مقام معظم رهبری از سال ۱۳۷۸ با تعیین شعارهای سالانه، افق روشنی برای حرکت نظام مشخص کرد و در طول سال‌های گذشته نامگذاری سال ها با محوریت اقتصاد، رونق تولید و حمایت از کالای داخلی نشان از هوشمندی در این حوزه و لزوم بسیج ملی در راستای ترمیم جراحات و نواقص اقتصادی است.

 نام‌گذاری سال ۹۹ با شعار "جهش تولید" بدون شک برگرفته از نگاه عمیق، مدبرانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری است؛ چرا که در سال ۹۸ به دلیل حوادث طبیعی سیل و زلزله و در نهایت انتشار ویروس کرونا ، شرایط اقتصادی ایران همانند بسیاری از کشورهای دیگر دچار تزلزل گردید و فرصتهای اقتصادی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تحت‌الشعاع قرار داد و این موضوع می تواند بسیاری از کارگران و کارفرمایان را دچار بحران جدی نماید.

اهمیت مقوله "جهش تولید" برای متخصصان به خوبی روشن است و می تواند نقشه راه سال آتی را برای اقتصاددانان ،اصناف و سیاست گذاران عرصه اقتصادی و مجلس آینده شفاف کند و علاوه بر این فرصتی باشد جهت شناسایی ظرفیتهای ناشناخته کشور در جهت تبدیل تهدید تحریمها به فرصت جهش تولید.

اهمیت تولید و لزوم توجه، حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر از این بخش موضوع مهمی است که سایر بخش ها را متاثر می کند و از این منظر باید کلیدی‌ ترین مولفه‌ها در این راستا مد نظر بوده و در قالب گفتمانی هدفمند برای اصلاح ساختار اقتصادی و رونق تولید تلاش شود چراکه با به گردش درآمدن چرخ‌های تولیدی کشور، بسیاری از مسایل و بحران‌های فعلی اقتصادی جامعه گره گشایی می شود.

از این رهگذر حفظ و بهبود توان و دانش نیروهای متخصص و نخبه کشور برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مسئله مهم دیگری است که کالاهای تولید داخل را به سمت کیفیت رهنمون می کندو بستر رقابت پذیری حوزه تولید را در بازار جهانی مهیا می آورد.

استان مرکزی در زمره مناطق پیشگام صنعتی کشور است و وجود صنایع بزرگی همچون ماشین سازی، آلومینیوم سازی، آونگان، هپکو، آذرآب، واگن پارس، پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه باعث شده تا چهارمین قطب صنعت کشور به عنوان نقطه اتکای صادرات غیرنفتی در کانون توجه توسعه اقتصادی قرار گیرد.

اگرچه در طول سال های اخیر ۲ غول صنعتی کشور یعنی هپکو و آذرآب به واسطه آنچه که واگذاری های نادرست عنوان می شود، درگیر بحران های کارگری بودند ما به مدد حمایت های دولت تدبیر و امید بخشی از مشکلات آنان کاسته شد و اکنون در مسیر حیات اقتصادی قرار دارند.

وجود صنایع بزرگ و مادر تخصصی ضمن ایجاد اشتغال پایدار در استان مرکزی به خصوص در شهرستان اراک، ساوه و شازند نقش آفرینی بیش از پیش این استان در ذخیره ارزی، بالا رفتن نرخ بهره وری و تولید ناخالص ملی را به دنبال دارد چرا که بخش عمده ای از تولیدات این استان به نقاط مختلف کشور صادر می شود و این مهم نقش موثری در تقویت بنیه اقتصادی کشور دارد.

استقرار ۲۱ صنعت مادر تخصصی و پیمانکاری کلان هر یک با نیروی کار بیش از ۵۰۰ نفر، ۳۸ شهرک و ناحیه صنعتی، ۲ منطقه ویژه اقتصادی و ایستادن بر سکوی چهارم صنعتی کشور شرایط ویژه ای را برای استان مرکزی رقم زده و در سال‌های گذشته مدیریت کارآمد و نقش‌آفرینی موثر بخش خصوصی در این حوزه به گونه‌ای بوده که علاوه بر وجود تحریم‌ها و تنگناهای اقتصادی میزان صادرات غیرنفتی و اشتغالزایی پایدار و از طرفی راه‌اندازی واحدهای صنعتی راکد رشد چشمگیری داشته است. 

نهادینه‌سازی باورِ توانستن؛ اولین گام در تحقق جهش تولید

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی معتقد است: نهادینه‌سازی باور توانستن همراه با نگاه عمیق و کارشناسی به ظرفیت‌های بومی در همه بخش‌های صنعتی، کشاورزی، معدنی و خدماتی اولین گام در تحقق جهش تولید به عنوان شعار سال اولین گام در تحقق جهش تولید است که باید مورد توجه مسوولان امر قرار گیرد.

