مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در آیین آغاز عملیات اجرایی این اقامتگاه گفت: عملیات اجرایی نخستین اقامتگاه گردشگری موقت مطابق با استانداردهای بین المللی در کشور با سرمایه گذاری ایتالیایی در خورهه محلات آغاز شد.
سید محمد حسینی افزود: شرکت ایتالیایی سیلک رود برای اولین بار در ایران، پروژه ساخت اقامتگاه های موقت را با استفاده از تکنولوژی روز دنیا در شهرستان محلات را آغاز می کند.
وی ادامه داد: فنداسیون این اقامتگاه گردشگری نصب و در صورت اخذ مجوز از سازمان مربوط که در کمسیون زیر بنایی استان مرکزی به زودی مصوب می شود، سازه های این اقامتگاه موقت نصب و به بهره برداری می رسد.
وی اظهارکرد: شرکت سیلک رود در حوزه گردشگری در سطح استان مرکزی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده و این استان الگوی راه اندازی اقامتگاه های موقت در حوزه گردشگری در سطح کشور قرار گرفته است.
حسینی افزود: نخستین منطقه برای راه اندازی اقامتگاه گردشگری در خورهه محلات و دومین منطقه در دلیجان در نظر گرفته شده و در صورتی که هر یک از شهرستان اعلام آمادگی کنند با دریافت مجوز این شرکت، اقامتگاه موقت گردشگری راه اندازی خواهد کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: در محوطه تاریخی خورهه محلات یک اقامتگاه موقت متمرکز با 12 سوئیت و در هر سوئیت اتاق های دو تا سه نفره بنا می شود.
وی بیان کرد: سرمایه گذار ایتالیایی برای ساخت این اقامتگاه 40 میلیارد ریال هزینه می کند که با بهره برداری از آن برای 55 نفر فرصت اشتغال ایجاد می شود.
وی گفت: این قرارداد سرمایه گذاری مشترک، میوه شیرین درخت برجام است که پس از گشایش های بین المللی منعقد شده است.
حسینی بیان کرد: در تولید این سازه ها که در کمتر از یک روز بنا می شوند، به غیر از کیفیت، آداب ملی و مذهبی ایرانیان در نظر گرفته شده و در حد یک هتل پنج ستاره به گردشگران خدمات رسانی می کند.
وی بیان کرد: این سازه ها با نام یونا هاوس و یونا گاردن، پیش از این در نقاط مختلف دنیا نصب شده که آخرین نمونه آن هفته گذشته در فرانسه بهره برداری شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در سازه یونا هاوس، خانه ای کوچک با ظرفیت 5 تا 10 نفر دارای 3 اتاق خواب، سالن پذیرایی، دو سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه احداث می شود.
حسینی گفت: این پروژه برای نخستین بار در ایران اجرا می شود و در حقیقت استان مرکزی به یک پایلوت برای کشور تبدیل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت سیلک رود نیز در این آیین گفت: در دولت گذشته دست اندرکاران این شرکت حتی تمایلی برای سفر به ایران نداشتند، اما در دولت فعلی و گشایش های پس از برجام، ایران را به عنوان مقصدی مطمئن برای سرمایه گذاری می دانند.
دکتر مایکل تاجری افزود: از همین رو برای هر پروژه مبلغ 40 میلیارد ریال سرمایه گذاری می شود که با توجه به تعداد بسیار زیاد سازه که مدنظر شرکت برای احداث در استان مرکزی و سپس استان های دیگر است، مبلغ بسیار قابل توجهی خواهد بود.
وی افزود: در این سازه های بین راهی و گردشگری تمام خدمات مورد نیاز ارائه می شود و حتی برای کاهش تصادفات، 2 ساعت محل خواب رایگان در اختیار رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی قرار می گیرد.
فرماندار محلات نیز با اشاره به ظرفیت های شهرستان در حوزه های مختلف به ویژه گردشگری تصریح کرد: اجرای این طرح سب اشتیاق دیگرسرمایه گذاران می شود.
علی زینی وند افزود: بسترهای لازم برای سرمایه گذاری در این شهرستان فراهم است و هر سرمایه گذاری داخلی و خارجی که بخواهد اقدام به سرمایه گذاری کند، حمایت می شود.
وی ادامه داد: روستای خورهه نقطه ای طلایی برای سرمایه گذاری در سطح شهرستان محلات محسوب می شود که فاصله زمانی ناچیز آن با دیگر شهرهای کشور زمینه مناسبی برای حضور گردشگران را فراهم آورده است.
فرماندار محلات گفت: سه منزل روستای خورهه توسط میراث فرهنگی ظرف روزهای آینده برای تبدیل به اقامتگاه بوم گردی انتخاب شده که پس از اختصاص تسهیلات مورد نیاز، عملیات ساماندهی این منازل آغاز می شود.
زینی وند افزود: برگزاری جشنواره انار به منظور معرفی قابلیت های روستای خورهه در تولید با کیفیت این محصول و نقش آن در جذب گردشگر از برنامه های دیگر برای توسعه گردشگری و جذب گردشگران در این منطقه است .
محوطه تاریخی و باستانی خورهه در مجاورت روستایی به همین نام و در 48 کیلومتری شمال شرق شهرستان محلات، در استان مرکزی قرار دارد.
در این محوطه آتشکده آتش کوه از جمله مهمترین آثار بر جای مانده از دوران باستان ایران زمین است که بیش از سه هزار و500 متر وسعت دارد و مورخان از این مجموعه به عنوان، آتشکده، معبد، کاخ و مرکز برگزاری جشن ها و مراسم های مذهبی و ملی، عمارت و منزل ییلاقی و قبرستان یاد کرده اند که در دوره های باستان و دوره اسلامی مورد استفاده بوده است.
این آثار با شماره ملی 131 در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
7277/3075/ خبرنگار: افسانه آروند*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.