علی زینی وند روز چهارشنبه در نشست هماهنگی آیین بیل گردانی نیم ور افزود: آداب و رسوم کهن خطه نیم ور به ویژه بیل گردانی به عنوان یکی ازجاذبه های مهم گردشگری محسوب می شود که از این ظرفیت باید برای معرفی پتانسیل این شهر، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استفاده کرد.
وی بیان کرد: ایران کشوری متمدن و دارای فرهنگی غنی و اصیل، حاصل تلاقی دو فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی است و حفظ آیین های سنتی وظیفه آحاد مردم است.
فرماندار محلات ادامه داد: این مردم هستند که پرچمدارقابلی برای حفظ و پاسداری آیین های سنتی و معنوی محسوب می شوند.
زینی وند گفت: جامعه بدون فرهنگ، جامعه ای بدون هویت محسوب می شود و مسائل فرهنگی واجتماعی هویت بخش جامعه است و کاری که از بطن مردم برخیزد قابل احترام است.
فرماندار محلات افزود: بیل گردانی به عنوان یک ورزش بومی و محلی که برگرفته از آداب و رسوم کهن این خطه دارد در قالب صنعت گردشگری می تواند تولید ثروت کند.
فرماندار محلات گفت: این شهرستان دارای اصیل ترین سنت هاست که این روزها به دلیل گسترش و رشد شهرنشینی و تغییر فرهنگ ها، به فراموشی سپرده شده است.
وی ادامه داد: جشنواره ها و آیین های سنتی و فرهنگی فرصتی برای ایجاد شور و نشاط بین جوانان، تبلورحس میهن دوستی و یادآور تاریخ کهن این مرزوبوم است.
فرماندار محلات افزود: آیین بیل گردانی از کهن ترین آیین های سنتی ایرانیان ونشان از فرهنگ غنی این خطه است که امسال باشکوهتر از هرسال باید برگزار شود.
زینی وند گفت: جشنواره بیل گردانی نیم ور در 25 فروردین سال جاری در محل سکوی بیل گردانی این شهر برگزار می شود.
آیین بیل گردانی یا جشن شکرانه آب و باروری طبیعت آیینی با 2 هزار سال سابقه است که در شهر تاریخی نیم ور از توابع شهرستان محلات استان مرکزی برگزار می شود.
جشن بیل گردانی هم اکنون از جمله ورزش های بومی محلی استان مرکزی و نوعی ورزش باستانی و پهلوانی نیز محسوب می‌شود که در سال 89 ثبت معنوی شده است .
این آیین با اجرای موسیقی محلی و برگزاری غرفه های سوغات محلی و صنایع دستی برگزار می شود.
شهر باستانی و تاریخی نیم ور در بخش مرکزی شهرستان محلات از توابع استان مرکزی در 25 کیلومتری محلات و در حد فاصل راه ارتباطی شهرهای دلیجان و محلات قرار گرفته است.
7277/3075/ خبرنگار: افسانه آروند*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.