جلب رضایتمندی مردم دارای شاخصه های مختلفی است که حوزه بهداشت و درمان یکی از بنیادی ترین پایه ها برای دستیابی به آن است چراکه همه سلامت نیازی پایه برای اقشار جامعه است و وجود نقصان و کم و کاستی در این ساختار نه تنها بی اعتمادی و یا نارضایتی را رقم می زند بلکه در تحقق اهداف توسعه پایدار نیز خلل ایجاد می کند.
دولت یازدهم از زمان استقرار خود مقوله بهداشت و درمان و حوزه سلامت را به عنوان یکی از سیاست های اصلی پی گرفت و با تدوین و اجرای برنامه تحول نظام سلامت گام بزرگی را در این راستا برداشت و با ایجاد عدالت در سلامت در پی خدمات رسانی قابل قبول به جامعه بر آمد که می توان گفت در نوع خود توانست اصلاحات بنیادی و ساختاری در این بخش مهم در کشور و استان مرکزی رقم زند.
به منظور واکاوی اثربخشی این برنامه، میزگردی با عنوان بررسی فرصت ها و چالش های با حضور مدیران ستادی مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک، مدیران سازمان های بیمه گذار و کارشناسان حوزه سلامت دفتر امور اجتماعی در استانداری استان مرکزی در خبرگزاری ایرنا اراک برگزار شد.

***برنامه تحول سلامت سدی محکم در مقابل فقیر شدن مردم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به تلاش های دولت یازدهم در زمینه بهداشت و درمان و حوزه سلامت عنوان کرد: فاصله حوزه سلامت کشور در مقایسه با کشورهای پیشرفته شاید به حدود 40 سال برسد که در دولت تدبیر و امید با اقدامات در راستای رنامه تحول نظام سلامت حداقل 10 سال از این فاصله کاسته شد.
دکتر حسن طاهر احمدی گفت: تا پیش از دولت یازدهم حوزه سلامت به مانند چاهی بود که هزینه های گزاف داشت و هیچ گاه پر نمی شد و مردم زیر سنگینی بار هزینه ها له شده بودند.
وی بیان کرد: بیماران با مراجعه به مراکز درمانی دولتی فاقد کیفیت مجبور بودند بخش بزرگی از هزینه ها را بر دوش بکشند و این مسئله برای اقشار متوسط و کم درآمد تا حدی آزار دهنده بود که در بسیاری از موارد از پیگیری بیماری منصرف می شدند.
دکتر طاهراحمدی بیان کرد: برنامه تحول نظام سلامت این باور را کنار گذاشت و برای بهبود شرایط حوزه بهداشت و درمان وارد میدان شد.
وی تصریح کرد: کاهش پرداختی از جیب مردم یکی از اساسی ترین محورهای این برنامه بود و موجب رضایتمندی مردم از خدمات درمانی شد و این مسئله در راستای اهداف کلان کشور و خواست مقام معظم رهبری که بیان کردند مردم جز رنج بیمارداری نباید مقوله دیگری داشته باشد بود.
وی عنوان کرد: با کلید خوردن برنامه تحول نظام سلامت در نیمه اردیبهشت ماه سال 93 خرید تجهیزات پزشکی از خارج بیمارستان ممنوع و کلیه خدمات داخل بیمارستان ارائه شد.
طاهراحمدی بیان کرد: این طرح جلوی فقیرشدن بیشتر مردم را گرفت به طوری که اگر در گذشته به طور مثال برای یک عمل جراحی باید 70 میلیون ریال پرداخت می شد امروز با اجرای این برنامه پرداختی از سوی روستائیان سه درصد و در مناطق شهری پنج درصد رسیده است.
وی افزود: از طرفی این برنامه پوشش بیمه ای رایگان را در کشور ترویج کرد به طوری که براساس پیش بینی ها پنج میلیون نفر در کشور فاقد هرگونه پوشش بیمه ای بودند و براساس این برنامه به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و حتی فراتر از پیش بینی های عمل شد و امروز 11 میلیون نفر تحت پوشش این بیمه قرار دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: حوزه سلامت استان شالکه ای یکپارچه دارد و برای اجرای این برنامه و ارائه خدمت به مردم همه متحد شدند تا از شرایط موجود گره گشایی شود به طور قطع هر برنامه ای در ابتدای راه خود با کاستی ها و نواقصی مواجه است و این نقایص باید در مراحل عمل تجربه و جبران می شوند و منکر کاستی ها موجود نیستیم اما، مزیت های این برنامه در مقایسه با معایب آن بسیار است.
وی گفت: در اجرای گام های این برنامه امکانات زیرساختی در ناوگان درمانی کشور تقویت شد و کاستی ها در بحث آمبولانس جبران شد به طوری از آغاز تا امروز 30 دستگاه آمبولانس که هرکدام هزینه هشت میلیارد ریالی در پی داشته است به استان اختصاص یافت و بخشی از آن ها در اختیار شهرستان ها قرار گرفت.
طاهر اجمدی عنوان کرد: در این راستا در صدد تهیه آمبولانس هوایی هستیم تا خدمات رسانی به سرعت بیشتری انجام گیرد.
وی خاطر نشان کرد: اغلب بیمارستان های استان مرکزی فرسوده هستند که اگر مورد رسیدگی قرار نمی گرفت امروز با آواری از مراکز درمانی مواجه بودیم اما، در برنامه تحول نظام سلامت و گام ارتقاء هتلینگ آن، نوسازی فضای درمانی محقق شد.
وی یادآور شد: 40پیش از اجرای برنامه تحول نظام سلامت درصد روستاهای استان فاقد پزشک بودند که امروز می توان گفت تمامی روستاها دارای پزشک مقیم هستند.
وی، یکی دیگر از سرفصل های این برنامه را کاهش زایمان سزارین و ترویج زایمان طبیعی عنوان کرد و گفت: براساس آمارهای جهانی زایمان سزارین باید حداکثر 20 درصد باشد اما، این رقم در کشور به 80 درصد رسیده بود که براساس تمهیدات برنامه تحول نظام سلامت امروز شاهد کاهش سزارین تا 18درصد در استان مرکزی هستیم.
