یک آسیاب دستی، یک تنور گلی، کیسه های گندمی که انتظار آرد شدن را درگوشه های حیات می کشند، یک وردنه ای چوبی برای پهن کردن خمیر، یک بالشتک پارچه ای از جنس کتان برای چسباندن خمیر پهن شده به تنور داغ و یک کدبانو در منزلی که با این ابزار بوی خوش نانی را در خانه اش به راه می اندازد که تا چند همسایگی اش بوی آن را استشمام می کنند.
در گذشته ای نه چندان دور نان بر سر سفره های ایرانی به این شیوه تهیه می شد که پدربزرگ و مادربزرگ هایمان با گذشت این همه سال هنوز طعم خوش و کیفیت بی نظیر آن را زیر زبانشان حس می کنند.
نانی که در گذشته بر سر سفره ها قرار می گرفت، به سختی تهیه می شد اما با گذشت زمان و پیشرفت فناوری و نیز ماشینی شدن زندگی های امروز، تنورهای گلی و پخت نان سخت و مشقت بار، جای خود را به خبازی هایی با دستگاه های مدرن در سطح شهر داده است، خبازی هایی که کار مردم را سهل کرده اما از نان های تهیه شده در تنور های گلی یک نوستالژی ساخته که حاصل آن صف های طویل و خسته کننده نانوایی ها است.
یارانه ای که به آرد های نانوایی تعلق می گرفت رقابت را در میان نانوایی ها به لحاظ ثابت ماندن قیمت آرد و بالا رفتن هزینه های جانبی پخت نان و دستمزد شاطرها کاهش پیدا کرد.
نانی که گاهی به حرمت برکتش قسم خورده می شود به عنوان اصلی ترین محصول غذایی در سبد خانوار ایرانی محسوب شده و لازم است روز به روز در راستای افزایش کیفیت آن تلاش شود.
نانی که دور ریز آن به لحاظ خمیری بودن زیاد بوده و یا مصرف آن بعد از نصف روز غیرممکن بوده ، مردم را راضی نگه نمی دارد
نخبگان استان در انتخابات شوراها نامزد شوند و به جای درست کردن ابرو، چشمش را درآوردند از دیگر عنوان های خبری این شماره هفته نامه امیر است.
هفته نامه امیر به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی ابوالفضل نیک عهد منتشر می شود.
6013/ 7114/خبرنگار: شیما کریمی*** انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.