتقال که معادل ششم ابتدایی است تحت آموزش قرار می گیرند.
وی، شاخص سواد در استان مرکزی در سال 85 را معادل 83 و 9 دهم درصد، سال 90 را معادل 93 و 9 صدم درصد و سال 95 را معادل 96 و پنج دهم درصد عنوان کرد و ادامه داد: رشد باسواد در سال 95 نسبت به سال 90 حدود 2 و 6 صدم درصد افزایش یافته است.
معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی خاطر نشان کرد: این استان با دارا بودن شاخصه سواد 96 و پنج دهم درصدی سواد رتبه هشتم را در کشور به خود اختصاص داده است.
227 هزار دانش آموز در 2269 مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.
1955/6013/خبرنگار: مهدی عظیمی***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.