علیرضا قارائی عصرپنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در این خصوص اظهار کرد: بیماری خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از راه های گوناگون به خصوص از طریق گزش کنه آلوده، تماس با لاشه و یا خون آلوده به انسال منتقل می شود به همین دلیل خرید گوشت های فاقد لیبل خطر ابتلا به این بیماری را در پی دارد.
وی اقدامات پیشگیرانه در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق نظارت بر رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای حمل و نقل دام بویژه در مناطقی که سابقه بروز بیماری وجود دارد و نظارت بر اجرای صحیح ضوابط بهداشتی هنگام کشتار دام و تجهیز کشتارگاه ها به سردخانه بالای صفر به منظور نگهداری لاشه های کشتار شده برای مدت 24 ساعت در دمای 0 تا 4 درجه سانتیگراد را که منجر به کاهش PH گوشت و از بین رفتن ویروس بیماری می شود، مورد تاکید قرار داد.
رییس شبکه دامپزشکی اشکذر تصریح کرد: شهروندان پس از تهیه گوشت و قبل از قطعه کردن آن، گوشت خریداری شده را به مدت 24 ساعت در دمای 0 تا 4 درجه یخچال نگهداری کرده و در حین قطعه کردن گوشت از دستکش استفاده کنند، همچنین دامداران در صورت مشاهده کنه بر روی دام های خود از کشتن کنه با دست خودداری و با سمپاشی دامداری ها با این آفت مبارزه کنند.
قارائی یادآور شد: قصابان نیز در صورت تردد به کشتارگاه حتما از وسایل و لوازم ایمنی همچون دستکش سالم ، لباس کار مناسب و چکمه و ماسک استفاده و از خرید و ذبح دام های فاقد پیشینه و بدون مجوز حمل خود داری نمایند.
تب کریمه کنگو در آسیا، آفریقا و اروپا گزارش شده و در کشورهای همسایه ایران مانند عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان نیز شایع شده است .
شیوع این بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری (کنه ها) بیشتر مشاهده می گردد.
این بیماری در حیوانات اهلی هیچگونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد، همچنین تماس با خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها باشد، باعث انتقال بیماری می شود.
مرکز شهرستان اشکذر در 20 کیلومتری استان یزد قرار دارد.
7546/ 6014/ خبرنگار : سعیده السادات خاتمی ** انتشار : کاظم شاملو
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.