خاطرات خوش خانه های قدیمی، کوچه پس کوچه های پرپیچ و خم، بوی گل یاس، آش نذری مادربزرگ، حوض وسط حیاط، شیشه های رنگی درک ها و ارسی های خانه، حمام خزینه ای محله، دولچه دوزهای اطراف، فانوس های نفتی و پیه سوز، سکوت شبانه شهر، آب انبار محله، بام غلتان های سنگی، کوبه های ظریف و ضخیم درهای چوبی، صفا و صمیمیت گذشته و در یک کلام، زندگی ساده قدیم همه آن چیزهایی است که در خاطرات مادربزرگ بارها شنیده ام و هر بار عجیب تر و غریب تر از قبل در ذهنم از آن ها تصویر می سازم.
اما حالا می بینیم که دیگر از آن صفا و صمیمیت خبری نیست و تعصب به محله ای وجود ندارد، این روزها کمتر کسی را می بینیم که تعصب به شهر و محل برایش معنا داشته باشد یا حاضر باشد برای منافع محله و شهرش از بخشی از منافع خود بگذرد.
انسان شهری امروز در میان سنگ و آهن، خیابان های شلوغ و پرترافیک و آپارتمان‌های آسمان‌خراش گیر کرده ، انسانی که حالا به‌جای مناسباتی که پیش از این در ساختار محله‌ها جاری بود در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی غرق‌شده است.
اراک شهری است که قدمت تاریخی کمتری نسبت به شهرهای دیگر دارد و شاید همین امر یکی از علت تعلق نداشتن شهروندان به شهر به شمار می رود.
بیشتر شهروندان شهر غالبا از زندگی در اراک ناراضی اند و زندگی در آن را چون زندانی کوچک می دانند که از کم ترین امکاناتی برخوردار نیست و تنها عنوان کلانشهر را با خود یدک می کشد.
در فاصله های دورتر از شهر بسیاری به شهر اراک و مردم اراک توهین می کنند و بی آنکه همان شهروند اراکی واکنشی نشان دهد.
به جرات می توان گفت که اراک به عنوان پایتخت صنعتی کشور و به بیان دیگر چهارمین قطب صنعتی که اینک عنوان هشتمین کلانشهر را نیز یدک می‌کشد، باوجود نقش ارزشمندی که در عرصه فرهنگی، سیاسی، دفاعی و اقتصادی کشور داشته و دارد، از نظر تسهیلات و ساختار شهری همچنان از ناهنجاری‌های موجود رنج می‌برد.
ناهنجاری هایی که از نبود مدیریت لایق تا آلودگی هوا و امکانات تفریحی درخور و فضای سبز نامناسب نشات می گیرد و تمامی این ها دست در دست هم می دهند تا تعلق نداشتن شهروندان اراکی را بیش از پیش به شهر بیافزایند.
رشد فردگرایی، آفتی است که اکنون گریبان شهرها را گرفته، تا جایی کهگاهی برخی افراد در کلانشهرها به نقطه‌ای از بی‌تفاوتی می‌رسند که حتی ته دلشان می‌خواهد نیمی از شهر و شهروندان نباشند تا شاید کمی زودتر از ترافیک خیابان‌ها خلاص شوند.
آواره و فراری، مبادا ناحق شود و برخورد قهری با نابهنجاری های اجتماعی بی اثر است از دیگر عنوان های این شماره روزنامه وقایع است.
روزنامه وقایع استان با مشی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی با مدیرمسئولی و صاحب امتیازی نیره یوسفی راد منتشر می شود.
7114/6013/خبرنگار: شیما کریمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.