مسعود آقازیارتی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این روزها در راستای قطع زنجیره ویروس کرونا بسیاری از مردم در منازل خود مانده اند و مواد ضدعفونی از جمله الکل را در خانه نگهداری می‌کنند باید گفت هر مایع قابل اشتعال مانند الکل هنگامی که به صورت اسپری باشد خطر انفجار و اشتعال آن بالا می‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش استفاده از مواد ضدعفونی کننده و احتمال ذخیره سازی این مواد توسط مردم اگر کوچک‌ترین حریق در اثر وجود این مواد ضدعفونی کننده صورت پذیرد، منجر به وقوع حادثه خواهد شد پس بایستی به اندازه لزوم مصرف و نگهداری شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک بیان کرد: با توجه به سرعت اشتعال بالای مواد ضدعفونی کننده، باید از قرار دادن آن‌ها در کنار شعله‌های باد وسایلی مانند اجاق گاز، آبگرمکن، بخاری و سماور خودداری کرده و در مکان‌های خنک نگهداری شوند و از دسترس کودکان نیز دور باشند.

آقا زیارتی گفت: مردم مواد ضدعفونی کننده را در قفسه‌های بالا قرار ندهند زیرا امکان سقوط و خطر اشتعال را به دنبال دارد. در خودروها نیز پس از استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده باید پنجره‌ها به مدت چند دقیقه باز باشد و سپس برای روشن کردن خودرو اقدام شود.

وی افزود: با توجه به شیمیایی بودن محلول‌های ضدعفونی کننده استشمام و بو کردن این مواد بسیار خطرناک است و اثرات مخرب و حساسیت زا روی پوست دست به دنبال دارد که استفاده از دستکش مناسب هنگام بکارگیری این مواد توصیه می‌شود و البته دستکش‌های پلاستیکی مناسب این کار نیست چرا که بخارهای سمی مجدد حساسیت‌های پوست را به دنبال دارد و باید از یک دستکش پارچه‌ای و سپس روی آن دستکش پلاستیکی استفاده شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک عنوان کرد: استفاده مردم از تبلت و تلفن همراه در این برهه بسیار افزایش یافته و برای شارژ این وسایل از یک پریز برق چندین انشعاب گرفته می‌شود که فشار جریان حاصل از آن‌ها بالاتر از جریان سیم کشی برق ساختمان است و خطر اشتعال را به دنبال دارد، بهتر است از هر پریز یک انشعاب صورت پذیرد. هنگام شارژ این وسایل به برق از قرار دادن آن‌ها بر روی پارچه خودداری شود چرا که حرارت ناشی از باتری منجر به آتش سوزی می‌شود.

وی افزود: با توجه به استفاده از پارچه و آغشته کردن آن با الکل یا مواد ضدعفونی کننده برای پاک کردن سطوح حتماً پس از مصرف باید در پلاستیک‌های دربسته قرار گیرد و در اولین فرصت از منزل خارج شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک تاکید کرد: این روزها سازمان آتش نشانی در کنار همکاران حوزه معاونت خدمات شهری به طور شبانه روزی در حال گندزدایی و ضدعفونی معابر شهر اراک است و در واحدهای آموزش و پیشگیری این سازمان آموزش‌های مجازی به مردم ارائه می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.