محمد رضا حاجی پور روز یکشنبه در نشست با معدنکاران محلات افزود: بخش معدن و صنایع معدنی نیز مشمول پرداخت تسهیلات رونق تولید می شود که در قالب مکانیزه کردن ماشین آلات استخراج معدنی و بازسازی و نوسازی خطوط تولید معادن پرداخت می شود.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه بانک مرکزی پارسال یک هزار و 66 واحد تولیدی و صنعتی از نسهیلات رونق تولید به میزان 717 میلیارد تومان بهره مند شدند.
وی اظهارکرد: جلوگیری از خام فروشی، ایجادارزش افزوده، کم کردن ضایعات سنگ با نوسازی خطوط تولید و ماشین آلان استخراج در دستور کار امسال قرار دارد.
حاجی پور ادامه داد: در برنامه ششم توسعه به بخش معدن بر اساس فرامین رهبری توجه ویژه ای شده و از معدنکاران و صنایع معدنی حمایت ویژه می شود.
وی درخصوص با تسهیل امور در بخش معادن و فرآوری سنگ گفت: اجرای هر فعالیتی که منجر به توقف ماشین آلات و خطوط تولید شود بر اساس مصوبه کمیته حمایت از تولید ممنوع شد.
حاجی پور ادامه داد: اصلاحاتی در قوانین مالیات بر ارزش افزوده ایجاد می شود تا معادن مشمول ارزش افزوده نشوند.
وی ادامه داد: اقدامات دولت در راستای ثبات بازار نسبت به دولت های گذشته بی نظیر است و در دولت های گذشته بازار ارز از ثبات برخوردار نبود ولی با حمایت دولت ازبخش تولید بازار صادراتی نیز رونق چشمگیری گرفت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اتسان مرکزی بیان کرد: شرایط تولید شرایط بسیار سختی است اما دولت باوجودهمه مشکلات برای رونق تولید و رونق بازار صاراتی تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته است.
فرماندار محلات نیز در این نشست گفت: محلات با داشتن فعالیت‌های مختلف در زمینه‌های اقتصادی، پتانسیل‌های خوبی را در زمینه تولید سنگ‌های ساختمانی از جمله سنگ خام و تراورتن دارد به طوری که سهم 13.3 درصدی از تولیدات تراورتن‌ جهان را به خود اختصاص داده است.
علی زینی وند افزود:سنگ تراورتن یکی از سنگ‌های تزئینی به شمار می‌آید که به دلیل مقاومت بالا در برابر سرما و گرمای زیاد، تنوع بسیار زیاد در طرح و رنگ، مقاوت پایین در برابر فشار توانسته رتبه برتر را در برابر دیگر سنگ‌های ساختمانی از آن خود کند.
وی با اشاره به اینکه محلات 45 درصد از کل تراورتن‌های ایران را تولید می کند، افزود: ظرفیت تولید سالانه تراورتن در ایران 15 میلیون تن است که از مجموع 18 میلیون مترمکعب حاصل می‌شود.
در این نشست مهمترین مشکلات معدنکاران رکود بازار، کمبود نقدیندگی و سرمایه در گردش ، ماشین آلات کهنه و فرسوده ، ضایعات بالای سنگ و جرائم مالیاتی بیان شد.
شهرستان محلات از توابع استان مرکزی قطب تولید سنگ نمای کشور محسوب می شود و 25 درصد از ذخایر سنگ تراورتن کشور در 100 معدن با ظرفیت 20 میلیون تن در این شهرستان استخراج می شود.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.