طاهر احمدی گفت: از ابتدای برنامه تحول نظام سلامت در کشور تا به امروز بیش از یکهزار میلیارد ریال برای کاهش پرداختی از جیب مردم در استان مرکزی توسط دولت هزینه شده است و شاهد افزایش 29 تخت ICU (مراقبت ویژه) و NICU (مراقبت های ویژه نوزدان) هستیم که با احتساب تخت های گذشته تعداد تخت ها به 47 تخت رسیده است و در چند رشته نیز پزشک مقیم برای بیمارستان های استان در نظرگرفته شد.
وی در خصوص حمایت از بیماران خاص نیز در قالب برنامه تحول نظام سلامت افزود: تامین داروهای بیماران ام اس تا قبل از اجرای برنامه رایگان نبود اما، با این بیماران در حال حاضر داروهای خود را به صورت رایگان دریافت می کنند و سالانه میلیاردها ریال برای تامین نیاز دارویی آنان هزینه می شود که از برکات برنامه تحول نظام سلامت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اگرچه پیشگیری مقدم بر درمان است اما، برنامه تحول نظام سلامت از حوزه درمان آغاز شد چراکه انجام امور پیشگیرانه زمان بر بود و مردم در حوزه هزینه های درمانی وضعیت اورژانسی داشتند و یکی از نکات خوب این برنامه این بود که به فاصله کمی راهبردهای گام بهداشت را نیز کلید زد.
طاهر احمدی افزود: برنامه خواستار جلوگیری از آسیب های وارد به مردم از طریق پرداختی ها در حوزه درمان بود به همین دلیل راهبردهای آغازین را از حوزه درمان آغاز کرد تا با اقدامات ضربتی شرایط را تحت کنترل درآورد.
وی اظهارکرد: این برنامه حوزه غذا و پژوهش را نیز مورد توجه قرار دارد و با ایجاد تحول در صنایع غذایی خواستار تولید محصولات با سلامت بیشتر شد و جامعیت این برنامه از موضوعاتی است که اثربخشی خود را نشان داده است به طوری که امروز کشور از عقب ماندگی های گذشته خود دور شده است و تنها چالش موجود تدبیری برای شرایط سازمان های بیمه گذار است تا پرداختی های به روزی داشته باشند.
طاهر احمدی تصریح کرد: برنامه تحول نظام سلامت کشور بزرگترین برنامه ملی است که البته نگرانی هایی در خصوص بدهی سازمان بیمه ای دارد که ممکن است به برنامه آسیب وارد کنند و به تبع آن نیز مردم متضرر شوند و می طلبد این مهم در کمترین زمان ممکن چاره اندیشی شده و برنامه در تمامی ابعاد به افتخاری برای نظام تبدیل شود.

*** هزار میلیارد ریال در حوزه بهداشتی استان مرکزی هزینه شده است
سرپرست گروه گسترش شبکه های بهداشتی و درمانی مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: برنامه تحول نظام سلامت در نگاه نخست در حوزه درمان آغاز شد و با 15 برنامه در حوزه بهداشتی کار خود را ادامه داد که در ابتدای آن طرح پزشک خانواده روستایی زیر 20 هزار مطرح شد و این امر باعث تکاپو در زمینه تعمیر و تجهیز مراکز درمانی روستایی و استقرار پزشکان شد.
سید شهریار حسینی افزود: درحال حاضر 102 مرکز مجری برنامه در روستاها در استان مرکزی است و محل زیست پزشکان نیز آماده سازی شد و حقوق آنان از متوسط 20 میلیون ریال به 80 میلیون ریال رسیده است که باعث ماندگاری آنان در مناطق مناطق محروم و روستاها شده است.
وی بیان کرد: در مراکز مجری برنامه، 49 آزمایشگاه فعال است اما، عمده مشکلات موجود در مناطق محروم و روستاها ی استان کمبود مکمل برای کودکان و مادران باردار است که از ابتدای طرح تاکنون سالانه حدود 20 میلیارد ریال خرید مکمل ویژه روستائیان انجام شده است و 36 واحد دندانپزشکی نیز راه اندازی شده است.
وی توضیح داد: براساس این برنامه 200 روز در سال کلینیک موبایل دندانپزشکی درروستاها فعال است که این رخدادی مهم در عرصه سلامت بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری ها به حساب می آید.
وی تصریح کرد: اگرچه برنامهمراقبت های بهداشتی روستایی از سال 1365 کلید خورد اما درآن از مناطق حاشیه ای در شهرهای بزرگ غفلت شده بود ودر برنامه تحول نظام سلامت این مسئله جبران شده است.
حسینی عنوان کرد: در حال حاضر در استان مرکزی 26 مرکز خدمات جامع سلامت فعالیت دارد که هشت مرکز به تازگی فعال شده است و از این تعداد هفت مرکز در مناطق حاشیه ای شهر اراک مستقر، 18 مرکز دیگر نیز در حال بازسازی و 71پایگاه سلامت در حال حاضر در استان فعالیت دارد.
وی یادآور شد: در اراک 36 پایگاه جدید و 50 پایگاه در مجموع ارائه خدمت می کند و در تمام شهرهای بیش از 50 هزار نفر نیز بازسازی پایگاه ها انجام گرفته است و همچنین 363 نفر در رشته های مختلف رده های پزشک، پرستار، مراقب سلامت و نیروی آزمایشگاهی برای این مهم جذب شده است که از این تعداد 260 نفر در اراک و بقیه در شهرستان ها بوده است.
وی ادامه داد: از نظر اعتباری در حوزه برنامه تحول نظام سلامت در گام بهداشتی در سال 93 حدود 220 میلیارد ریال هزینه شد که این رقم در سال جاری تاکنون به رقم 265 میلیارد ریال در مناطق روستایی هزینه شده است و درمناطق شهری نیز در سال 93 حدود 170 میلیارد ریال و در سال 94 و 95 نیز حدود 220 میلیارد ریال هزینه شده است و این نشان از هزینه هزار میلیارد ریالی در بخش بهداشت در راستای برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشتی استان مرکزی است.
حسینی با بیان اینکه از نظر فنی جمعیت اصلی مورد نظر برنامه میانسالان به ویژه مردان هستند که به مراکز مراجعه ندارد، گفت: در این راستا تدوین پرونده الکترونیکی سلامت مورد توجه قرار گرفت به صورتی که از جمعیت یک میلیون و 100 هزار جمعیت 86 درصد پرونده تشکیل شده است و با تشکیل پایگاه های سلامت برنامه جدید ارتقاء خدمات نوین سلامت ویژه میانسالان در حال اجرایی است که در 50 نقطه اراک برای هر 10 هزار نفر یک پایگاه خدمات رسانی دارد و در این راستا جزء استان های موفق هستیم.
