دکتر محسن شانقی روز پنجشنبه در نشست ستاد پیشگیری از تب کریمه کنگو در خمین افزود: یکی از راه های انتقال این بیماری مشترک بین انسان و دام تماس با گوشت آلوده است که با تجهیز و فعالیت کشتارگاه ها به سردخانه های استاندارد با برودت صفر تا چهار درجه می توان از انتقال این بیماری به انسان جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: کشتارگاه دام خمین سومین کشتارگاه در سطح استان مرکزی است که از خدمات پیش سرد کن برخوردار است اما این امکانات غیر فعال است.
وی اظهارکرد: لاشه دام قبل از مصرف تا 24 ساعت و آلایش های دامی نیز تا 48 ساعت باید در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود که این فرایند بایستی در سردخانه کشتارگاه انجام شود.
شانقی با بیان اینکه اگر چه تاکنون مورد مشکوکی از این بیماری در استان و شهرستان خمین مشاهده نشده اما یکی از استان های همجوارموارد مشکوکی مشاهده شده که می طلبد اقدامات پیشگیری برای جلوگیری از انتقال بیماری تب کنگو جدی گرفته شود.
وی افزود: دامداران باید سم پاشی اماکن دامی را در اولویت کاری خود قرار دهند ضمن اینکه میادین عرضه دام نیز به صورت مستمر سم پاشی شود.
شانقی افزود: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه ها، احتمال شیوع این بیماری افزایش می یابد که سم پاشی دام و اماکن دامی برای جلوگیری از انتقال و پیشگیری از ابتلا به این بیماری، بسیار حائز اهمیت است.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی افزود: ویروس تب کریمه کنگو از سال 53 در کشور تایید شده است و از سال 78 هرساله مواردی از این بیماری در برخی استان ها گزارش شد.
مدیرعامل پدافند غیر عامل استان مرکزی نیز گفت: موضوع فعالیت سردخانه کشتارگاه دام بایستی جدی گرفته شود که مهمترین راهکار برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو است.
مجید عسگری افزود: بخشداران برای پیشگیری از این بیماری مشترک وظیفه سنگینی برعهده دارند و مهمترین وظیفه آنها آگاه کردن روستاییان و دامداران نسبت به بیماری تب کریمه است.
وی ادامه داد: اگر چه اقدامات مناسبی در راستای پیشگیری از تب کریمه کنگو انجام شده اما می طلبد این اقدامات مستمر باشد تا از بروز خسارت های سنگین ناشی از این بیماری به ویژه در انسان جلوگیری شود.
عسگری گفت: اکنون 33 نفر آلوده به این بیماری در سطح کشور شناسایی شدند که مهمترین علت آن تماس انسان با دام آلوده گزارش شده است .
وی افزود: اموزش و آگاهی بخشی نسبت به بیماری مشترک تب کریمه کنگو باید در بین دامداران و مصرف کنندگان جدی گرفته شود.
فرماندار خمین نیز در این نشست گفت: همه مسئولان در بخش سلامت بخشی باید پیش قدم باشند و هر گونه قصوری جنبه قضایی دارد.
سید مهدی ساداتی افزود: کمبود اعتبار و نداشتن نیرو در راستای پیشگری از تب کریمه کنگو در این شهرستان پذیرفتنی نیست.
تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.
7277/3075/ خبرنگار: افسانه آروند*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.