به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد تقی آبایی هزاوه روز شنبه به مناسبت هفته کار و کارگر در جمع خبرنگاران در اراک، اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا از اسفند ماه در استان بسیاری از مشاغل تعطیل شدند و تعدادی در ردیف اصناف پرخطر قرار داشتند و همچنان تعطیل هستند.

وی ادامه داد: تعدادی از اصناف با خطر متوسط تا پایان فروردین ماه تعطیل بودند و اصناف پر خطر دیگر مانند رستوران‌ها، اماکن ورزشی و… تعطیل است و به موجب آن کارگران نیز بیکار شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: به منظور کاهش مراجعه حضوری متقاضیان برای ثبت در خواست بیمه بیکاری به ادارات وزارت تعاون سامانه‌ای با عنوان بیمه بیکاری را راه اندازی کرده است و تاکنون در کشور بیش از ۷۰۰ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند.

آبایی خاطرنشان کرد: تاکنون هفت هزار و ۹۶۰ نفر از استان مرکزی نسبت به ثبت‌نام در این سامانه اقدام کردند که در مرحله نخست ۶ هزار و ۹۹۰ نفر مشمول بیمه بیکاری شدند و سال گذشته کمتر از ۶۰۰ نفر تعدیل نیرو در استان گزارش شد که برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند.

وی بیان کرد: براساس مصوبه هیأت دولت، به مشمولان بیکار حوادث غیرمترقبه ظرف مدت یک الی سه ماه بیمه بیکاری پرداخت می‌شود و کارفرما باید براساس الزام قانونی آن‌ها را به‌کار گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: از ۶ هزار و ۹۹۰ نفر مشمول بیمه بیکاری در استان سه هزار و ۴۰۰ نفر دلیل بیکاری را حوادث مترقبه اعلام کردند.

آبایی عنوان کرد: با توجه به شیوع کرونا در استان هیأت‌های حل اختلاف در استان، هیأت‌های تشخیص، کمیته‌های بیمه بیکاری و… تا پایان فروردین ماه امسال به تعویق افتاده بود که براساس دستورالعمل ابلاغی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقرر شد که فعالیت آن‌ها به روال عادی خود بازگردد.

وی اظهار کرد: بنا به مصوبه کمیته هفته کارگر استان ۵۰۰ بسته بهداشتی، ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده توسط بسیج کارگری شرکت واگن پارس و انجمن کارگران ساختمانی تهیه، بسته بندی و بین کارگران شاغل در کارخانجات توزیع می‌شود.

آبایی افزود: ۵۰۰ بسته دیگر از این بسته‌ها به عده‌ای از کارگران فصلی که با مشکل بیکاری مواجه بودند و با مشارکت در طرح شرکت توزیع برق برای پاک‌سازی محیط‌زیست حاشیه شهر همکاری می‌کردند، توزیع می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در خصوص اقدامات سال گذشته گفت: شرکت‌های دارای حقوق معوق در اسفند سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ با کاهش ۴۵ درصدی مواجه بودند، یعنی شرکت‌های دارای حقوق معوق از ۵۱ به ۲۷ شرکت کاهش پیدا کردند و تعداد کارگران دارای حقوق معوق استان از پنج هزار کارگر به یک‌هزار و ۱۹۷ نفر طی سال گذشته رسید.

وی به برنامه‌های هفته کار و کارگر در استان مرکزی اشاره و افزود: دیدار جامعه کارگری با استاندار مرکزی، بازدید و تقدیر از مسئولان خانه‌های بهداشتی کارگری، برگزاری نمایشگاه مجازی در حوزه فعالیت‌های کارگری، تقدیر از کارگران نمونه سال ۹۸ و واحدهای نمونه کارگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دیدار با خانواده شهدای کارگری، تقدیر از کارکنان آرامستان اراک و خدمه زحمتکش بیمارستان‌های استان از جمله برنامه‌های این هفته به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1418619
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.