وی افزود: 111 طرح زیرساختی بهداشتی نیز در قالب برنامه نظام سلامت در استان مرکزی در دست انجام است که پیش بینی می شود 46 طرح در هفته سلامت (اردیبهشت سال آتی)به بهره برداری برسد.

***استان مرکزی با کنترل زیرمیزی ها استانی پاک به شمار می رود
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شیرینی موفقیت برنامه تحول نظام سلامت در استان مرکزی باید به مردم منعکس شود و استان در این راستا عملکرد قابل قبولی داشته است.
دکتر حسین سرمدیان افزود: در 2 سال اخیر در ترویج زایمان طبیعی، بیمارستان دوستدار مادر و توسعه زایمان بدون درد در سه نوبت دانشگاه اراک در زمره دانشگاه های برتر کشور جای گرفت به طوری که اتاق های تک نفره خصوصی زایمان طبیعی در مراکز دولتی ایجاد شد و در کلیه شهرستان های استان مرکزی موفق به ایجاد و تکمیل 29 مرکز ویژه این امر شدیم.
وی افزود: در گام هتلینگ برنامه تحول نظام سلامت،بیمارستان امیرکبیر به عنوان یکی از 10 بیمارستان برتر کشور انتخاب شد و اغلب بیمارستان های استان مرکزی که با فرسودگی بالایی مواجه هستند با اجرای هتلینگ جان تازه ای گرفته و
خدمات رفاهی برای بیماران بهبود جدی یافته است.
وی اضافه کرد: علاوه بر هتلینگ، تعداد تخت های ویژه و ICU در استان از29 تخت به 76 تخت افزایش یافت که برای هر تخت هزینه 2میلیارد و 500 میلیون ریالی صرف شد.
وی اظهار کرد: از دیگر مزایای برنامه تحول نظام سلامت در استان مرکزی ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است و با پختگی و پیشرفت برنامه و درنظرگرفتن مشوق های خاص پزشکان تمایل بیشتری برای ماندگاری دارند، همچنین طرح پزشک مقیم در شهرهای بزرگ بیش از 64 تخت بستری نیز ماندگاری پزشکان را رقم زد به طوریکه حضور متخصصان در مراکز درمان دولتی امروز محقق شده است.
سرمدیان با اشاره به کاهش پرداختی از جیب مردم عنوان کرد: مهمترین امری که فشار بسیاری به بیمار و همراهان آن داشت تهیه تجهیزات پزشکی از خارج از بیمارستان بود که با اجرای برنامه تحول نظام سلامت امروز به هیچ عنوان تجهیزاتی از خارج از بیمارستان تهیه نمی شود و در این راستا نیز عملکرد بسیاری مطلوبی از اجرای این شاخصه در دانشگاه علوم پزشکی اراک به جای مانده است.
وی گفت:2 پلی کلینیک تخصصی در ابتدای سال آینده در اراک بهره برداری می شود که با تلاش های صورت گرفته مجوز آن ها در مجاورت بیمارستان امیرالمومنین اراک و خیابان هپکو اخذ شده و هرکدام به وسعت 2 هزار و 500 متر مربع به زودی در خدمات مردم است.
سرمدیان اضافه کرد: مجوز پلی کلینیک تخصصی به مساحت 750 متر نیز برای شهرستان خمین دریافت شده است که نقش مهمی در ارائه خدمات در اسرع وقت به بیماران دارد.
سرمدیان اظهار کرد: در حال حاضر اراک دارای 2 پلی کلینیک تخصصی با امکانات آزمایشگاهی و درمانی و همچنین حضور متخصصان تمام وقت است به طوری که ماهانه 35 هزار نفر به کلینیک امام رضا(ع) و 24 هزار به کلینیک کوثر مراجعه دارند.
وی افزود: ساخت و بهره برداری از 2پلی کلینیک تخصصی جدید در کانون های ثقل جمعیتی و نقاط شلوغی اراک را در کاهش بار مراجعه و افزایش رضایتمندی مردم از خدمات در مراکز درمان سرپایی دولتی موثر دانست.
معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در بحث کمک به هزینه IVF (ناباروری)دانشگاه کمک های شایانی دارد به طوری که ماهانه هفت نفر به مرکز فوق تخصصی ناباروری جهاد دانشگاهی استان ارجاع می شوند اما در حال حاضر با لیست انتظار 200 نفری مواجه هستیم در همین راستا با اعتبار 215 میلیارد ریال در صدد ایجاد یک مرکز مجهز در امر ناباروری در اراک هستیم که کلیه خدمات را به صورت دولتی ارائه کند.
سرمدیان افزود: مرکز ناباروری جهاددانشگاهی در قالب بخش خصوصی در امر کنترل و درمانی نازایی فعالیت دارد و در حال حاضر معاونت درمان 15 میلیون ریال از هزینه درمان بیماران ارجاعی به جهاد را پرداخت می کنند اما، با راه اندازی این مرکز بیماران بخش خصوصی از حمایت های بخش دولتی بهره مند می شوند.
وی، یکی از شاخصه های اصلی برنامه تحول نظام سلامت کشور را کنترل زیرمیزی های دانست و گفت: استان مرکزی با کنترل 95 درصدی یکی از استان های پاک کشور قلمداد می شود و در ارزیابی یک ونیم سال اخیر جزء پنج استان برتر بوده است و در صورت دریافت گزارش از روندی غیر معمول پرداخت ها بین پزشک به سرعت اقدام کرده و ظرف سه روز مبلغ پرداخت شده به بیمار بازگردانده و روند قانونی طی می شود.
معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی الکترونیکی کردن تمامی پرونده ها و مجوزها را یکی دیگر از شاخصه های اجرایی برنامه اعلام کرد و در خصوص چالش های موجود بیان کرد: افزایش تخت های بیمارستانی مسئله کمبود پرستار را حادتر کرده است و علاوه بر آن کمبود شدید نیروهای خدماتی نیز از دیگر معضلات موجود است که باید برطرف شود.
وی توضیح داد: طبق میانگین کشوری برای هر تخت یک و 25 صدم پرستار نیاز است که این شاخص برای استان مرکزی با میانگین 9 دهم پرستار است و این آمار نشان از فشار کار جدی بر پرسنل درمانی دارد.
