در این اطلاعیه که روز یکشنبه به ایرنا ارسال شده است آمده است: مردم با سرلوحه قرار دادن شعار« بیایید طبیعت را ترک کنیم به گونه ای که انگار در آن پا نگذاشته ایم» مانع از تخریب و آلودگی طبیعت کشور در روز سیزده نوروز شوند.
اطلاعیه افزوده است: هر سال در 13 فروردین ماه با حضور میلیون ها نفر در عرصه های طبیعی موج گسترده ای ازآتش سوزی، تخریب و زباله بر جای می ماند که جبران پیامدهای ناگوار آن بسیار دشوار و پر هزینه است.
اطلاعیه افزوده است : این پیامدها بیشتر دامن منابع طبیعی همچون جنگل ها و مراتع را می گیرد، زیرا این عرصه ها بسیار گسترده است و همچون پارک های ملی و مناطق حفاظت شده دارای ورودی های مشخص جهت کنترل حجم مسافران ورودی نیست.
در بخشی از این اطلاعیه از مردم خواسته شده است تا در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی را با شماره تلفن 1504 مطلع کنند.
این اطلاعیه مردم را از ریختن و رهاکردن زباله در طبیعت برحذر داشته و افزوده است: ما به طبیعت نیاز داریم و این مواهب الهی را مانند امانت حفظ و مراقبت کنیم، چرا که بعد از ما افراد دیگر هم باید از صفا و سرسبزی طبیعت لذت ببرند.
اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی همچنین توصیه کرده است: کسانی که در کنار رودها و منابع آبی می روند از ریختن زباله در آب ها و حاشیه آن ها خودداری کنند و زباله ها را تا اولین سطل زباله با خود حمل کنند.
اطلاعیه افزوده است: سالانه هزاران هکتار جنگل و مرتع به دلیل بی احتیاطی هموطنانمان در آتش می سوزد، بنابراین مردم در صورت نیاز به آتش حتی الامکان منقل همراه خود ببرند و خاکستر آتش را با آب و خاک خاموش کنند.
در بخشی از این اطلاعیه توصیه شده است: از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کرده و گاز پیک نیکی همراه خود ببرند.
در این اطلاعیه آمده است: ته سیگار رها شده در طبیعت اگر روشن باشد می تواند باعث آتش سوزی شود و در غیر این صورت به دلیل مواد سمی باعث آلودگی محیط زیست می شود.
در ادامه این اطلاعیه عنوان شده است: مردن نباید از درختان برای تاب بازی استفاده کنندو از شکستن شاخع درختان و آسیب رساندن به آن ها باید پرهیز شود.
استان مرکزی با 29 هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.