علی بابایی، مدیر کل جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفت و گو با خبرآنلاین، افزود: آنچه که در این راستا برای استان پیش بینی و نهاد گذاری شده بود، 364 هزار تن بود که خوشبختانه به خیلی بیشتر از آنچه که هدف گذاری شده بود، دست یافتیم و تمامی هزینه های گندم و جو خریداری شده از کشاورزان از سوی دولت پرداخت شده است.
وی گفت: سال 95 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و عمل مطرح شد که برای تحقق اهداف این شعار از سوی دولت تدبیر و امید اقدامات ارزنده ای به ویژه در حوزه کشاورزی انجام شد.
بابایی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در این راستا اهداف ویژه ای را دنبال کرد که منجر شده در بخش کشاورزی شاهد تحولات خاصصی باشیم، ادامه داد: ارتقاء امنیت غذایی، تامین نهاده های کشاورزی و تامین ذخایر مطمئن محصولات کشاورزی همواره از برنامه هایی است که در راستای تحقق به سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی وزرات جهاد کشاورزی دنبال و به سیاست ها ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه نزول رحمت آسمانی، شیوه های صحیح ترویج، کشت و داشت و برداشت از مهم ترین علل موفقیت مهندسان و کشاورزان در این عرصه بود، ابراز کرد: مصرف گندم استان سالانه 150 هزار تن است که دخیره سازی انجام شده که سهم بخش خصوصی در امر ذخیره سازی 150 هزار تن و 350 هزار تن آن مربوط به اداره کل تعاون روستایی و اداره غله است.
بابایی به خود اتکایی در تولید دانه های روغنی اشاره کرد و گفت: در سال 94 ، 1160 هکتار کشت کلزا داشتیم که در سال 95 با رشد 245 درصد به 4 هزار هکتار افزایش یافت.
وی در ادامه بحث کاهش ضایعات کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی مطرح کرد و گفت: تعهد استان در زمینه ظرفیت سازی در این خصوص 185 هزار تن جلب محصولات کشاورزی خام بود که عملکرد ما 384 تن بوده، یعنی 104 درصد از اهداف محقق شد که 76 میلیارد تومان سرمایه گذاری از طریق تسهیلات بانکی و بخش خصوصی انجام شده که 108 هزار تن کاهش ضایعات داشته ایم.
بابایی اظهار کرد: احداث گلخانه با هدف صرفه جویی در آب در حدود 22 هکتار و 2 هکتار بیشتر از آنچه دولت هدف گذاری کرده، اصلاح و بهسازی گلخانه ه در حدود 11 هکتار، اجرای 470 هکتار سیستم های نوین آبیاری که به ازای هر هکتار 4 هزار و 400 متر مکعب صرفه جویی در آب می شود را از دیگر اقدامات در راستای عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست.
وی همچنین به بحث تجهیز ناوگان و ماشین آلات کشاورزی اشاره کرد و افزود: جذب تسهیلات بانکی در این رابطه 110 درصد بود که برای خرید 503 دستگاه ادوات کشاورزی، 390 کمباین و 647 دستگاه تراکتور باه مبلغ 34.7 میلیارد تومان در اختیار کشاورزان قرار گرفت
وی ادامه داد: ضریب خود اتکایی در زمینه تولید شیر، گوشت قرمز،؛ مرغ و تخم مرغ نیز 100 درصد محقق شده و در زمینه کشت جو نیز 150 هزار تن برای استان در سال 95 هدفگذاری شده بود که 180 هزار تن تولید داشتیم که 17 درصد بیش از آن چیزی بود که در اهداف پیش بینی شده بود.
ضریب خود اتکایی در زمینه تولید سیب زمینی نیز 119 هزار تن بود که یک تن بیش از اهداف پیش بینی شده است، بیان کرد: در راستای ایجاد ظرفیت های جدید و احیاء واحد های غیر فعال 46.5 میلیارد تومان تسهیلات بانکی با واجدین شرایط اعطا شد که با فعال سازی 195 طرح باعث افزایش تولید و اشتغال شد.
بابایی تاکید کرد: خوشبختانه در بخش صادرات بخش کشاورزی نیز رشد بسیار خوبی داشتیم و طبق آمار رسمی 41 میلیون دلار بوده است، البته صادرات استان بیش از این مقدار است که از استان دیگر انجام شده که در پایانه های صادراتی استان ثبت نشده است.
وی اجرای طرح نظام ترویج نوین کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی با اهداف ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی، مدیریت دانش کشاورزی، سمانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی را از دیگر برنامه های دولت تدبیر و امید در سال های اخیر دانست و افزود: کشاورز نباید دغدغه ای جز تولید و کشاورزی داشته باشد و طبق این طرح مهندسان جهاد کشاورزی باید در مزارع حضور مستقیم داشته و از نزدیک مسایل و مشکلات کشاورزان را حل کنند که در این راستا هم اقدامات خوبی صورت گرفته است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 662792
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.