سرمدیان عنوان کرد: برخی مراکز درمانی با ضریب اشغال بیش از 100 درصد در استان مرکزی مواجه استو این درحالیست که برخی مراکز درمانی در شهرستان های کم جمعیت ضریب اشغال تخت 10 تا 20 درصد را دارد و این درحالیت که محاسبه پرستان بر مبنای میانگین ضریب اشغال تخت استانی است و فشار مضاعف در مراکز با ضریب اشغال تخت بالا محسوس است.

***مجوز ساخت بیمارستان سوانح سوختگی و روان دستاوری از اجرای برنامه تحول نظام سلامت در استان مرکزی
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: یکی از دستاوردهای مثبت اجرای برنامه تحول نظام سلامت تحقق انضباط مالی است و در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی اراک دارای تراز مالی مثبت 350 میلیارد ریال است درصورتی که در سال های گذشته با تراز مالی منفی هزار میلیارد ریال مواجه بود و کنترل و مدیریت هزینه ها و منابع این دانشگاه را به یکی از دانشگاه های موفق و برتر کشور بدل کرده است.
علی ابرازه با اشاره به بازنگری و ایجاد تشکیلات ستادی در دانشگاه پس از 21 سال و افزایش پست ستادی از پنج معاونت به هفت معاونت، افزود:این دانشگاه دارای معاونت پژوهشی و غذا و دارو به شکل مستقل است و بازنگری تشکیلات تمامی بیمارستان های استان به غیر از ساوه و خمین به دلیل استقلال دانشگاه علوم پزشکی را رقم زده است به طوری که پست های مورد نیاز به بیش از 2 هزار پست بیمارستانی رسید و ساماندهی نیروها میسر شد و وضعیت کاری آن ها اعم از قراردادی، پیمانی، رسمی و شرکتی مشخص شد.
وی گفت: برنامه تحول نظام سلامت طرح های عمرانی بسیاری را تحت پوشش قرار داد که مهمترین آن در استان مرکزی نوسازی بیمارستان ولیعصر اراک بود.
وی یادآور شد: درابتدای امر طرح نوسازی این بیمارستان 320 تخته مصوب شد و با تلاش های صورت گرفته شمار تخت های آن به 485 تخت افزایش یافت و مراحل ساخت آن نیز از برنامه زمانبندی جلوتر است و پیگیری جهت بهره برداری از 120 تخت آن در سال 96 در حال انجام است.
ابرازه عنوان کرد: علاوه بر این با تفاهم نامه های امضا شده،ساخت بلوک های زایمان در 6 شهرستان و 2 مرکز سرطان در خمین و اراک در دستور کار است که بخش اعظمی از آن ها در حال ساخت است.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد 13 پایگاه اورژانس، 11 خانه بهداشت، احداث پروژه رفاهی خوابگاهی 700 نفره ویژه دختران دراراک، تجهیز بیمارستان خیرساز 32 تخته فراهان از دستاوردهای این برنامه است، همچنین مجوز ساخت بیمارستان جایگزین بیمارستان آیت الله طالقانی اخذ شده است که دارای بلوک زایمان و مرکز درمان ناباروری خواهد بود.
وی از دریافت ردیف بودجه ای برای ساخت بیمارستان سوانح و سوختگی در استان خبر داد و افزود: براساس تفاهم نامه با سازمان انرژی اتمی مجوز ساخت بیمارستان دریافت و مقرر شد که بخشی از کار توسط این سازمان انجام شود همچنین مجوز ساخت بیمارستان روان نیز درحال پیگیری است تا در دولت یازدهم به سرانجام برسد.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: تفاهم نامه ایجاد 102 پروژه بهداشتی درمانی با اعتبار 440 میلیارد ریال به امضا رسیده است که 50 درصد آن توسط خیران و بقیه توسط وزارت بهداشت تامین می شود.
ابرازه، به طلب دانشگاه از بیمه گذاران اشاره کرد و گفت: این طلب از سازمان های بیمه گذاران تامین اجتماعی و سلامت در استان به 2 هزار میلیارد ریال رسیده و آخرین پرداخت بیمه سلامت به دانشگاه 200 میلیارد ریال در قالب اوراق چهارسال آینده است.
وی توضیخ داد: بیمه سلامتدر آخرین وضعیت طلب خود را تا سال 94 با دانشگاه تسویه کرده است و برای سال 95 تاکنون رقمی پرداخت نشده است، علاوه بر آن درگیر بدهی های دارویی نیز هستیم و40 شرکت توزیع کننده در اراک امر توزیع دارو را برعهده دارند که 250 میلیارد ریال بدهی دارویی به آن ها وجود دارد.

*** تعهد برنامه تحول سلامت در استان مرکزی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی کامل بوده است
معاون غذا،دارو و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز با اشاره به استقلال این معاونت و مدیریت نظارت بر دارو و مواد مخدر، موارد آرایشی بهداشتی، آزمایشگاه کنترل و نظارت بر مواد غذایی، بیان کرد: برنامه تحول سلامت در گام خرید تجهیزات پزشکی و تامین دارو توسط بیمارستان ها به درستی در تعهدات خود عمل کرده است.
دکتر مصطفی دلاور افزود: علاوه بر نظارت بر این امور معاونت دارای یک واحد تجهیزات پزشکی و 2 واحد مصرف منطقی دارو است وبه تازگی اداره داروی طبیعی و طب سنتی به این مجموعه اضافه شده است و در کنار آن صاحب واحد آموزش و تغییر و توسعه، واحد سم شناسی و آزمایشگاه آرایشی بهداشتی نیز صورت می گیرد.
وی گفت: استان مرکزی دارای 108 داروخانه خصوصی 15 داروخانه دولتی ،14 شرکت پخش دارو ، 278 واحد کارخانه موادغذایی، آرایشی و بهداشتی و 2 واحد تجهیزات پزشکی است.
وی عنوان کرد: معاونت غذا و دارو در زمان استقلال خود در بین دانشگاه های تیپ 2 کشور رتبه آخر را داشت و با فعالیت های در نظرگرفته شده در سه تا چهار سال ابتدای روندی صعودی را در پیش گرفته شده و در آخرین ارزیابی انجام شده در سال 94 معاونت غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی اراک رتبه سوم را در بین 18 دانشگاه تیپ 2 کشور کسب کرده است.
