نصرت الله هاشمی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در پی بارندگی های بهاره، 10 میلیون متر مکعب آب در سازه های آبخیز خمین ذخیره سازی شده است.
وی ادامه داد: افزایش سطح آب های زیر زمینی، جلوگیری از هدر رفت آب های سطحی و کنترل فرسایش خاک از تاثیرات مثبت بارندگی مناسب و ذخیره آب در سازه های آبخیزداری این شهرستان است.
وی گفت: 300 سازه مکانیکی ،بند خاکی ،بند سنگ و سیمان و خشکه چین در خمین وجود دارد.
هاشمی افزود: بارندگی های اخیر در سازه های بند خاکی و سنگ و سیمان که قابلیت آبگیری را دارند ذخیره شده است.
رئیس منابع طبیعی و ابخیزداری خمین خاطرنشان کرد: 95 بند سنگی با حجم کار 14هزار و 229 متر مکعب، 57 بند خاکی گاویون با حجم کار پنج هزار و20 متر مکعب و 15 بندخشکه چین با حجم یک هزار و 20متر مکعب برای جلوگیری از وقوع سیلاب و رسوبات آن در این شهرستان تعبیه شده است.
هاشمی یادآورشد: طرح های آبخیزداری در 125هزار و 315 هکتار از عرصه های طبیعی خمین اجرا و مطالعه شده است.
وی گفت: از مجموع 237هزار هکتار حوزه آبخیز خمین، از سال 74 تاکنون این میزان از مراتع عملیات آبخیزداری اجرا و مطالعه شده است.
هاشمی ادامه داد: طرح های آبخیزداری در 2 مقوله اقدامات فیزیکی، مکانیکی و فعالیت های احیاء پوشش گیاهی تعریف می شود که بر اساس آن می توان جلوی آب را با بند سنگ و سیمانی، یا خاکی گرفت و پس از کاهش سرعت آب، آن را رها کرد.
وی افزود: با طرح های آبخیزداری می توان سطح پوشش گیاهی منطقه را بالا برد تا به این وسیله آب در محل خودش در زمین نفوذ کند و دیگر بر سطح زمین جاری نشود.
شهرستان خمین 169 هزار هکتار عرصه طبیعی دارد.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.