به گزارش ایرنا، دکتر جواد نظری روز دوشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی افزود:خود مراقبتی فردی در استان مرکزی موفقیت 17 درصدی دارد درحالیکه هدفگذاری برنامه تحول نظام سلامت 10 درصد بوده است.
وی توضیح داد:این گام با هدف پیش بینی و شناسایی مجموعه آثار و پیامدهای اثربخش بر خود مراقبتی تهیه می شود و مجریان طرح ها موظف هستند در مرحله امکان سنجی گزارش پیوست سلامت مربوطه را تهیه و برای بررسی و تایید کارگروه ارزیابی مطالعات پیوست سلامت به وزارت بهداشت و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک ارائه کند.
نظری بیان کرد: پیوست سلامت برای طرح های نیروگاه های گازی، سیکل ترکیبی و هسته ای، طرح های نفت، گاز شامل پالایشگاه و پتروشیمی، طرح های سنگین شامل واحدهای تولید گچ، سیمان ،ذوب فولاد نورد و شکل دهی، طرح های خدماتی شبکه های جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب و مراکز دفع و دفن پسماند و طرح های کشاوری شامل کشتارگاه های بزرگ صنعتی دام و طیور و شهرک های دامداری و دامپروری باید اجرایی شود.
وی تصریح کرد: در این گام اعمال همفکری وزارت بهداشت در راستای اصلاح و رفع چالش ها برجسته می شود و برای کلیه طرح های بزرگ در زمینه های مذکور در استان پیوست سلامت باید تهیه شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: حوزه بهداشت تمرکز خود را بر کنترل و پیشگیری از بروز بیماری های غیرواگیر دارد به طوری که تلاش می شود ظرف 10 سال آتی 25 درصد کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و دیابت، 10 درصد کاهش مصرف الکل، 10 درصد افزایش حرک جسمانی و 30 درصد کاهش مصرف نمک در استان مرکزی رقم بخورد.
وی اظهار کرد: در کارگروه عوامل اجتماعی نیز سند جامع پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در حال تدوین است که نمایی از وضع موجود و چالش ها در استان معرفی می کند و می طلبد در این راستا تمامی دستگاه های مرتبط باید اقدامات و اطلاعات لازم را برای تدوین سند ظرف یک هفته آینده در اختیار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک قرار دهند.
نظری ادامه داد: از دی ماه سال گذشته دانشگاه کنترل بیماری های غیر واگیر را در قالب طرح خدمات نوین سلامت در بازه سنی 30 تا 70 سال با انجام آزمایش های قند و چربی و خطرسنجی چاقی و دیابت و سرطان ها مورد توجه قرار داده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک عملکرد طرح خودمراقبتی در سطح سازمانی را در استان مرکزی ضعیف ارزیابی کرد و گفت: این طرح باید در 6نیمه نخست سال جاری توسط دستگاه های اجرایی انجام شود و دقت در اجرای آن می تواند به کاهش بیش از 50 درصد مراجعات به پزشکان بیانجامد.
وی ، در خصوص یکی از دستورکارهای این کارگروه که به طرح افزایش تعداد مراکز عرضه لبنیات فله و پیشگیری و کنترل تب مالت در استان اختصاص داشت، افزود: تب مالت یکی از معضلات بهداشتی استان است که سه شهرستان آشتیان تفرش و فراهان را گرفتار کرده است به طوری که در آشتیان از هر 100 هزار نفر 93 نفر و در تفرش و فراهان به ترتیب در هر 100 هزار نفر 97 و 183 نفر به تب مالت مبتلا هستند و باید اقدامات مناسبی در این راستا انجام شود.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این نشست بر برخورد و کنترل فعالیت واحدهای غیرمجاز توزیع فله لبنیات از طریق اتاق اصناف تاکید کرد.
دکتر محسن شانقی افزود: دامپزشکی تکالیف واکسیناسیون را با قوت انجام می دهد اما ،در سطح شهر مراکز متعددی اقدام به توزیع لبنیات و شیرخام به صورت فله ای می کنند و در بسیاری موارد دامپزشکی این مراکز را به رسمیت نمی شناسد.
وی گفت: با توجه به تقاضای مردم نسبت به استفاده از لبنیات فله ای باید دستورالعملی برای ساماندهی این مراکز و همچنین کنترل بروز بیماری های مشترک بین انسان و دام مانند تب مالت صورت گیرد.
وی یادآور شد:در حال حاضر 250 مرکز توزیع لبنیات در استان مرکزی فعال است که باید ضوابط بهداشتی برای آنها اعمال شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تاثیر دفع فاضلاب تعدادی از روستاها بر کیفیت آب سد کمال صالح در درازمدت مسئله ای است که باید توجه جدی به آن شود و استان مرکزی دارای هزار و 151 روستا است که از این تعداد 813 روستا تحت پوشش آبفار و 228 روستا فاقد پوشش است که 150 روستای آن بالای 20 هزار خانواراست.
یوسف عرفانی نسب بیان کرد: 70 روستا در حوضه آبریز سد کمال صالح بخش سربند شهرستان شازند واقع شده که باید با راهبری علمی و مطالعاتی موضوعات آنان رصد شود.
وی عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز برای این روستاها 110 میلیارد ریال است که طرح مطالعاتی آن در قالب 16 بسته مجرا در حوزه تحقیقات فاضلاب تدوین شده است اما نیازمند حمایت مالی مجموعه استان است.