دلاور افزود: در راستای برنامه تحول نظام سلامت در زمینه دارو و تجهیزات از آغاز طرح تاکنون به هیچ عنوان اجازه خرید تجهیزات از خارج از بیمارستان داده نشد و این رویکرد تا به امروز ادامه داشته است و با ساماندهی و شناسنامه دار شدن شرکت ها و استانداردسازی ها مجوز های لازم را دریافت کردند و با نظارت کافی کالاهای دارای مجوز توزیع شد.
وی بیان کرد: در مدیریت سیستم دارویی نیز براساس برنامه 10 قلم داروی پرمصرف و پرهزینه در سال 94-93 در همه بیمارستان ها تحت کنترل مصرف قرار گرفت و این امر صرفه جویی 40 میلیارد ریالی در مصرف دارو را در پی داشت و ضمن منطقی شدن مصرف دارو در منابع و بیمه ها صرفه جویی صورت گرفت.
دلاور تصریح کرد: در راستای حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج بی بضاعت واحدی راه اندازی شد که کار حمایتی خود را در ابتدا با پوشش بیماران سرطانی آغاز کرد و امروز بیماران مبتلا به ام اس، صرع و هپاتیت را تحت پوشش قرار داد و تا به امروز به بیش از هزار و 800 پرونده بیمار کمک دارویی شده است به طوری که متوسط از سال 93 تاکنون سالانه بیش از یک میلیارد تومان هزینه شده است.
وی، در خصوص برنامه تحول نظام سلامت در حوزه تغذیه سالم و غذا نیز گفت: این برنامه در حوزه غذا از سال 94 آغاز شد و در وهله اول به استاندارد سازی مواد غذایی و کاهش میزان نمک، قند و شکر و اسیدهای چرب در بازه زمانی پنج ساله توجه شد که با تهمیدات صورت گرفته 50 درصد افق تعیین شده درسال اول طرح دراستان مرکزی به اجرا رسید.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: براساس برنامه مصرف نمک باید تا 25 درصد کاهش یابد که تاکنون 10 درصد انجام گرفته است، میزان اسیدهای چرب در صنایع غذایی در پایان پنج سال باید به چهار درصد برسد که در یک سال اخیر کاهش 2 درصدی آن محقق شده و همچنین میزان اسید چرب روغن های خوراکی باید در پایان برنامه به یک درصد برسد که در حال حاضر به کمتر از یک درصد رسیده است.
وی افزود: ایجاد برچسب راهنمای رنگی بر روی مواد غذایی از دیگر مزایایی است که بر اساس برنامه تحول نظام سلامت اجرایی شد که قدرت انتخاب را به مصرف کننده می دهد و تمامی ویژگی های مواد غذایی از نظر میزان نمک، قند و شکرو چربی موجود در مواد غذایی بر روی آن درج می شودو در حال حاضر با وجود آنکه پیشرفت این طرح درکشور حدود 70 درصد است بیش از 80 درصد از موادغذایی در استان مرکزی به این برچسب مجهز شده اند.
دلاور اظهار کرد: نظارت بر باشگاه های ورزشی، عطاری ها و فروشگاه ها را براساس برنامه سه تا چهار برابر تشدید شده است و در حوزه بهداشتی و آرایشی نیز نظارت ها اعمال می شود و امروز میزان قاچاق در حوزه بهداشتی و آرایشی به کمتر از 10 درصد رسیده است.
وی با اشاره به مجهز شدن 100 درصد داروخانه های استان به سامانه خدمات الکترونیکی دارویی، گفت: اجرای این طرح در قالب برنامه تحول نظام سلامت از بروز تخلفات جلوگیری کرده است و زیرساخت نسخه نویسی الکترونیکی را نیز میسر می کند و در حال حاضر در 2 روستا به صورت آزمایشی نسخه نویسی الکترونیکی در حال انجام است که پس از آن به صورت سراسری اجرایی می شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: در راستای برنامه تحول نظام سلامت و در امر تجهیزات سرمایه ای بیمارستان عملکرد قابل قبولی صورت گرفته است به طوری که 50 دستگاه انواع تجهیزات با هزینه 350 میلیارد ریال در طول اجرای طرح هزینه شده و تحولات بنیادین بسیاری نیز در زیرساخت های بیمارستانی صورت گرفته است.

***توسعه زیرساخت ها شاخصه اصلی تحول آموزشی است
مدیرامور تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: آموزش متولی نیروی انسانی در رشته های مختلف پزشکی است.
محمدرضا ارجمندزادگان گفت: دانشگاه علوم پزشکی اراک دارای 54 رشته تحصیلی، سه هزار و 628 دانشجو، هفت دانشکده، 11 رشته دستیاری به منظور تربیت نیروی انسانی، 13 رشته کارشناسی ارشد و 2 رشته دکتری عمومی دندانپزشکی و عمومی، یک رشته دکتری آموزشی و دو رشته دکتری پژوهشی است و 23 رشته کارشناسی و سه رشته کاردانی همراه با 261 عضو هیات علمی کادر آموزشی دانشگاه را تشکیل می دهند.
وی تصریح کرد: درسال های قبل هدف کلی تاسیس رشته بوده است اما، امروز هدفگذاری بر توسعه زیرساخت وشاخصه های توسعه و تحول آموزشی است که در برنامه تحول آموزشی در سلامت به خوبی متبلور شده و در توسعه فضا نیز از ظرفیت خیران استفاده شد.
ارجمندزادگان با اشاره به تخصیص بودجه های مطلوب که امکانات آزمایشگاهی را توسعه داده است، گفت: تامین اساتید در بحث زیرساخت ها امری اجتناب ناپذری است و از طرفی وجود تحصیلات تکمیلی نیز یکی از شاخص های توسعه ای قلمداد می شود و در این راستا با تامین زیرساخت ها رشته دندانپزشکی که نیاز اصلی مجموعه آموزشی دانشگاه بود در تابستان تاسیس و تجهیزات مورد نیاز آن فراهم شد.
وی بیان کرد: در راستای برنامه تحول نظام سلامت، با توجه به امکانات کلینیک دندانپزشکی در اراک راه اندازی شد و در حال حاضر 28 متخصص دندانپزشکی ارائه خدمت می کنند.
