به گزارش ایرنا، احمد زارع فیض آبادی روز چهارشنبه در حاشیه آئین روز ملی مزرعه لوبیا در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح های تحقیقاتی در مراکز و ایستگاه های تحقیقاتی در حوزه های باغداری، زراعت، مدیریت منابع و آب، دامداری و ادوات کشاورزی توسط محققان اجرا می شوند.
وی اظهارکرد: رویکرد دولت در زمینه تحقیقات کشاورزی چابک سازی و اثر بخشی است که با جدیت دنبال می شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: استفاده از ارقام متحمل به خشکی، تنش شوری، سرما و گرما و ساخت ماشین آلات از کاشت تا برداشت رویکرد دیگر اثر بخشی طرح های کشاورزی است.
زارع فیض آبادی افزود: در سال های گذشته از هر متر مربع 200 گرم شکر استحصال می شد اکنون به 600 گرم افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: 2 میلیون و 100 هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت گندم آبی و چهار میلیون هکتار نیز گندم دیم است و باید میانگین تولید از سه تن به شش تن افزایش یابد .
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد:12 هزار میلیارد ریال اعتبار در حوزه بخش تحقیقات مصوب شده است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین نیز در این آیین گفت: هزینه تولید به دلیل افزایش نهاده های کشاورزی و دستمزدهای کارگر بالا است که منجر به افزایش قیمت تمام شده لوبیا می شود.
احمد رضا جعفری افزود: استفاده از ارقام جدید و یافته های تحقیقاتی، استفاده از ادوات مکانیزاسیون برداشت لوبیا و بهره گیری از آبیاری نوین راهکار کاهش هزینه های تولید لوبیا است.
وی با بیان اینکه ایران هشتمین تولید کننده محصولات کشاورزی است اما در صادرات محصولات کشاورزی در جایگاه 197 دنیا قرار دارد، افزود: با افزایش محصولات با کیفیت و قابل رقابت باید صادرات محصولات نیز افزایش یابد.
رئیس پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین گفت: ایران جزو یکی از مناطق عمده تولید لوبیا در جهان محسوب می شود و در سال های اخیر در تولید محصول لوبیا افزایش پنج درصدی به ثبت رسیده است.
عادل غدیری ادامه داد: در سال های اخیر خسارت ناشی از خشکی به ویژه در استان های مرکزی، اصفهان، آذربایجان شرقی سنگین بوده است.
وی در ارتباط با آیین ملی روز مزرعه لوبیا گفت: آیین ملی روز مزرعه لوبیا، با حضور 120 نفر از محققان حوزه کشاورزی و کشاورزان استان های زنجان، قم ، فارس ،البرز، اصفهان چهار محال و بختیاری، لرستان و مرکزی برگزار شد.
وی بیان کرد: ایجاد پل ارتباطی بین یافته های تحقیقاتی و کشاورزان، آشنایی بهره برداران با آخرین پژوهش های تحقیقاتی و بررسی مشکلات کاشت، داشت و برداشت لوبیا از مهم ترین اهداف برگزاری آیین ملی روز مزرعه لوبیا است .
خمین خاستگاه تولید لوبیای کشور محسوب می شود و یکی از قطب های کشت و کار لوبیا به عنوان مهمترین گروه از حبوبات آبی کشور است.
چهار هزار و 445 نفر بهره بردار در خمین به تولید محصول لوبیا مشغول هستند که بسیاری از این بهره برداران به عنوان کشاورزان برتر این محصول در سال های مختلف در سطح کشور معرفی شده اند.
7277/3075/ خبرنگار: افسانه آروند*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.