به گزارش ایرنا، پرویز افشار روز پنجشنبه در نشست مشترک شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی و شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان در محل فرمانداری شهرستان فراهان، افزود: سه هزار و 300 فرصت شغلی برای معتادان بهبود یافته در سال گذشته در کشور ایجاد شده که پیامدهای مثبتی در کاهش آسیب و ساماندهی وضعیت خانواده های معتادان داشته است.
وی بیان کرد: دولت تسهیلات ویژه ای برای کارفرمایانی که معتادان بهبود یافته را به کار گیرند در نظر گرفته و در این راستا به ازای هر فرد 50 تا 100 میلیون ریال تسهیلات ارایه می دهد.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور ادامه داد: کارفرمایانی که معتادان بهبود یافته را به کار گمارند، پرداخت 50 درصدی سهم بیمه کارفرما از محل اعتبارات ستاد مبارزه با موادمخدر کشور دیده شده است.
افشار بیان کرد: دولت یازدهم به مقوله آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد نگاه کارشناسی و برنامه محور دارد و به عنوان دغدعه جدی در پی حل مشکلات است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: اقدامات انجام شده در دولت یازدهم در راستای کاهش آسیب های اجتماعی اثربخش بوده و تنها به عنوان مسکن و درمان مقطعی به موضوع نگریسته نشده است.
افشار اظهار کرد: اقدام های پیشگیرانه در امر مبارزه با موادمخدر در سال 95 نسبت به سال 94، افزایش 42 درصدی داشته است.
وی گفت: سیاست اصلی مبارزه با موادمخدر اجتماعی شدن آن است اما، این به معنی فردی بودن نیست بلکه نگاه در قالب افزایش مشارکت تشکل های مردمی در راهبری موضوعات است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور اضافه کرد: از مجموع 12 هزار و 500 تشکل مردم نهاد در کشور، بیش از چهار هزار تشکل در حوزه اعتیاد و موادمخدر فعالیت دارند که از این تعداد، 2 هزار و 271تشکل در سال 94 دارای شرایط استاندارد بودند و در سال 95 نیز تعداد تشکل های دارای واجد شرایط به 2 هزار و 360 رسید.
افشار عنوان کرد: بیمه سلامت از سال 92 مکلف به پوشش خدمات به معتادان کم بضاعت و بی بضاعت شده و این مهم ظرفیتی است که کمک کلیدی می کند و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور افزود: سال 94 در این خصوص 300 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد که بخشی از آن جذب شد و در سال 95 نیز این با افزایش اعتبار از سوی رئیس جمهوری میزان آن به 660 میلیارد ریال رسید که از این میزان 25 درصد جذب شد.
افشار تصریح کرد: بحث درمان معتادان و افزایش مراکز نگهداری این قشر از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید است.
وی بیان کرد: آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب است که همه باید در این راستا دست به دست هم دهندتا مشکلات را حل کنند و دغدغه ها را بکاهند.
معاون اداری و مالی و امور مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: در دولت تدبیر و امید اتفاقات هدفمند و موثری در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی رخ داده است.
نجیب حسینی افزود: در راستای کاهش هر چه بیشتری آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد همه باید وارد میدان عمل شوند.
وی بیان کرد: اگر امروز شماری از جوانان به دلیل اعتیاد در کنار خیایان ها جان می دهند به دلیل نبود برنامه ریزی صحیح در گذشته است و باید کوشید با راهبری و مدیریت شرایط فعلی بستر در آینده نزدیک برای کاهش آسیب هموارتر شود.
معاون اداری و مالی و امور مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب موارد مربوط به اشتغال، اقتصاد و اقتصاد مقاومتی را به صورت مکرر بیان می کنند و همه وظیفه دارند به این امور توجه ویژه داشته باشند و رهنمودهای ایشان را سرلوحه کار قرار دهند.
حسینی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب از 2 سال گذشته بحث آسیب های اجتماعی را به صورت شخصی پیگیری می کنند که بیانگر اهمیت موضوع است و نشست 11 اردیبهشت ماه امسال نیز در خصوص آسیب های اجتماعی با حضور معظم له برگزار می شود.
وی تاکید کرد: اعتیاد در کمین تمامی اقشار جامعه است و اگر غفلت شود ممکن است هر فردی به آن مبتلا شود بنابراین نیاز است که در حوزه فرهنگ سازی و مصون کردن جامعه با افزایش آگاهی ها بیش از پیش بکوشیم.
معاون اداری و مالی و امور مجلس شورای اسلامی افزود: معتاد یک بیمار است و باید نگاه ها به سمت این قشر حمایتی باشد.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: زمانی که سطح معیشت مردم کاهش یابد، آسیب های اجتماعی افزایش می یابد اما نیاز است که برنامه های موثری تدوین شود و دامنه آسیب کاهش در کنترل باشد.
محمد حسینی افزود: دشمن در بحث موادمخدر با جدیت تمام ورود پیدا کرده و امروز همه اقشار وظیفه دارند با تمام تلاش در بحث مبارزه و فرهنگ سازی علیه اعتیاد وارد شوند.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید اجازه داده شود دشمنان به اهداف خود دست یابند.
حسینی اظهار کرد: استان مرکزی در بحث آسیب های اجتماعی از میانگین کشور بالاتر نیست اما، وجود کم آن نیز زنگ خطر است و باید کوشید که آسیب های اجتماعی در کمترین سطح ممکن تقلیل یابد.