مدیرامور تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به فعالیت های دانشکده پیرا پزشکی گفت: دانشگاه در صدد تاسیس رشته رادیولوژی است که با تکمیل و توسعه زیرساخت ها دانشجو خواهد پذیرفت، همچنین در مقطع کارشناسی ارشد پیگیر تاسیس چهار رشته جدید هستیم در مقطع دکتری نیز رشته طب سنتی در نظر گرفته شده است که نیازمند تامین زیرساخت ها و اعضای هیات علمی است و علاوه بر آن نیز کلینیک ویژه و سلامتکده در این راستا تاسیس شده است و خواهان تاسیس دو رشته دیگری(آموزش بهداشتی و باکتری شناسی) هستیم و پیگیری جهت راه اندازی دو رشته دستیاری نیز در دستور کار قرار دارد.
وی اظهارکرد: برنامه تحول نظام سلامت در منطقه 6 آمایشی ماموریت های مختلفی را واگذارکرد که شاخص ترین آن راه اندازی مرکز مجازی علوم پزشکی همراه با استدیو تولید محتواست که این امر به خوبی در دانشگاه محقق شده است.
ارجمندزادگان حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم را یکی دیگر از اهداف برنامه تحول نظام سلامت عنوان کرد و گفت: مهارت آموزی، درآمدزایی و انجام تحقیقات مطابق با نیاز جامعه از شاخصه های تعیین شده این برنامه است که در مسیر تحقق این اهداف در حرکت هستیم و ایجاد مرکز سنجش صلاحیت های آموزشی نیز در دستور کار قرار دارد.
مدیرامور تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با کمک برنامه تحول نظام آموزشی پزشکی در استان توسعه قابل درک و معناداری را نسبت به گذشته شاهد هستیم و در برنامه های عملیاتی نیز جز دانشگاه هایی حایز رتبه برتر به شمار می رویم.

***ماهانه 15 میلیارد ریال به بیماران خاص کمک می شود
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی عنوان کرد: بیمه سلامت استان مرکزی جمعیت بیش از 610 هزار نفری را تحت پوشش دراد که 41 درصد جمعیت استان را شامل می شود و خدمات خود را از طریق 740موسسه طرف قرارداد ارائه می کند.
دکتر محمدرضا جیریایی افزود: ماهانه حدود 300 هزار سند هزینه ای بیمه شدگان دریافت می شود که بعد از بررسی و پایش ماهانه حدود 13 میلیارد تومان برای اسناد هزینه می شود.
وی یادآور شد: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت بیمه سلامت مکلف به انجام طرح بیمه همگانی سلامت در کشور شد تا افراد فاقد هرگونه پوشش بیمه ای به ویژه در نقاط حاشیه که به دلیل نداشتن بیمه و تمکن مالی از درمان انصراف می دادند و یا با توجه به هزینه درمانی بالا به ورطه فقر کشیده می شدند تحت حمایت بیمه قرار گیرند.
وی گفت: دراجرای برنامه تحول نظام سلامت کشور پیش بینی شد که تنها پنج میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند اما، با توجه به استقبال بی نظیر مردم در آغاز اجرای طرح در آذرماه سال 93 سازمان بیمه سلامت جشن پوشش بیمه ای 100 درصدی کشور را برگزار کرد و دو برابر جمعیت پیش بینی شده سه ماه پیش از موعد مقرر تحت پوشش قرار گرفتند.
جیریایی افزود: 109 هزار نفر در استان مرکزی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که خدمات مطابق با صندوق های دیگر بیمه دریافت می کنند و تفاوتی با بیمه شدگان دولتی و یا تامین اجتماعی ندارند و در حال حاضر در راستای شاخصه بهره مندی عادلانه از خدمات بیمه ای فرد فاقد پوشش بیمه ای پایه وجود ندارد.
وی، به پوشش بیمه ای بیماران خاص اشاره کرد و گفت: بیماران خاص تحت پوشش بیمه ای در استان مرکزی به هزار و 80 نفر می رسد و ماهانه 15 میلیارد ریال برای آنان هزینه می شود و حتی در برخی موارد برای یک نفر ماهانه 80 میلیون تومان هزینه درمان پرداخت می شود.
جیریایی تصریح کرد: دیگر شاخصه برنامه تحول نظام سلامت در کشور ارائه خدمات بیمه ای به همه گروه های هدف بود به طوری که سازمان بیمه سلامت در استان مرکزی در سال 95 حدود 180 میلیارد ریال برای افراد فاقد بیمه هزینه کرد و درسال 94 این رقم به 330 میلیارد ریال رسید و با توجه به رشد شمول خدمات این گروه ها و ادامه دار بودن آنها پیش بینی می شود در پایان سال جاری این رقم به 380 میلیارد ریال هزینه برسد.
وی با اشاره به اینکه بار مراجعات ماهانه به کلیه موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت 76 هزار مورد است که هزینه برابر با 32 میلیارد ریال در پی دارد، افزود: در راستای برنامه تحول نظام سلامت در کشور تفاهم نامه ای بین وزارت بهداشت، معاون توسعه ریاست جمهوری و بیمه سلامت به منظور ارتقاء سرانه سطح یک بیمه روستایی به بیش از 400 درصد افزایش یافت و در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر ارتقاء سطح دسترسی به خدمات نیز رقم خورد.
وی توضیح داد: همچنین شاهد ماندگاری پزشک و تیم پزشک خانواده در روستاها هستیم که در گذشته این امر به دلیل پرداختی ناچیز به پزشکان ماندگاری راه شاهد نبودیم و امروز کلیه مراکز بهداشتی ودرمانی روستایی استان دارای پزشک و تیم سلامت هستند.
مدیرکل بیمه سلامت استان عنوان کرد: ارتقاء کیفیت و کمیت در ارائه خدمات در مراکز روستایی نیز رشد قابل قبولی داشته است به طوری که تمامی خدمات سطح یک در مراکز انجام و 90 درصد خدمات نیز در داخل روستا ارائه می شود و تنها کمتر از 10 درصد نیازمند خدمات تخصصی هستند که به سطوح 2 و سه ارجاع می شوند.
وی گفت: در راستای برنامه تحول نظام سلامت نیز رشد خدمات دندانپزشکی برای کودکان کمتر از 12 سال و زنان باردار اختصاص یافته است که به صورت بلوکی و مجموعه ای تحت پوشش قرار دارند، همچنین در بحث خدمات دارویی اقلام دارویی از 250 نوع به 450 قلم رسیده است و درصورت نیاز هیچ گونه دغدغه ای از نظر تامین و ارائه خدمت وجود ندارد.
جیریایی افزود: در طول 2 سال اخیر افزایش تعداد آزمایشگاه های روستایی در کلیه درمانگاه ها را انجام گرفته است.
