به گزارش ایرنا، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار اراک در این نشست گفت: به منظور رفع نواقص و مشکلات کشتارگاه صنعتی اراک شهرداری باید ظرف یک هفته آینده اقدام به تخصیص اعتبار کند.
زارعی با انتقاد از حضور نیافتن شهردار و مدیرکشتارگاه صنعتی این کلانشهر در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی، افزود: حضور مدیران کل در نشست های کارگروه الزامی است و طبق قانون باید دلایل حضور نیافتن به صورت مکتوب ارائه شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: بیماری تب کریمه کنگو یکی از بیماری های ویروسی است که برخی از استان های کشور را درگیر کرده است و باید مراتب بهداشتی، مراقبتی و ایمنی به منظور مصون ماندند استان مرکزی واراک از این بیماری با جدیت تمام دنبال شود.
وی اظهار کرد: آموزش های لازم و نظارت بر کشتار دام در روستاها باید با جدیت دنبال شود وهمچنین در بحث بیماری های منتقله از طریق آب و غذا نیز باید اطلاعات لازم در اختیار آنها قرار گیرد.
در این نشست مدیر شبکه دامپزشکی اراک نیز اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو بیماری خطرناک و کشنده ای است که 70 سال پیش در شوروی شایع شد و باید قبل از بروز هرگونه رخداد و بحران آمادگی لازم وجود داشته باشد.
وی گفت: اصلی ترین عامل شیوع بیماری تب کریمه کنگو گوشت و دام است و این بیماری در حیوانی هیچ گونه علائمی نداشته و در واقع ناقل بیماری است و مسئول فنی کشتارگاه نیز امکان تشخیص آن را ندارد و با تماس با دام بدون رعایت نکات ایمنی و بهداشتی مبتلا می شود.
مدیرشبکه دامپزشکی اراک گفت: این ویروس ضعیف است و با دما از بین می رود به طوری که با پخت گوشت در حرارت 56 درجه و همچنین نگهداری گوشت دام پس از کشتار به مدت 24 ساعت در سردخانه ویروس از بین می رود.
وی افزود: سیستم سرمایشی سردخانه کشتارگاه اراک با حجم گوشت تناسب ندارد و امکان ایزوله گوشت را فراهم نمی کند، ریل های انتقالی گوشت به سردخانه متصل نیست و طبق ارزیابی صورت گرفته در هشتم اسفندماه سال گذشته امکان بهره برداری ازاین سردخانه وجود ندارد و با توجه به شرایط موجود و اهمیت سلامت جامع باید به سرعت رفع نواقص صورت گیرد.
جوانمرد براهمیت سم پاشی به منظور رفع کنه به عنوان عامل اصلی شیوع این بیماری تب کریمه کنگو تاکید کرد.
منوچهر کاظمی عضو شورای اسلامی شهر اراک افزود: در صحن علنی شورای شهر اراک و در نطق پیش از دستور وضعیت کشتارگاه و اختصاص مبلغ سه میلیارد ریال به منظور رفع مشکلات موجود بیان و به سرعت تخصیص آن دنبال می شود.
بخشدار بخش مرکزی شهرستان اراک بیان کرد: یکی از موارد حائز اهمیت توجه به کشتار دام در روستاهاست که بدون نظارت در حال انجام است و دامپزشکی نیز توان نظارت کامل بر کلیه کشتارها در روستاها را ندارد.
عبدالرضا حاج علی بیگی افزود: اهمال دراین راستا می تواند فاجعه آفرین باشد به همین دلیل باید در این مورد تهمیدات ویژه ای دیده شود و بازدیدهای فشرده ای از روستاها بزرگ که دست به کشتاردام و عرضه مستقیم آن می کنند، انجام گیرد.
رئیس مرکز بهداشت اراک نیز در این نشست گفت: در هر فرد مبتلا به اسهال آبکی و رنج سنی بالای 2 سال احتمال ابتلا به التور و شبه وبا مطرح است که با انجام آزمایش صحت و سقم بیماری به اثبات می رسد.
قنبر فراهانی بیان کرد: این بیماری هر چندسال یک بار طغیان می کند و تاکنون به دلیل اقدامات موثر و رصد شرایط کمترین موارد را در کشور شاهد بوده ایم اما، به تازگی در کشور یمن شایع شده است به طوری که در حال حاضر هزار و 671 نفر مبتلا و 21 نفر جان خود را از دست داده اند.
وی، نظارت منظم برسالم بودن آب مصرفی، ضدعفونی سبزیجات و میوه های جالیزی و گرم کردن مجدد غذا را از جمله موارد مهم در پیشگیری از بروز این بیماری عنوان کرد.
فراهانی تصریح کرد: در این راستا لازم است اطلاعات لازم درخصوص بیماری به دهیاری به منظور رعایت نکات بهداشتی و ایمنی داده شود، آب و فاضلاب شهری و روستایی نظارت بیشتری در امر کلرزنی اعمال کند و سازمان میادین میوه و تره بار از ورود سبزیجات از دیگری نقاط کشور و استان ها جلوگیری کند.
وی ادامه داد: سازمان پارک ها وفضای سبز نیز باید اقدام به نصب تابلو برای شیرهای غیرقابل شرب در شهرهای استان کند.
وی افزود: آموزش های لازم در سطوح مختلف به پزشکان، مراقبان سلامت و بهورزها داده شده است و هماهنگی بین بخشی با مراکز درمانی و نمونه گیری از افراد مشکوک احتمالی انجام گرفته و نظارت ها در اماکن عرضه اغذیه نیز تشدید شده است.
رئیس شبکه بهداشت اراک تاکید کرد: لازم است که نسبت به شبکه آب روستاهایی که تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی نیستند نظارت داشته باشند و همچنین شهرداری نسبت به رسیدگی به وضعیت فروشندگان موادغذایی دوره گرد و سیار نیز اقدام کند.
در این کارگروه گزارشی از برنامه عملیاتی خودمراقبتی سازمانی ادارات توسط مرکز بهداشت اراک ارائه شد.
براساس تماس تلفنی عضو شورای شهر اراک،شهردار این کلانشهر متعهد به پرداخت سه میلیارد ریال برای رفع مشکلات کشتارگاه اراک ظرف یک هفته آینده شد.
شهرستان اراک به عنوان مرکز استان مرکزی دارای جمعیت 591 هزار و 756 نفر است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.