وی بیان کرد: بحث اشتغال معتادان بهبود یافته از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
دبیر شواری هماهنگی مبارزه با موادمخدر کشور در ادامه این نشست گفت: این استان در سال 94، در راستای مبارزه با موادمخدر رتبه 22 کشور را داشت اما، این رتبه با تلاش های فراوان در سال 95 به رتبه نخست رسید.
نبی الله شاه محمدی حیدری افزود: برای کسب این رتبه دستگاه های مختلف تعامل و همکاری هدفمند و خوبی داشتند و این مهم برگ زرینی در افتخارات این استان بود که انتظار است این در سال جاری نیز حفظ شود.
دبیر شواری هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی ادامه داد: شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان از حوزه های موفق در زمینه مبارزه و مهار معضل اجتماعی موادمخدر است.
شاه محمدی حیدری گفت: 19 معتاد متجاهر از شهرستان تفرش، یک معتاد از شهرستان آشتیان و یک معتاد از شهرستان فراهان پارسال به مرکز ماده 16 ابراهیم آباد اراک معرفی شدند.
امام جمعه شهرستان فراهان نیز در این نشست گفت: جمهوری اسلامی زیر پرچم ولایت مطلقه قرار دارد و این نعمت بزرگی است.
حجت الاسلام مهدی فیض کرمیان افزود: هدف واقعی از تشکیل حکومت اسلامی بستر سازی برای نزول رحمت های الهی، اجرای عدالت، آسایش و در نهایت عبادت و بندگی خداوند است و امروز به برکت انقلاب اسلامی بستر برای عبادت و بندگی خداوند فراهم است.
امام جمعه شهرستان فراهان ادامه داد: نعمت های جمهوری اسلامی خاری بر چشم ابرقدرت ها است و اگر موانع شیاطین و دشمنان نظام نبود توفیقات و پیشرفت های این کشور بیش از این داشته ها بود.
حجت الاسلام فیض کرمیان اظهار کرد: دشمنان امروز همه تلاش خود را به کار گرفته اند که در مقابل حرکت های بزرگ مردم این مرز و بوم ایستادگی کنند و یا این حرکت ها را به انحراف کشانند و متاسفانه در کشور افرادی هستند که هنوز وجود دشمن را باور نکرده اند و امید است این افراد از خواب غفلت بیدار شوند.
امام جمعه شهرستان فراهان اضافه کرد: یکی از حربه های دشمنان بر علیه کشور به ویژه جوانان بحث موادمخدر است که این قشر باید بیش از پیش هوشیار باشند و توطئه دشمنان را بشناسند.
حجت الاسلام فیض کرمیان عنوان کرد: بیکاری یکی از عوامل مهم و زمینه ساز برای گرایش جوانان به سمت اعتیاد و مصرف موادمخدر است که امید است افزایش اشتغال در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
فرماندار شهرستان فراهان نیز در این نشست گفت: این شهرستان در زمینه آسیب های اجتماعی و به ویژه موادمخدر، جزو شهرستان های با کمترین آسیب در استان مرکزی است.
سید احمد سجادی افزود: برنامه های پیشگیری، آموزش و افزایش تشکل های مردمی در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در این شهرستان مورد توجه جدی قرار گرفته و این امور در سال جاری نیز با جدیت تمام دنبال می شود.
وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید نگاه و توجه ویژه ای به بحث استفاده از ظرفیت های مردمی و افزایش تشکل های مردم نهاد داشته به طوری که این مهم از پنج هزار تشکل در سال ۹۲، به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تشکل مردمی در سطح کشور در پایان سال ۹۵ رسیده است.
فرماندار شهرستان فراهان با بیان اینکه در این شهرستان نیز هفت تشکل مردم نهاد وجود دارد، گفت: توسعه فضاهای ورزشی و ایجاد نشاط و اجتماعی از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای سال جاری است.
محمود حسنی فرماندار شهرستان آشتیان نیز در این نشست گفت: اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر نقش موثری در کاهش اعتیاد دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی افزود: آموزش از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار است که در این راستا اقدام های خوبی پارسال انجام شد و این مهم در سال جدید نیز با جدیت دنبال می شود.
وی بیان کرد: ۱۲ نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر پارسال در این شهرستان برگزار شد که ۴۴ مصوبه به همراه داشت و از این تعداد ۴۱ مصوبه اجرایی شد.
فرماندار شهرستان تفرش نیز در ادامه این نشست گفت: پارسال گام های بلندی در حوزه عرضه، پیشگیری، آموزش و درمان در این شهرستان برداشته شد که افزایش این برنامه ها در سال جاری با جدیت دنبال می شود.
علی میرزایی افزود: شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در این شهرستان پارسال ۶۱ مصوبه داشت و از این تعداد ۵۱ مصوبه اجرایی شد.
وی بیان کرد: پارسال در امر مبارزه با موادمخدر از پتانسیل های دهیاری ها، بخشداری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز استفاده شد.
در پایان این نشست گزارشی از اقدام های صورت گرفته در امر مبارزه با موادمخدر در شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان و برنامه های پیشنهادی هر سه شهرستان ارایه شد.
تخصیص اعتبار خارج از استانی برای شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان در حوزه مبارزه با موادمخدر از مهمترین مصوبات این نشست بود.
شهرستان فراهان از توابع استان مرکزی است که دارای یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت، ۲ بخش، چهار دهستان، ۲ شهر و ۷۰ روستا است و در این شهرستان بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت زندگی می کند.
۳۰۰۵/6013/ خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.