وی، یکی از دیگر شاخصه های برنامه تحول نظام سلامت را کنترل و مدیریت هزینه ها عنوان کرد و گفت: پزشک خانواده در واقع وکیل سلامت در روستاهاست که درمان بیمار را هدایت می کند و باعث کاهش هزینه های تحمیلی به سازمان های بیمه گر شده است.
جریایی افزود: چالش اصلی سازمان های بیمه گر منابع صندوق بیمه همگانی است که تاخیر در پرداختی به موسسات طرف قرارداد منجر می شود و منابع پایداری در اختیار نیست البته با تلاش سازمان بیمه سلامت دولت موظف شد که مطابق با صندوق کارکنان دولت به سازمان بیمه سلامت سرانه بیمه شدگان را پرداخت کند که تاکنون اجرایی نشده است.
وی تصریح کرد: بیمه سلامت ناظر برنامه تحول نظام سلامت در استان مرکزی است و ابتدا به صورت فرم های مخصوص به صورت خوداظهاری از بیماران که بدون انجام آن امکان ترخیص از بیمارستان را نداشتند روند پیشرفت برنامه را مورد واکاوی قرار داد و درطی آن حتی یک مورد خرید تجهیزات پزشکی از خارج از بیمارستان توسط بیماران انجام نگرفت.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی اظهار کرد: قاطعیت مسئولان ارشد استان روند اثربخشی برنامه را دوچندان کرد و با تلاش فراوان و با قاطعیت در مقابل سرباز زدن برخی پزشکان از اجرای برنامه موفقیت بالای برنامه را رقم زد و تعامل مسئولان استان تنش و مشکلات را کاهش داده است و موانع با سرعت بیشتری از مسیر تحول برداشته می شود.
جیریایی، سیاست سازمان بیمه سلامت در آینده را مدیریت هزینه ها عنوان کرد و گفت: طرح پزشک خانواده قابلیت اجرایی در شهرهای زیر 100 هزار نفر را دارد و می توان گفت تنها را برون رفت از مشکلات و بدهی ها اجرای نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده است.

***اجرای ضرب العجلی برنامه فشار بالایی به کادر درمان تحمیل کرد
کارشناس اجتماعی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: برنامه تحول نظام سلامت در وهله اول باید از حوزه بهداشتی آغاز می شد چراکه پیشگیری بر درمان ارجحیت دارد.
شیوا نکوئیان افزود: دیده نشدن امور پژوهشی، ضرب العجل بودن اجرای برنامه فشار مضاعفی را برای پرسنل و کادر درمان به ویژه پرستاران داشته است، در نظر گرفته نشدن منابع و تنگناهای مالی بیمه ها و مشخص نشدن تکالیف برای سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی از جمله معایب این برنامه به شمار می رود.
وی تصریح کرد: برنامه از نظر دستوالعملی و بسته های درمانی نقاط قوت بسیاری دارد اما، در بحث اجرایی به زیرساخت های مراکز درمانی توجهی نشده است و با توجه به تعداد محدود تخت های بستری و فرسودگی مراکز درمانی باید اعتبارات بیشتری تخصیص می یافت.
افزود: در برنامه تحول نظام سلامت پوشش و تهیه دارو و تجهیزات در بخش بستری به صورت کامل پوشش داده شده است اما در بخش سرپایی به دلیل کاستی هایی در حوزه منابع مالی پوشش کاملی را شاهد نبوده ایم و از طرفی توجه کمی به حوزه پیش بیمارستانی و اورژانس هوایی شده است.
نکوئیان تاکید کرد: برنامه تحول نظام سلامت تضاد و شکاف درآمدی دربین نیروهای انسانی شاغل حوزه سلامت ایجاد کرد که تبعات این امر کاهش انگیزه و افزایش خطاهای پزشکی بوده است و از طرفی کسری شدید منابع مالی صندوق های بیمه ای بار و فشار فراوانی را به بخش دولتی وارد و تعطیلی مراکز خصوصی را در پی داشته است.

*** واکاوی نواقص و تکیه بر نقاط قوت، لازمه برنامه تحول نظام سلامت
مدیر درمان تامین اجتماعی استان مرکزی گفت: برنامه تحول سلامت سیاستی کلان و همه جانبه نگر است که برای تداوم حیات و بهبود اثرگذاری آن باید مکانیزیم واکاوی نواقص و تکیه بر نقاط قوت به عنوان اصل محوری دنبال شود.
دکتر بابک عدلی افزود: سازمان تامین اجتماعی به عنوان دومین تولید کننده درمان کشور با کلید خوردن برنامه تحول نظام سلامت از سال 93 همراستا با سیاست های دولت گام برداشته و در حوزه درمان مستقیم و غیرمستقیم یکی از پایه های اجرایی هدفمند و همسو با دولت بوده است.
وی گفت: این برنامه در حوزه کاهش پرداختی از جیب مردم موفق عمل کرده به ویژه در بخش بستری و مشکلات پرداخت های غیرمتعارف اثرگذاری مستقیم داشته است.
مدیر درمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: تزریق منابع مالی در حوزه بهسازی فضای فیزیکی حوزه درمان، تجهیزات، نیروی انسانی و جذب و نگهداشت نیروی متخصص درمان دولتی از نقاط قوت برنامه تحول نظام سلامت است که در این راستا سازمان تامین اجتماعی نیز در بهبود هتلینگ بیمارستانی در کشور و استان مرکزی عملکرد موثری داشته است.
دکتر عدلی عنوان کرد: در بهبود هتلینگ بیمارستانی استان مرکزی با راهبردهای برنامه محور در سه بیمارستان تحت پوشش جزء استان های پیشرو در کشور بوده است و در حوزه تجهیزات تخصصی و جذب متخصص نیز رشد قابل ملاحظه ای داشته است.
وی توضیح داد: بیمارستان امام خمینی (ره) اراک در ارزیابی کشوری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حائز رتبه عالی به عنوان تنها بیمارستان استان مرکزی و معدود بیمارستان های کشور شده است و ضریب اشغال تخت 86 درصدی در مراکز درمانی تامین اجتماعی و مراجعات بالای چهار میلیون نفر درسال در مراکز درمانی تابعه تامین اجتماعی استان نیز بیانگر اعتماد و سطح رضایتمندی خدمات گیران در سال های اخیر است.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان مرکزی بیان کرد: یکهزار مرکز در بخش درمان غیرمستقیم با درمان تامین اجتماعی استان همراهی دارند که با اجرای برنامه تحول نظام سلامت بر اساس کتاب تعرفه سلامت اجرای تعهدات در کل کشور و استان 2/2افزایش یافت و در پرداخت حق پزشکان هم تعهدات محقق شد و تامین اجتماعی این پرداخت ها را از منابع داخلی تامین کرده است.
