شهلا نظری روز سه شنبه در گفت و گو ایرنا عنوان کرد: بسته خدمتی کودک سالم به منظور ارزیابی سلامت کودکان در کلیه شاخص های سلامت از نیمه دوم خرداد در کلیه مناطق شهری و روستایی شازند با هدف مراقبت از کودکان از نظر مولفه های سلامتی و تکاملی و رشد براساس استانداردهای تدوین شده اجرایی می شود.
وی افزود: این طرح که در گذشته بسته خدمتی کودک سالم و مانا نام داشت و پس از بازنگری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور ارزیابی سلامت در کودکان زیر هشت سال ابلاغ و در استان مرکزی در شهرستان شازند به عنوان نمونه اجرا می شود و از نیمه دوم امسال بستر اجرایی آن تمامی شهرستان های استان است.
نظری بیان کرد: در حال حاضر آموزش 230 نفر از پزشکان، مراقبان سلامت، بهورزها و نیروهای شاغل در واحدهای بهداشتی در حال آموزش برمبنای طرح هستند تا براساس 2 کتابچه تدوین شده برای این بسته خدمتی ارزیابی های سلامت کودکان انجام گیرد.
وی اظهار کرد: با ارزیابی انجام شده اگر کودکی دچار اختلال رشدی و بیماری خاصی باشد در مراحل بعدی به متخصص ارجاع می شود و در کنار آموزش های بهداشتی، آموزش لازم برای مراقبان کودک همچون مادر و پرستار به نیروهای واحدهای بهداشتی ارائه می شود.
مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: تمامی عوامل تهدید کننده سلامت کودک همچون اختلال ها، بیماری ها، سوانح و مسمومیت ها واکسیناسیون و حتی نحوه برخورد والدین با کودک بیمار نیز در قالب این برنامه و بسته خدمتی به نیروها آموزش داده می شود.
نظری اضافه کرد: این بسته در سطح تمامی روستاهای منطقه سربند و شازند و شهر شازند به صورت رایگان انجام می گیرد.
در حال حاضر 25 مرکز خدمات جامع سلامت و 68 پایگاه سلامت در استان مرکزی فعال است که از بین 68 پایگاه سلامت 38 پایگاه در دولت یازدهم احداث و 30 مرکز نیز نوسازی و بهسازی شده است.
از آغاز استقرار دولت تدبیر و امید و در راستای برنامه تحول نظام سلامت 375 نفر به عنوان کارشناس بهداشت محیط، تعذیه و روانشناس جذب این مراکز و پایگاه ها شده اند که همه خدمات خود را به صورت رایگان به مراجعان ارائه می کنند.
6992/6013/ خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.