به گزارش ایرنا، پریچهر سلطانی روز سه شنبه در سومین نشست شورای تعاون و توسعه زنان کارآفرین استان مرکزی عنوان کرد: سهم کارافرینی صنعتی زنان با وجود زیرساخت های موجود و شمار بالای شهرک های صنعتی در کشور ناچیز است و باید زمینه اطلاع رسانی در این حوزه بیش از گذشته محقق شود.
وی افزود: شرایط برای واگذاری حوزه های مدیریتی در بخش شهرک های صنعتی به زنان باید بیش از پیش فراهم شود و در صورت وجود خلا های قانونی نیاز است که خانه ملت به صورت هدفمند و اثرگذار از طریق کمیسیون های مربوطه و فراکسیون زنان اقدام کندو توسعه کارآفرینی توسط زنان به صورت عملی در صنایع جامه عمل بپوشد.
سلطانی با تاکید بر انتقال مشکلات موجود زنان کارآفرین و ارجاع آن ها به مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید فرصت موجود را از دست داد چراکه ارتقای سطح مشارکت زنان در عرصه اقتصادی و کارافرینی ضرورتی اجتناب ناپذیر است و با توجه به تاکید سیاست های اقتصاد مقاومتی که بر استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های ابترمانده این مهم به سرانجام مطلوب برسد.
وی اظهار کرد: نقش زنان باید در تولید و صادرات هدفمند ششود و تثبیت این نقش آفرینی منوط به حضور کارآفرینان موفق و هدایت ظرفیت ها و استعدادهای جوان است.
وی یادآور شد: تقویت روحیه خودباروی، مجهز شدن جامعه زنان به مهارت های روز و اطلاع رسانی از بازار و شرایط کسب و کار و تجارت در موفقیت برنامه های کارآفرینی صنعتی زنان امری حیاتی است.
مشاور امور بانوان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران بیان کرد: برنامه ششم توسعه کشور با محوریت مهم توسعه عدالت تدوین شده است تا مناطق محروم به مناطق بهره مند تبدیل شود و این امر مستلزم تغییر نگاه بخشی نگر است و با اجرای این برنامه همه استان ها به واسطه نیاز خود از اعتبارات بهره مند می شوند.
وی گفت:در برنامه ششم توسعه،راهبرد خاصی برای زنان سرپرست خانواده پیش بینی شده و بودجه 200 میلیارد ریالی نیز برای این قشر دریافت شده و به منظور ایجاد اشتغال برای این زنان در شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی پذیرای پیشنهادات کارآفرینان است.
سلطانی توضیح داد: معاونت روستایی نهاد ریاست جمهوری به 2 شکل تسهیلات مورد نیاز برای اشتغالزایی در روستاها را تعریف کرده که به منظور ایجاد اشتغال تسهیلات با سود هشت درصد پرداخت می کند و همچنین حدود 40 میلیارد ریال اعتبار برای اشتغالزا از طریق ثبت تعاونی در نظر گرفته است.
اضافه کرد: فعالیت حرفه ای در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی نیز یکی دیگر از طرح های اشتغال خانگی است که به منظور اجرایی شدن در روستاها در نظرگرفته شده است و تصویب اولیه آن در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته زمینه صادرات نیز فراهم می سازد.
وی با تاکید بر شناسایی زمینه های کارآفرینی در استان از طریق مطالعات پژوهشی گفت: کارآفرینی اجتماعی یکی از مواردی است که می تواند از طریق شهرداری و شورای شهر توسط واحدهای صنعتی پیگیری شود چراکه برای این امر اعتباری در نظر گرفته شده که کودکان کار و زنان آسیب پذیر باید مشغول به کار شوند و صنایع و زنان کارآفرین نیز می تواند از این ظرفیت استفاده موثر کنند.
مشاور امور بانوان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اظهار کرد: سطح بهره وری و سنجش توان زنانه در عرصه سرمایه گذاری و کارافرینی زنان باید در کشور راستی آزمایی شود تا حمایت ها و برنامه ها دقیق و اصولی انجام شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: استان مرکزی دارای 34 شهرک و ناحیه صنعتی است که در 31 شهرک آن واگذاری های زمین در حال انجام است و امکان استقرار صنایع کوچک و متوسط در کلیه شهرستان های استان مرکزی وجود دارد.