دکتر عدلی اظهار کرد: یکی از موضوعات جدی که باید در برنامه تحول نظام سلامت به عنوان راهبردی کلان و موثر مدنظر قرار گیرد، تقویت منابع مالی بیمه ای است ، سازمان تامین اجتماعی از منابع داخلی خود در این برنامه مشارکت جویی دارد و در حال حاضر بدهی این سازمان در حوزه سلامت 40 هزار میلیارد ریال در کشور است در حالیکه بدهی دولتهای محتلف به تامین اجتماعی بالغ بر یکهزار و 200 میلیارد ریال است و این موجب شده که سازمان در اجرای تعهدانش دچار مشکل شود.
رئیس نظام پزشکی استان مرکزی اظهار کرد: نظارت بر اجرای صحیح برنامه تحول نظام سلامت از موضوعاتی است که باید بیشتر مد نظر باشد و تقاضاهای القائی که ممکن است از طرف بیمار در روال درمانی که می تواند منجر به افزایش هزینه های درمانی، بیمار، بیمه ها و وزارتخانه شود باید مورد دقت قرار گیرد.
دکتر عدلی ادامه داد: چرخه درمانی و منشور واحد در بخش های درمانی که نحوه واحدی را در اجرای درمان براساس بهترین نظرها دنبال کند از نیازهای برنامه های سلامت است که در ادامه راه باید به آن توجه وافی شود تا مدیریت هزینه و کیفیت خدمات به بهترین شکل صورت بگیرد.
وی عنوان کرد: تامین اجتماعی بر اساس همراهی با برنامه تحول نظام سلامت کمک در پرداخت هزینه های درمانی بیماران خاص و سخت درمان را در تعهد دارد و در این راستا می کوشد بهترین خدمات را ارائه دهد.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان مرکزی گفت: بدهی دانشگاه های علوم پزشکی در بخش دارویی به تامین اجتماعی از موضوعاتی است که باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شدو تا همراهی مالی بیمه ها با برنامه تحول نظام سلامت و حل مشکلات کنونی به بهترین شکل ممکن محقق شود.
دکتر عدلی افزود: تحول نظام سلامت برنامه ای است که کلیات آن مورد استقبال و قبول دولت و مردم است و با گذشت حدود سه سال از اجرای آن اینک باید برنامه ریزی دقیق نظارتی و اصلاحات در رویه های دچار کاستی رخ دهد تا مدیریت منابع و بیشترین بهره وری حاصل شود.
رئیس نظام پزشکی استان مرکزی یادآور شد: جایگاه بخش درمان خصوصی در برنامه تحول نظام سلامت به درستی دیده نشده است و این مسئله نیاز به دقت نظر بیشتری در تدارم برنامه دارد.
دکتر عدلی عنوان کرد: تامین اجتماعی با 80 بیمارستان در کشور حدود 15 درصد بار خدمات درمانی را برعهده دارد و با اجرای تمام وقت شدن پزشکان در بخش دولتی ، جذب نیروی متخصص در حوزه درمان تامین اجتماعی مشکل تر شده است و مدیریت درمان تامین اجتماعی با وجود نقش افرینی در عرصه درمان کشور، سهمیه ای از نیروهای طرحی که از علوم پزشکی فارغ التحصیل می شوند ندارد.
وی توضیح داد: بیمارستان های خصوصی نیز حلقه مهمی در ارائه خدمات فوق تخصصی در چرخه درمانی کشور در کنار خدمات سلامت دولتی و تامین اجتماعی هستند اما با شفافیت سهم و مزایای آنان در برنامه تحول سلامت دیده نشده است.
دکتر عدلی اظهار کرد: بیمارستان تامین اجتماعی شازند به عنوان تنها بیمارستان تامین اجتماعی مشارکت جو برنامه تحول نظام سلامت است که یک سال و 2 ماه به جرگه خدمات تحول سلامت پیوسته اما هنوز به طور کامل تعهدات مالی پذیرفته شده وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای آن محقق نشده است.
وی یادآور شد: بیمارستان تامین اجتماعی شارند در در نبود مرکز خدمات دولتی در این شهرستان به مردم ارائه خدمت می کند و 65 درصد بیمه شده ها در این شهرستان تحت پوشش بیمه سلامت هستند و می طلبد که در حوزه تعهدات مالی همراهی و سرعت عمل بیشتری اعمال شود.
در استان مرکزی 19 بیمارستان فعال با یکهزار و 945 تخت مصوب و یکهزار و 750 تخت فعال و 85 بخش درمانی وجود دارد که15 واحد بیمارستانی استان مرکزی مربوط به حوزه دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و 2 بیمارستان نیز خصوصی در اراک و ساوه است.
بر اساس آخرین آمار موجود 698 پزشک عمومی، 485 پزشک متخصص و فوق تخصص و یکهزار و 726 کارشناس رشته های مختلف پیراپزشکی و مامایی در استان مرکزی فعالیت دارند و 232 پزشک استان مرکزی در قالب دندانپزشک مطب دار و شاغل در دانشگاهها و بیمارستانهای غیر دولتی فعالیت دارند.
133 آزمایشگاه مستقل و غیرمستقل 54 مرکز اورژانس بیمارستانی، 54 مرکز مستقل و غیرمستقل پرتو نگاری، 146 داروخانه و 103 واحد توانبخشی در استان مرکزی فعالیت دارد.
کل فضاهای بیمارستانی استان مرکزی در استان مرکزی 251 هزار و 49 متر مربع است که از این وسعت عرصه 126 هزار و 619 متر مربع درمانی و بقیه با کاربری های اداری و پشتیبانی است.
به ازای هر 700 نفر در استان مرکزی یک تخت فعال بیمارستانی وجود دارد و به ازای هر هشت هزار نفر جمعیت استان نیز یک مرکز درمانی شهری و روستایی فعال و به ازای هر 31 هزار نفر در استان مرکزی یک پایگاه اورژانس در منطقه فعال است.

6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.