به گزارش خبرگزاری مهر، محسن کریمی اظهار داشت: بر اثر بارندگی سه روز اخیر در اراک، ۴ واحد تجاری بازار تاریخی این شهر در سرای تقوایی دچار تخریب و آسیب شد.

وی گفت: این تخریب عمدتاً در ضلع شرقی مشرف به حیاط پشتی سرای تقوایی ایجاد شده به طوری که دیوار ضلع شرقی مغازه‌ها فرو ریخته است.

محسن کریمی در ادامه افزود: علت اصلی آسیب ایجاد شده فرسودگی دیوار کاهگلی مرتفع این بخش بوده است. همچنین به علت رهاشدگی و عدم رسیدگی به ناودان یکی از حجره‌ها، خسارت‌هایی به بخش غربی حجره مذکور وارد شده است.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: بلافاصله اقدامات حفاظتی به منظور پیشگیری از ادامه تخریب واحدها انجام شد و پوشش حفاظتی جهت جلوگیری از بیشتر شدن خسارت‌ها در بخش‌های آسیب دیده به اجرا درآمد. همچنین با توجه به بازدید و بررسی صورت گرفته مقرر گردید نسبت به آواربرداری و مرمت بخش‌های آسیب دیده با مشارکت مالکین اقدام شود.

وی اظهار داشت: تمهیدات و اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تخریب بیشتر و کمک به حفظ بناهای مجاور انجام شد تا در فرصت مناسب مرمت صورت گیرد.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: مرمت بازار تاریخی اراک سال گذشته آغاز شد که به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و در نیمه امسال مرمت این اثر تاریخی ارزشمند به طور کامل اجرایی می‌شود.

کریمی با اشاره به این اینکه این اثر دارای طرح جامع است، افزود: هدف از اجرای طرح جامع بازار اراک احیای این بنای ارزشمند است که هویت شهری اراک را در خود دارد.

وی اظهار داشت: بازار تاریخی اراک نمونه ارزشمند از معماری ایرانی و اسلامی است که مشاور طرح باید به منظور مرمت یکپارچه این اثر تمامی جوانب را بسنجد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.