حوالی ساعت هشت است و با قدم زدن در شهر مغازه هایی خودنمایی می کنند که در چند قدمی هم با بنر بزرگ نوشته اند آش و حلیم نذری موجود است.
مغازه هایی که تا چندی پیش ساندویجی بودند یا سوپرمارکت اما،در ایام رمضان محلی برای توزیع آش و حلیم شدند و عده ای نیز مغازه هارا فقط برای همین یک ماه اجاره کرده اند.
چیزی که در این میان بیش از همه به چشم می خورد ظروف یکبار مصرفی است که در ابعاد مختلف بر روی میز حضور دارند.
هرچه زمان به اذان مغرب نزدیک می شود افراد بیشتری به این مکان ها مراجعه می کنند تا حلیم و آش را بخرند آن هم در ظروف یکبار مصرف. ظروفی که سالهاست مهمان خانه هایمان شده در حالی که به گفته محققان مضراتش بیش از فوایدش است.
زمان قدیم که زیاد هم دور نیست، شاید همین 10 یا پانزده سال پیش این ظروف پلاستیکی به ندرت یافت می شد، در هنگام خرید حلیم افراد قابلمه در دست جلوی مغازه آماده می شدند و در هنگام مراسم مختلف و نذری هم کمتر از این ظروف دیده می شد.
این ظروف به‌دلیل فراوانی و ارزان قیمت بودن، ایجاد سرعت و سهولت در کارها، قابلیت شکل‌پذیری در هر شکل و اندازه در زندگی شهری که سرعت و راحتی حرف اول را می‌زند جا باز کرده‌اند، در مهمانی‌ها دیگر کسی مجبور نیست ساعت‌ها وقت صرف شستن و جابه‌جا کردن ظروف کند و باعث شده بسیاری از کارها راحت‌تر از گذشته انجام شود.
بسیاری از مسئولان، ایران را پنجمین کشور مصرف کننده این ظروف می دانند و از مضرات ظروف یکبار مصرف گفته اند و حتی تا آنجا پیش رفته است که علاوه بر آنکه ۱۱۸ نوع بیماری را به همراه دارد، خطر مسمومیت ناشی از این ظروف پلاستیکی را برابر با گاز گرفتگی می دانند.
اکنون با توجه به قرار گرفتن در ماه رمضان، حلیم، شله زرد، انواع آش و دیگر غذاهای ویژه ماه رمضان در این ظروف به دست مردم می رسد.
فروشندگان این مواد غذایی بدون در نظر گرفتن سلامتی مردم، این غذاها را در ظروف رنگارنگ یکبار مصرف می فروشند و خریداران با آگاهی و یا بدون آگاهی از مضرات این ظروف خیلی راحت استفاده می کنند.
هرچند توجه به رویکرد و راهکارهای فرهنگی نقش بسزایی در زمینه کاهش مصرف پلاستیک خواهد داشت ولی این روند بدون اتخاذ سیاست های کلان، همکاری و هماهنگی کلیه بخش های دولتی، خصوصی و سازمان های مردم نهاد چندان نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت و حال اگر رسانه ها و دیگر عوامل فرهنگی هم وارد عمل شوند بر کاهش استفاده از این ظروف موثر خواهند بود.
در حال اتمام، یک شکست خانگی و بی ستاره از دیگر عنوان های خبری این شماره روزنامه وقایع است.
روزنامه وقایع استان با مشی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی با مدیرمسئولی و صاحب امتیازی نیره یوسفی راد منتشر می شود.
7114/6013/خبرنگار: شیما کریمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.