مصطفی آمره بیان کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه بر توسعه نواحی صنعتی دارد و به همین منظور مطالعه ایجاد چند ناحیه صنعتی همچون ناحیه صنعتی سمقاور، میلاجرد و آوه در دستور کار قرار دارد و در بخش روستایی نیز با توجه به ظرفیت ها امکان توسعه صنعت و ایجاد اشتغال وجود دارد که می توان از ظرفیت زنان کارآفرین استفاده کرد.
وی اظهار کرد: 12 هزار هکتار زمین در اختیار شرکت شهرک های صنعتی استان است که در این راستا مقام اول کشوراز آن این استان شده که تاکنون چهار هزار و 898 هکتار به عنوان شهرک و ناحیه صنعتی عملیاتی شده است و زیرساخت های آن نیز در حال آماده شدن است و سه هزار و 368 هکتار به اراضی صنعتی اختصاص دارد.
آمره افزود: 2 هزار و 495 واحد صنعتی در استان مرکزی واگذار شده که یکهزار و 600 واحد پروانه بهره برداری گرفته اند و سال گذشته 211 قرارداد و 230 هکتار زمین به عنوان واحدهای صنعتی واگذار شده است که منتج به کسب رتبه نخست توسط استان مرکزی شده است.
وی گفت: واحدهای دارای پروانه بهره برداری طبق موارد درج شده در پروانه، 28 هزار و 560 شغل ایجاد کرده اند که شماری ازاین واحدها توسط زنان مدیریت و سرمایه گذاری شده اند و بانک اطلاعاتی جامع ای از نظر تعداد زنان فعال در این عرصه در اختیار نیست.
آمره تصریح کرد: شورای توسعه و تعاون بانوان کارآفرین با محوریت زنان کارآفرین فعالیت دارند که باید بیش از گذشته فعال شوند و فعال نبودن آن منجر به از دست رفتن سرمایه های موجود این قشر می شود و باید با بررسی توانمندی آنان به عرصه کارآفرینی سوق داده شوند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی افزود: 89 واحد صنعتی استان مرکزی دارای مدیرعامل زن هستند و امسال نیز در واگذاری زمین اختیارات لازم وجود دارد و این واگذاری ها به زنان شرایط ویژه ترغیبی و تشویقی را به همراه دارد.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری مرکزی نیز در این نشست بر توجه به زنان کارآفرین، تقویت و رفع موانع کاری آنان برای حضوری قدرتمند، افزایش تعداد زنان کارآفرین به واسطه استفاده از پتانسیل زنان کارآفرین استان و کشور تاکید کرد.
زهرا فرجی بیان کرد: اهداف افزایش کارآفرینی زنان را می توان در قالب ایجاد یک شبکه بانوان کارآفرین دنبال کرد که زمینه تعاملات بیشتر، تبادل تجریات و اطلاع رسانی و جذب ظرفیت های جوان و فارغ التحصیلان را میسر می کند.
وی تصریح کرد: علاوه بر فعالیت های اقتصادی باید رسالت اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرند و به زنان آسیب پذیر و یا در معرض آسیب نگاه ویژه ای کرد تا بتوان در مقابل بسیاری از بحران ها ایستاد و این امر با جذب این قشر در واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی محقق می شود.
در این نشست، زنان کارآفرین استان مرکزی بخشی از مشکلات خود همچون موانع موجود در مسیر اشتغال زنان سرپرست خانوار، مجوز فعالیت های خانگی که فعالیت صنایع را تحت الشعاع قرار داده است و مسائل مربوط به بیمه را مطرح کردند و پیشنهادات در این خصوص ارائه شد.
همچنین با برگزاری نخستین نشست شورای توسعه و تعاون زنان کارآفرین کشور به میزبانی استان مرکزی موافقت شد.
استان مرکزی با جمعیت بیش از یک میلیون و 99 هزار نفر و استقرار بیش از 2 هزار و 800 واحد صنعتی به عنوان یکی از چهار قطب صنعتی کشور مشهور است.
6992/6013/ خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.