عزت‌اله آمره‌ای روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در خمین افزود: تجهیزات طرح تصفیه خانه انتقال آب از سد کوچری نصب و مرحله آزمایشی آن انجام شده و ادر حال حاضر آب تصفیه شده، سالم و بهداشتی وارد مدار مصرف شده است.
وی اظهارکرد: برای اجرای طرح انتقال آب به خمین شامل ساخت تصفیه خانه و 2 مخزن آب پاک به گنجایش 2 هزار و 500 متر مکعب، حوضچه دبی سنج، حوضچه ورودی، ساختمان برق و کلرزنی و در مجموع 500 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
آمره‌ای ادامه داد: با اتمام تصفیه خانه این طرح زیر بنایی علاوه بر تامین آب شهر خمین، 14 روستای واقع در مسیر خط انتقال نیز از مزایای آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شدند.
وی بیان کرد: 30 روستای باقی مانده در مسیر این خط انتقال نیز تا پایان سال در زمره مناطق برخوردار قرار می گیرند از آب بهداشتی و تصفیه شده بهره‌مند خواهند شد.
مدیر عامل آب منطقه‌ای مرکزی گفت: با اجرای این طرح 182 لیتر آب برای بخش صنعت و آشامیدنی وارد مدار شبکه‌ آبرسانی خمین شد و با اتصال شبکه آب به سامانه انتقال آب سد کوچری مشکل کمبود آب آشامیدنی و صنایع این شهرستان تا 20 سال آینده حل می‌شود.
آمره یادآورشد: با توجه به محدودیت های مالی با مجوزهای قانونی صادر شده از بند الف ماده 142قانون برنامه پنجم توسعه کشور که امکان خرید محصول در بخش آب وفاضلاب را فراهم کرده و این طرح از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد تاسیسات به روش B.O.T و خرید تضمینی آب به مدت 20سال اجراشد.
وی گفت: روش B.O.T قراردادی است که در آن شرکت یا شرکت هایی درقبال امتیازاتی، اجرای طرح های سنگین (به لحاظ مالی) را برعهده می گیرند و سپس طرح را بلاعوض به کارفرمای طرح انتقال می دهند.
وی ادامه داد: سرمایه گذار این طرح بر اساس قرارداد بی او تی، متعهد شده است خرید تضمینی آب در 20 سال توسط وزارت نیرو را اجرا و سپس آن را بلاعوض به این وزارتخانه منتقل کند.
آمره افزود: بهره برداری رسمی از طرح انتقال آب به خمین در هفته دولت با حضور مسئولان کشوری و استانی آغاز می شود.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی با 105 هزار نفر جمعیت، 2 شهر ، 2 بخش و هفت دهستان دارد که در طی سالهای اخیر با بجران خشکسالی مواجه است.
7277/6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.