به گزارش ایرنا، مسافرت از دیرباز با فرهنگ ایران و ایرانی عجین شده که در برخی از روزهای سال از جمله عید نوروز به اوج خود می رسد.
ایام نوروز، اوج شکوفایی مسافرت ایرانیان است که شهرها و روستاهای مختلف به عنوان مقصد تعطیلات بهاری انتخاب می شود و در این میان هر فرد و یا دستگاهی به نوبه خود می کوشد با معرفی بهینه جاذبه ها و فراهم کردن بستر خدمات رفاهی در جذب گردشگر، گوی سبقت را از دیگران برباید.
شهر ساوه دومین فراوانی را از نظر جمعیت در استان مرکزی دارد و در مسیر کریدور تهران به مرکز و جنوب کشور واقع شده که بدون شک هرساله تمهیدات لازم برای عبور و اسکان مسافران از این منطقه تدوین می شود.
این شهرستان پنج هزار ساله ساوه از جمله شهرهای پر آوازه و کهن ایران زمین است ظرفیت های بکر طبیعی، تاریخی و فرهنگی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.
هم اینک 110 اثر ثبتی و 312 اثر غیرثبتی در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی در ساوه وجود دارد که حضور گردشگران نوروزی در این شهر و آشنایی با آن ها خالی از لطف نیست.
زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هفته گذشته در سفر یک روزه به ساوه گفت: رویکرد خدمات این سازمان در نوروز 96 مبتنی بر مشارکت همه دستگاه های اجرایی است و ارائه خدمات و تسهیلات سفر در ایام نوروز باید به گونه ای باشد که حس رضایتمندی در مردم بیشتر شود.
با نزدیک شدن به نوروز دستگاه های عضو ستاد تسهیلات سفر در ساوه در بخش های مختلف تمامی تلاش خود را برای گذراندن سفر ایمن و آرام مسافران در این شهر به کار گرفته اند و می کوشند خاطرات به یادماندنی را در طلیعه بهار برای مسافران ایجاد کنند.

***کاشت 300 هزار شاخه گل بهاری
شهردار ساوه گفت: همزمان با نزدیک شدن بهار و ایام نوروز، کاشت 300 هزار شاخه گل بهاری و فصلی در این شهر آغاز شده است.
کامران جوادی افزود: این میزان گل فصلی و درختچه در سطح معابر، بلوارها، پارک‌ها، میدان‌ها و گذرگاه‌های اصلی شهر
کاشته شده است.
وی اظهار کرد: پهن کردن هفت سفره هفت سین در نقاط مختلف شهر و نصب و نمادهای نوروزی در پارک سید جمال الدین اسدآبادی از دیگر برنامه های تدارک شده برای ایام نوروز در ساوه است.
وی ادامه داد: خرید و نصب گلدان های طبقاتی، آماده سازی سرویس های بهداشتی و نمازخانه های شهر، ایجاد سه عدد فرش گل و استقبال از مهمانان نوروزی در روز اول فروردین برخی از طرح های استقبال از بهار توسط شهرداری ساوه است.
شهردار ساوه گفت: سال گذشته هفت هزار نفر در چادر و اماکن استقرار موقت پارک ها در ساوه اسکان داده شدند و امسال نیز امکانت خوبی توسط این نهاد در پنج نقطه شهری پیش بینی شده است.
جوادی افزود: اجرای برنامه های فرهنگی در سطح شهر به منظور ایجاد روحیه نشاط و جلب رضایت مسافران نیز در دستور کار قرار دارد تا مسافران نوروزی، ساوه را با خاطره ای خوش ترک کنند.

