به گزارش ایرنا، طرح 55 متری اراک با هدف روانسازی ترافیک و ایجاد روند تکمیل شبکه معابر شهری از سال 82 پیش بینی و توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ابلاغ شد.
براساس مختصات 55 متری، پیش بینی تملک 218 پلاک محدوده طرح به شعاع 2 کیلومتری از میدان ولیعصر(عج) اراک تا خیابان میرزای شیرازی در دستور کار بود.
ساز و کار اجرای طرح 55 متری از سال 83 در دستور کار شهرداری اراک قرار گرفت و تاکنون پس از سال ها بلاتکلیفی، مالکان محدوده طرح خواستار رسیدگی مسئولان هستند.
یکی از مالکان مسیر تملک طرح 55 متری اراک گفت: این طرح حدود 15 سال است که بلاتکلیف مانده و مالکان را سردرگم کرده است.
محمد باقر قلعی افزود: امکان هیچ نوع معامله خرید و فروش و یا مجوز ساخت پلاک های محدوده طرح 55 متری برای مالکان وجود ندارد.
وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از مالکان محدوده این طرح از دنیا رفته اند و مشکلات فراوانی برای وارثان به وجود آمده است.
قلعی گفت: بنا بر پیگیری های انجام شده و نشست های مختلف، اراده ای برای اجرای این طرح توسط شهرداری وجود ندارد و این امر بر سردرگمی بیشتر مالکان افروده است.
یکی دیگر از مالکان طرح 55 متری اراک ادامه داد: اجرای طرح 55 با تنگناهایی مواجه شده و گذر زمان و بی شک افزایش هزینه های اجرای آن، سبب شده تا پیمانکاران رغبتی برای مشارکت نداشته باشند.
عبدالله شهبازی افزود: برآورد هزینه اجرای طرح و کار کارشناسی آن می بایست توسط مشاوران و پیمانکاران برآورد می شد و سپس برای اجرا اعلام می شد اما هنوز پس از گذشت بیش از 10 سال، مالکان این محدوده سرگردانند.
وی ادامه داد: مالکان با وجود اخذ رای دیوان عدالت اداری، در صورت اجرا نشدن طرح در بازه زمانی 5 ساله، از حق قانونی خود برخوردارند.
یکی دیگر از مالکان محدوده طرح 55 متری اراک نیز گفت: مشکلات حقوقی و گرفتاری های اداری و قانونی گریبان مالکان محدوده طرح است.
سبکتکین شفقت افزود: اجرای طرح 55 متری نیازمند اعتبار کلان است و با رقم بودجه های فعلی شهرداری به هیچ عنوان اجرایی نمی شود.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: یکی از الویت ها و برنامه های شورای پنجم، تعیین تکلیف وضعیت طرح 55 متری اراک است.
ایرج رضایی افزود: شورای پنجم تاکید بر کار کارشناسی دارد و بدون مطالعه این طرح را لغو و یا اجرا نمی کند.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: اعضای شورای اسلامی در کنار مالکان در مسیر احقاق حق هستند و همه تلاش ها برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم به کار گرفته می شود.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز گفت: شورای پنجم کلانشهر اراک به خوبی از تنگناها و مشکلات مالکان محدوده طرح 55 متری اطلاع دارند و پیگیری این طرح از اولویت های جدی این شوراست.
کاوه فلک افلاکی افزود: یکی از معیارهای انتخاب شهردار اراک ارایه برنامه نامزدهای انتخاباتی برای طرح 55 متری بود.
وی بیان کرد: شهردار منتخب اراک برنامه های مطلوبی را برای حل این طرح ارایه داد و امید است وضعیت این طرح پس از سال ها بلاتکلیفی به زودی مشخص شود.
شهردار اراک هم گفت: یکی از اولویت های کاری بحث تعیین تکلیف طرح 55 متری این شهر است که با جدیت دنبال می شود.
داود تاجران افزود: به زودی یک نشست با مالکان و مشاوران طرح برگزار می شود و برای کسب بهترین نتیجه با اعضای شورای اسلامی بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.
وی بیان کرد: شهرداری اراک با بدهی سنگین تحویل شده و در مقابل مشکلات شهری این شهر نیز بسیار است اما با همدلی و همراهی مردم، مشکلات حل خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی گفت: اجرای طرح 55 متری اراک نیازمند بیش از 10 هزار میلیارد ریال اعتبار است.
عزیز فیلی افزود: 218 پلاک درگیر با این طرح در حدود 30 هزار متر مربع شناسایی شده که از این تعداد تاکنون 49 پلاک 20 درصد، 60 پلاک از 20 تا 50 درصد و 109 پلاک نیز بیش از 50 درصد با این طرح در ارتباط هستند.
وی بیان کرد: 172 پلاک واحد مسکونی، 22 پلاک تجاری و خدماتی، 2 پلاک درمانی، چهار پلاک اداری، چهار پلاک آموزشی، 12 پلاک بایر، 2 پلاک مذهبی و 2 پلاک نیز پارکینگ و تاسیسات شهری است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: در راستای اجرای این طرح همه این پلاک ها باید از مالکان خریداری شود که طبق پیش بینی ها حدود چهار هزار و 500 میلیارد ریال برای تملک این پلاک ها اعتبار نیاز است.
فیلی گفت: خیابان 55 متری اراک به طول حدود 2 کیلومتر از میدان حضرت ولیعصر (عج) تا خیابان میرزای شیرازی طراحی شده و اعتبار مورد نیاز برای بهسازی این خیابان ها نیز بیش از 600 میلیارد ریال برآورد شده است.
فیلی عنوان کرد: محدوده این طرح نیز 57 برج و مجتمع تجاری متصل در 10 تا 14 طبقه طراحی شده که ساخت آنها نیز بیش از 50 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی گفت: هم ایینک بیش از 14 سال از انجام مطالعات اولیه طرح 55 متری اراک می گذرد و دستگاه های متولی از قبیل شهرداری و شورای اسلامی شهر به دلیل هزینه بسیاری بالای اجرای این طرح با تنگناهایی مواجه شده اند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی اضافه کرد: بر اساس آخرین تصمیمات مدیریت ارشد استان مطالعات نهایی بر روی طرح 55 متری ادامه دارد اما به احتمال زیاد حفر تونل در حد فاصل میدان حضرت ولیعصر (عج) تا خیابان میرزای شیرازی جایگزین طرح 55 متری می شود.
فیلی تاکید کرد: هزینه اجرای طرح 55 متری بیش از 10 هزار میلیارد ریال برآورد شده اما حفر تونل در مسافت حدود 2 کیلومتری به یک هزار میلیارد ریال هم نمی رسد.
وی افزود: با توجه به اینکه حل مشکلات ترافیکی شرق به غرب اراک مهمترین هدف ساخت 55 متری امیرکبیر است، حفر تونل می تواند این مشکل را با هزینه بسیار کمتری حل کند.
طرح 55 متری اراک از سال 1383 در دستور کار شهرداری قرار گرفته و از میدان حضرت ولیعصر (عج) تا خیابان میرزای شیرازی به طول حدود 2 کیلومتر است و حدود 14 هزر نفر درگیر با این طرح می باشند.
3005/3075/خبرنگار: معصومه صفری*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.