عرفانی نسبت بیان کرد: دولت تدبیر و امید برای اولین بار اصلاح شبکه فاضلاب را مورد توجه قرار داد که برای این امر 500 میلیون دلار در نظر گرفت که مشکل 500 روستا رفع شد اما، مجلس شورای اسلامی این رقم را به 300 میلیون دلار کاهش داده و با توجه به لزوم و اهمیت بهسازی و بازسازی شبکه ها باید بازنگری صورت بگیرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی افزود: از هزار و 200 منطقه تامین آب استان مرکزی 500 منطقه حصارکشی شده است اما باید تلاش بیشتری برای رفع مشکلات موجود صورت گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست در خصوص کاهش مصرف کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی اظهار کرد: استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در حوزه کشاورزی با تولید سه درصد محصولات کشاورزی کشور جایگاه ویژه دارد که یک و 2 دهم درصد از محصولات تولیدی در استان مازاد بر جمعیت است.
علی بابایی افزود: مصرف کودهای شیمیایی براساس آزمون خاک و نیازها دنبال می شود به طوری که از سال 83 روند کاهش مصرف مورد توجه قرار گرفته و از 105 هزار تن به 60 هزارتن کود مصرفی رسیده است و کاهش 43 درصدی مصرف کودهای شیمیایی در استان اتفاقی قابل توجه است.
وی گفت: با توجه به تولید محصولات ارگانیک ، این استان در زمره مناطق پیشرو در کشور مطرح شده است و با ساماندهی فروشندگان سموم غیرمجاز که یکی از مشکلات اصلی حوزه کشاورزی استان بود در مسیر تولید محصولات ارگانیک حرکت می کنیم همچنین استفاده از سموم دوست دار محیط زیست نیز در دستور کار قرار دارد.
بابایی بیان کرد: در بحث فاضلاب نیز نظارت ها تشدید شده است و در تولید محصولات کشاورزی نباید از آب فاضلاب استفاده شود و براساس قانون نیز منع وجود دارد.
معاون غذا،دارو و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: اندازه گیری سموم شیمیایی از سه سال گذشته و با آغاز برنامه تحول نظام سلامت مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفت و در برنامه پنجم توسعه نیز به آن اشاره شده و در تفاهم نامه امضا شده بین جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت نیز کاهش و اندازه گیری سموم در محصولات تاکید شده است.
دکتر مصطفی دلاور گفت: یکی از الزامات جهادکشاورزی شناسنامه دار کردن مزارغ تولیدکننده محصولات ارگانیک است که باید کد رهگیری برای محصولات آنها در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد: در دو مرحله اعلام نوع کود مصرفی در استان و استاندارد ها عنوان شده است چراکه بیش از 190 استاندارد کود وجود دارد که هزینه های بسیاری به همراه دارد.
دلاور افزود: تهیه تجهیزات و آزمایش ها گران است و در حال حاضر 10 قطب دانشگاهی در کشور متولی انجام سنجش در حوزه بازمانده سموم در مواد کشاورزی هستند که نمونه های استان مرکزی به قطب زنجان ارسال می شود و با خرید این دستگاه می توان به صورت مشترک با زنجان آزمایش ها را انجام داد.
رئیس سازمان نظام پزشکی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: عوامل محیطی در بروز سرطان تاثیر گذاری مستقیم دارد و به همین دلیل در این راستا باید به مواد غذایی نظارت اصولی اعمال شود و فارغ از هر گونه تعصب بررسی علل و عوامل مورد توجه قرار گیرد.
دکتر بابک عدلی افزود: مواد غذایی تولید شده در مزارع بدون هیچ گونه تعصب و یا ملاحظه ای باید بررسی شود و در صورت وجود کاستی اقدامات و برخوردهای لازم انجام شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ساوه نیز گفت: یکی از معضلات در ساوه اتباع مهاجر هستند که در سال 95 بدون جایگاه در بودجه یک میلیارد و 600 میلیون ریال دربخش بهداشت و درمان هزینه شده است.
جلیل کوهپایه زاده تصریح کرد: در حال حاضر 9 هزار تبعه افغان به صورت رسمی در ساوه سکونت دارند.
وی توضیح داد: با توجه به اینکه پنج هزار نفر تبعه افغان در مهمانشهر شهید ناصری اقامت دارند نیاز است که یک مرکز بهداشت در این مهمانشهر خدمات بلازم را به آنان ارائه دهد.
وی گفت: گسترش چتر بیمه ای برای تبعه افغان خدمات دهی به آنان را تسهیل می کند که دراین زمینه رایزنی ها و همراهی مجموعه استان،و دانشگاه و کمیسیاری عالی نیاز است.
کوهپایه زاده اضافه کرد: ثبت موالید افغاغنه موضوعی است که باید پیگیری شود.
در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان هشت دستور کار مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست مقرر شد روستاهای نزدیک سد کمال صالح به طور کامل تحت پوشش شرکت آبفا قرار بگیرد و کمیته حفاظت فنی آب نیز مصوبات خود را به دبیرخانه کارگروه ارسال کنند.
ارائه آموزش لازم به دهیاران از طریق جهاد کشاورزی، تاکید بر ممنوعیت استفاده از پساب فاضلاب در تولید محصولات کشاورزی و برگزاری نشست کارشناسی با حضور دستگاه های متولی برای کاربرد سموم در محصولات کشاورزی نیز تصویب شد.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.