***215 کلاس درس برای اسکان میهمانان نوروزی در ساوه تجهیز شد
مدیر آموزش و پرورش ساوه گفت: 26 مدرسه با ظرفیت 215 کلاس درس برای اسکان میهمانان نوروزی در این شهرستان تجهیز شد.
عبدالله سالمی افزود: پذیرش مسافران نوروزی توسط ستاد اسکان فرهنگیان از عصر روز 26 اسفند ماه آغاز می شود و تا 12 فروردین ادامه خواهد داشت که در این راستا برنامه ریزی های لازم جهت فراهم کردن شرایط برای میزبانی از مسافرین نوروزی و به ویژه فرهنگیان انجام شده است.
وی با بیان اینکه شهرستان ساوه در سه سال گذشته بیش ترین حجم پذیرش مسافر نوروزی را در استان داشته، اظهار کرد: شهرستان ساوه با اسکان 16 هزار و 366 نفر روز در نوروز پارسال رتبه نخست اسکان نوروزی فرهنگیان را کسب کرد.
مدیر آموزش و پرورش ساوه اضافه کرد: به منظور رفاه بیش تر مسافران در مسیر قم، یک مدرسه به عنوان پایگاه اسکان در شهر آوه پیش بینی و تجهیز شد.

***تجهیز 170 تخت اقامتی و پیش بینی افزایش 10 درصدی مسافران نوروزی در ساوه
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه نیز گفت: پیش بینی می شود امسال بازدید مسافران نوروزی از این شهرستان نسبت به تعطیلات نوروز گذشته 10 درصد افزایش یابد.
رضا ایاز افزود: پارسال 800 نفر از مسجد جامع و 26 هزار نفر از مراکز تفریحی تاریخی ساوه بازدید کردند و ستاد اسکان آموزش و پرورش نیز پذیرای 16 هزار و 500 میهمان نوروزی بود.
وی ادامه داد: 170 تخت اقامتی هتل، مهمانسرا و مهمانپذیر در شهرستان ساوه برای اسکان میهمانان نوروزی تجهیز شده است.
وی اظهار کرد: یک باب مهمانپذیر نیز آماده بهره برداری است که با راه اندازی آن بیش از 50 تخت، به ظرفیت مراکز اقامتی ساوه افزوده می شود.
ایاز با اشاره به وجود 6 باب خانه استیجاری برای مسافران نوروزی گفت: در تعطیلات نوروزی گذشته، 6 هزار و 300 نفر در پارک ها، 700 نفر در اماکن اقامت موقت شهرداری، 15 هزار و 500 نفر در سالن های ورزشی، خوابگاه و مهمانسراهای منتخب در ساوه اسکان داده شدند.
وی با بیان اینکه فعالیت رسمی ستاد تسهیلات سفر از 25 اسفندماه آغاز می شود، افزود: رویکرد امسال این ستاد، سلامت محوری و ایجاد نشاط است که برای این مهم برنامه هایی از جمله تئاترهای خیابانی و اجرای موسیقی های سنتی پیش بینی شده است.

***هفت پایگاه هلال احمر ساوه در طرح سلامت و امداد نوروزی دایر می شود
رئیس جمعیت هلال احمر ساوه گفت: همزمان با آغاز سفرهای نوروزی، هفت پایگاه این جمعیت به صورت ثابت و سیار در محورهای مواصلاتی و مبادی ورودی این شهرستان مستقر می شود.
محمد رضایی افزود: اقدامات لازم برای برپایی این پایگاه ها و آموزش نیروهای نوروزی در حال انجام است تا خدمات رسانی به مسافران به بهترین نحو صوررت گیرد.
وی اظهار کرد: در این راستا طرح نوروزی هلال احمر در 2 بخش سلامت و ایمنی و امداد و نجات اجرا می شود که در بخش نخست، سه ایستگاه در ورودی های سید جمال الدین اسدآبادی، سرداران و فلسطین شهر مستقر می شود.
وی ادامه داد: 2 پایگاه ثابت امداد و نجات در ساوه فعال است که در طرح نوروزی با افزودن شدن 2 پایگاه دیگر، تیم های امدادی در محورهای مواصلاتی مستقر می شوند.
رضایی گفت: طرح امداد و نجات نوروزی هلال احمر از 25 اسفند امسال تا 15 فروردین سال آینده اجرا می شود.
وی همچنین اضافه کرد: پایان هفته گذشته نیز دوره بازآموزی و توان افزایی 2 روزه استان در این شهرستان برگزار شد و شرکت کنندگان در این دوره بازتوانی حرفه ای و امدادی گواهی دریافت کردند.
رضایی افزود: یکصد نفر از اعضای داوطلب و امدادگر مرد جمعیت هلال احمر استان در این دوره حضور داشتند و برای ارتقاء خدمات در ایام نوروز آماده شدند.
وی اظهار کرد: آموزش های اصول جستجو و نجات در حوادث جاده ای، آسیب های شایع پس از حوادث، ثبیت و رهاسازی مصدومان، احیاء قلبی ریوی و کار با تجهیزات نجات نیمه سنگین از سرفصل های این دوره بود.
رضایی افزود: هم اکنون 2 پایگاه امداد و نجات جاده ای و 60 نیروی عملیاتی هلال احمر در ساوه فعال است و افراد می توانند برای دریافت خدمات این نهاد با شماره تلفن 112 ارتباط برقرار کنند.

