حسین مستعان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این تحقیق که در قالب رساله دکتری رضوان رحیمی و به سرپرستی پروفسور محمد سلیمان‌نژاد در دانشگاه اراک انجام شد نانو صفحه Be۲N۶ تزئین شده با لیتیوم به عنوان یک جاذب جامد با درصد وزنی ذخیره سازی هیدروژن برابر با ۱۲ و یک دهم درصد با استفاده از محاسبات کوانتم مکانیکی طراحی و معرفی شده‌است.

وی ادامه داد: این نانو صفحه امکان سنتز داشته و ظرفیت ذخیره سازی هیدروژن در آن از بسیاری از نانو صفحه‌های طراحی شده مشابه بیشتر است.

رییس روابط عمومی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: با توجه به امکان ذخیره سازی مطلوب هیدروژن بر روی این نانو صفحه، شرایط استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت پاک محقق شده است.

مستعان گفت: توانایی ذخیره‌سازی جاذب معرفی شده این نانو صفحه بیش از ۲ برابر هدف تعیین شده توسط دپارتمان انرژی آمریکا ( ۵.۵ درصد وزنی تا سال ۲۰۲۰) است.

وی ادامه داد:  نتایج این تحقیق در مجله بسیار معتبر Q۱؛International Journal of Hydrogen Energy با ضریب تاثیر چهار و یک دهم در سال ۲۰۲۰ منتشر شده‌است.

رییس روابط عمومی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: با توجه به آلایندگی حاصل از سوخت‌های فسیلی، استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت جایگزین می‌تواند وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش داده و یک منبع مناسب برای تولید انرژی پاک باشد.

مستعان افزود: عمده‌ترین اشکالی که استفاده از هیدروژن را برای کاربردهای عملی محدود کرده یافتن روش‌های مقرون به صرفه و قابل اعتماد برای ذخیره سازی هیدروژن است.

دانشگاه اراک با ۱۱۵ رشته تحصیلی دارای ۳۰۰ عضو هیات علمی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.