به گزارش ایرنا، 50 فیلم کوتاه و سینمایی این جشنواره با موضوع محیط زیست در استان مرکزی از 20 تا 24 شهریورماه جاری در سالن ستارگان اراک اکران می شود.
در این مدت منتخبی از 50 فیلم نیز در 6 شهرستان محلات، خمین، آشتیان، خنداب، ساوه و تفرش به نمایش گذاشته می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در آیین گشایش این جشنواره بین المللی گفت: محیط زیست کشور و استان مرکزی با اقدام های نسنجیده در سال های گذشته متحمل ضربه های سنگینی شده و ساختار منابع پایه و طبیعی آسیب های اساسی دیده است.
عزیز فیلی افزود: اگر چه در سنوات قبل بهانه بسیاری از این اقدام ها توسعه پایدار بوده اما، در عمل تعادل و توازن زیستی رعایت نشده و محیط زیست به گونه ای قربانی توسعه نامتوازن و صنعت محور شده است.
وی بیان کرد: بخشی نگری در تصمیمات از مسائل آسیب زای جدی در حوزه محیط زیست است و نبود نگاه کلان با مشارکت هدفمند مردمی از موضوعاتی است که عامل بسیاری از چالش های زیستی کنونی در کشور و استان است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: جشنواره فیلم سبز اقدام مهم فرهنگی در راستای آشنایی مردم با نعمت های خدادای و تلاش برای حفظ آن است و باید از این فرصت در تقویت همگرایی جمعی در حفظ و احیای محیط زیست بهره برد.
فیلی گفت: وضعیت آب در کشور ایران و استان مرکزی خوب نیست و شرایط بحرانی در حوزه سفره آب های زیرزمینی، لزوم درایت در فرهنگ مصرف و اصلاح نواقص موجود را دوچندان کرده است.
وی افزود: مصرف بهینه آب و حاکمیت مدیریت نوین و کارا در این حوزه از سیاست های اولویت دار در استان مرکزی است و باید تمامی امکانات، ظرفیت ها و منابع بخشی به شکل هدفمند در این راستا مدیریت و هدایتگری شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: توسعه بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی معنا ندارد و باید در مسیری حرکت کرد که در حوزه های مختلف ضمن تامین نیاز جامعه محیط زیست حفظ شود.
سید مهدی مقدسی بیان کرد: محیط زیست امانتی الهی است و کسی حق ندارد آن را تخریب کند زیرا متعلق به نسل های آینده است و سرمایه پایه محسوب می شود.
وی ادامه داد: کشورهای توسعه یافته قبل از هر اقدام عمرانی و صنعتی ملاحظات زیستی آن را به دقت کنکاش می کنند و حاکمیت این رفتار برای حوزه تصمیم سازی و بدنه اجرایی ایران که منابع خداداد زیادی دارد ضروریست و باید زیست سالم پیش از هر فعالیت توسعه ای مد نظر باشد.
مقدسی عنوان کرد: حساس سازی جامعه به گفتمان زیست محیطی، افزایش آموزش های همگانی و تقویت سمن های زیستی از نیازهای اساسی در استان مرکزی است و کلانشهر آلوده ای نظیر اراک باید در تقویت سرمایه های فرهنگی و مداخلات زیستی پیشتاز باشد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آلایندگی هوای اراک در دهه های اخیر از دغدغه های اساسی بوده است که برای ترمیم و اصلاح شرایط فعلی باید مصوبات کاهش آلودگی با جدیت دنبال شود.
مقدسی اظهار کرد: سرعت ایجاد و تقویت فناوری های نو و استقرار انرژی های پاک در کشور و استان مرکزی باید افزایش یابد و در این راستا وزارت نیرو تمهیداتی را اندیشیده تا در استان مرکزی یکهزار مگاوات برق با پنل های خورشیدی ایجاد کند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: لایحه هوای پاک در مجلس مصوب شده و انتظار است این مهم توسط فعالان زیست محیطی به دقت مطالعه شود.
مقدسی تصریح کرد: ایران با اقلیم خشک و نیمه خشک مدیریت آب را باید جدی بگیرد و با توجه به اینکه در سال های گذشته میزان بارندگی کاهش یافته دغدغه آب باید به گفتمانی غالب در کشور و استان تبدیل شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این آیین گفت: نگاه دنیا به مقوله محیط زیست تغییر کرده و مفاهیم جدیدی به علوم مدیریتی محیط زیست اضافه شده است که در این راستا باید تفکر مسئولیت پذیری در قبال محیط زیست در حوزه های مردمی و مدیریتی و همه لایه های جامعه پررنگ دیده شود.
سعید محمودی افزود: یکی از مشکلات مهم در حوزه محیط زیست، نبود الگوی آموزش فراگیر در لایه های مختلف جمعیتی است که انتظار می رود این مهم بیش از پیش تقویت شود و نهاد آموزش و فرهنگ برآن سرمایه گذاری اثربخش داشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: توسعه متوازن محوریت انسان آگاه و آموزش دیده را دارد و غفلت از این مهم لطمه های جبران ناپذیر در پی خواهد داشت.
همایش اقتصاد سبز، گردشگری پایدار و انرژی پاک، نمایشگاه های هنرهای تجسمی و صنایع دستی و دستاوردهای بانوان کارآفرین نیز از برنامه های جنبی ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز در استان مرکزی است.
در آیین گشایش ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز از فعالان زیست محیطی، دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم سبز و حامیان مالی این جشنواره با اهدای لوح، جایزه و تندیس تقدیر به عمل آمد.
ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران از 18 تا 24 شهریورماه در استان های مختلف کشور و در استان مرکزی از 20 تا 24 شهریورماه جاری در سالن ستارگان اراک و 6 شهرستان دیگر این استان جریان دارد.
هدف از برگزاری این جشنواره بین المللی ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست با ابزار و بیان هنری و نیز شناسایی آثار ارزشمند در توجه به حفاظت محیط زیست و توسعه آگاهی مردم است.
فیلم های مستند و داستانی کوتاه و بلند در 2 بخش فیلم های خارجی و ایرانی در ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران در اراک در ایام برگزاری جشنواره در ساعت های 16:30، 18:30 و 20:30 در سالن مجتمع فرهنگی سینمایی ستارگان اکران می شود.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.