*** مراکز درمانی و بیمارستانی ساوه و زرندیه برای خدمات رسانی در ایام نوروز در آمادگی کامل هستند
رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز گفت: با توجه به اینکه شهرستان های ساوه و زرندیه در مسیر راه های مواصلاتی کشور قرار گرفته و تردد و حضور مسافران در ایام نوروز در این شهرستان ها افزایش می یابد، تدابیر لازم برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بهتر در تعطیلات نوروزی اتخاذ شده است.
جلیل کوهپایه زاده اصفهانی با اشاره به افزوده شدن 19 تخت بستری در بیمارستان شهید مدرس و کلینیک های ویژه، افزود: مراکز اورژانس پیش بیمارستانی و حضور پزشکان متخصص در اورژانس ها و کلینیک های تخصصی بیمارستان های ساوه و زرندیه نیز برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: متخصصان طب اورژانس برای ارائه خدمات احتمالی مورد نیاز در اورژانس مجتمع بیمارستانی شهید مدرس همانند ماههای گذشته در این ایام حضورخواهند داشت.
رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به آمادگی کامل کادر بیمارستان های ساوه و زرندیه در ایام نوروزی و تعطیلات تصریح کرد: پزشکان متخصص در بیمارستان های شهید مدرس و شهدای 17 شهریور ساوه و همچنین شهدای آسیابک زرندیه، بصورت مقیم و آنکالی آماده ارائه خدمات درمانی هستند.
کوهپایه زاده اصفهانی گفت: مراکز بهداشتی درمانی غرق آباد، نوبران و آوه نیز در ایام تعطیلات نوروز آماده ارائه خدمات است و در این مراکز خدمات بهداشتی درمانی توسط پزشک، دندانپزشک، ماما ، دارو و آزمایشگاه به مراجعین ارائه خواهد شد.
وی، از آماده باش کارشناسان واحد مبارزه با بیماری های واگیر و جلوگیری از طغیان ها در ایام نوروز خبر داد و گفت: در نوروز علاوه بر فعالیت داروخانه های این بیمارستان ها، سه داروخانه شامل 2 باب در میدان شهدا و میدان مادر ساوه و یک باب در مامونیه به صورت شبانه روزی فعال است.
کوهپایه زاده اصفهانی افزود: 6 پایگاه اورژانس 115 جاده ای ( پایگاه سلامت نوروزی ) در شهرستان های ساوه و زرندیه در طرح امداد نوروزی از 25 اسفندماه تا 15فروردین سال 95آمادگی کامل و لازم برای ارائه خدمات به مسافرین را دارند.
به گفته وی، طرح بسیج سلامت نوروزی نیز همزمان با سراسر کشور از اول اسفند تا 15 فروردین 96 به منظور دستیابی به سلامت و امنیت مواد غذایی و حفظ بهداشت اماکن عمومی مورد استفاده عموم مردم بویژه مسافران نوروزی در حال اجرا است.
ساوه به عنوان دومین کانون جمعیتی و صنعتی استان مرکزی پس از اراک مطرح است.
کلیسای چناقچی، پارک جنگلی، روستای غازم آباد، آبشار هندس، روستای تاریخی آوه، قلعه الویر، قیزقلعه، گنبد چهارسوق، پل سرخده، چشمه بالقو، مسجد سرخ، بقعه اشموئیل پیغمبر و امامزاده سید اسحاق از جمله مکان های دیدنی شهرستان ساوه است.
7269/6013/خبرنگار: الهام بابایی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.