حمید رنجبری روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: پارسال 21 حلقه چاه کشاورزی غیر مجاز در این شهرستان شناسایی و با دستور قضایی مسدود شد.
وی ادامه داد: علاوه بر انسداد این چاه های غیرمجاز، 9 مورد ادوات حفاری نیز از عاملان حفر چاه های غیرمجاز در این شهرستان کشف و ضبط شده است و متخلفان با تشکیل پرونده قضایی به مراجع قانونی معرفی شدند.
رنجبری اظهارکرد: انسداد چاه های غیرمجاز کشاورزی دراین شهرستان به دلیل وضعیت نامساعد سفره های زیر زمینی و استمرار خشکسالی درسالهای اخیر در دستور کار قرار گرفته است.
وی توضیح داد: وضعیت سفره های آب زیرزمینی خمین نگران کننده است و این مهم لزوم برخورد با چاه های غیر مجاز را دوچندان کرده است.
وی یادآور شد: اگر چه خمین در سال زراعی جاری با بارش های مطلوبی مواجه است اما این بارش های مقطعی نمی تواند کسری مخزن و افت دراز مدت را جبران کند.
وی ادامه داد: بارندگیهای مقطعی به طور کامل درسفره های زیر زمینی نفوذ نمی کند چرا که بخشی از آن تبخیر، بخشی به روان آب تبدیل می شود.
رنجبری افزود: برای حل تنش های آبی باید روند مصرف آب اصلاح و منابع آبی با رویکرد مناسب مدیریت شود.
رئیس منابع آب خمین گفت: سفره های زیر زمینی این شهرستان با شش و نیم میلیون متر مکعب کسری مخازن مواجه و دشت خمین از نظر ذخایر آب سفره های زیرزمینی با افت مواجه است و می طلبد مردم به ویژه کشاورزان الگوی مصرف آب را رعایت کنند.
رنجبری افزود: کشاورزان باید از کاشت محصولات آب بر خودداری کنند و با سیستم آبیاری نوین بهره وری در این حوزه را افزایش دهند.
شهرستان خمین دارای یک هزار و 935 منابع آبی شامل چاه عمیق و نیمه عمیق، چشمه و قنات است.
7277/3075/خبرنگار: افسانه آروند*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.