آیت‌الله «قربانعلی دری نجف‌آبادی» افزود: باید برای به میدان آوردن سرمایه‌های مردمی و تشکیل و توسعه شرکت‌های تعاونی با عنایت به سند آمایش سرزمینی، طرحی نو در انداخت و با اتکا به توان متخصصان اقتصادی و مدیریتی و تعامل گسترده دولت با متخصصان مزبور، برنامه ریزی‌ها و زمینه سازی‌های لازم برای رونق و جهش تولیدی صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: دو مقوله تولید و بازار مصرف کاملا به یکدیگر وابسته و لازم و ملزوم یکدیگرند. به دیگر سخن تولیدی که بازار نداشته باشد و بازاری که تولید برایش وجود نداشته باشد شکست خورده اند، از این‌رو لازم و ضروری است که ظرفیت‌های تولیدی کشور متناسب با ظرفیت‌های بازار کشور و بازارهای بین‌المللی با اولویت کشورهای منطقه هدف‌گذاری شود و در این هدف‌گذاری ملی، سهم هر استان و هر منطقه از کشور متناسب با توانمندی‌ها و استعدادهایشان مشخص شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: جهش تولید نیازمند راهبردهای اساسی در به‌کارگیری استعدادها و ایده‌های جوانان خلاق و پرانگیزه در تمامی بخش‌های اقتصادی و مدیریت کشور است. از این‌رو در سال جاری توجه ویژه به نظام استعدادیابی و شایسته سالاری برای جذب جوانان توانمند بایستی در دستور کار مسوولان وقت قرار گیرد.

آیت الله دری‌ نجف‌آبادی اظهار داشت: نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی این استان به خصوص شهرستان اراک که در نتیجه واگذاری های غلط در گذشته به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده بودند در دولت تدبیر و امید احیا شدند و دولت در این مسیر گام های محکمی برداشت و نیاز است در سال جاری نیز با هدف جهش تولید حمایت از صنایع را در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: صنایع استان باید علاوه بر بهره گیری از تجهیزات و فناوری روز دنیا در افزایش کیفیت تولیدات، توجه ویژه ای نیز به قیمت تمام شده محصولات داشته باشند چرا که قیمت و کیفیت ۲ رکن اساسی رقابت در بازارهای بین المللی است.

امام جمعه اراک تاکید کرد: در سال جهش تولید باید به روز رسانی تجهیزات و عوامل تولید، حمایت از شرکت های دانش بنیان و استفاده از فناوری های روز دنیا در راستای بهترین تولیدات در دستور کار صنایع استان و کشور قرار گیرد.

 صادرات یک میلیارد دلاری ظرفیت امیدوارکننده استان مرکزی در پساتحریم
استاندار مرکزی نیز می گوید: حدود یک میلیارد دلار انواع کالاهای غیر نفتی پارسال از استان مرکزی به نقاط مختلف جهان صادر شد که در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی یک ظرفیت بالنده در جهت افزایش تولید ناخالص ملی محسوب می‌شود.


سید «علی آقازاده» بیان کرد: بیش از ۱۵ هزار فرصت اشتغال پایدار با پرداخت تسهیلات و راه‌اندازی واحدهای راکد و تعطیل در سال گذشته در این استان ایجاد شد که این مهم در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید نامگذاری شده باید تمام ظرفیت این استان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری بکار گرفته شود.
استاندار مرکزی اظهار داشت: تشکیل نشست کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و صاحب‌نظران اقتصادی پیش از پایان تعطیلات نوروز در استان برگزار می‌شود و مشکلات و موانع فعالان اقتصادی از قبیل تامین مواد اولیه، مشکلات آنها با بیمه تامین اجتماعی، امور مالیاتی و بانک‌ها باید در اولین نشست کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید، شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی فهرست‌بندی و وظیفه هر بک از دستگاه‌های مسوول پیش از پایان تعطیلات نوروز ابلاغ می‌شود.
آقازاده بیان کرد: عملکرد استان مرکزی در برنامه های اقتصادی سال گذشته هم‌ در راه‌اندازی واحدهای راکد، پرداخت تسهیلات، اشتغالزایی و پرداخت حقوق معوق سرآمد دیگر استان‌های کشور بود و این رویه با قدرت و حمایت بیشتر در سال جاری نیز ادامه دارد
وی گفت: این استان در حوزه تولید صادرات محور، استعدادهای بالقوه ای دارد که از جمله آن می توان به محصولات صادراتی در بخش های صنایع غذایی، معدنی، نساجی، کشاورزی، شیمیایی، برق و پتروشیمی اشاره کرد که در صورت معرفی این ظرفیت های ارزشمند می توان به راحتی بازارهای منطقه را در اختیار گرفت.
 


 

سرمایه گذاری صنعتی ۱۱۲ هزار میلیارد ریالی، مصداق عینی جهش تولید در چهارمین قطب صنعت کشور
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۲۵۱ پروانه بهره‌برداری صنعتی و تولیدی در این استان پارسال با سرمایه‌گذاری ۱۱۲ هزار و ۸۲۲ میلیارد ریال صادر شد که با راه‌اندازی آن‌ها ۲ هزار و ۴۵۲ فرصت شغلی فراهم شده است.

«جواد حسنی» افزود: ۴۴۷ متقاضی دریافت تسهیلات رونق تولید و تبصره ۱۸ قانون بودجه سال جاری با میزان ۲۷ هزار و ۹۶۳ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی ادامه داد: ۵۸۹ متقاضی از ابتدای سال جاری تا کنون برای دریافت تسهیلات رونق تولید در سامانه بهین یاب صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ثبت نام کردند که ۳۷۴ متقاضی به بانک‌های عامل معرفی شدند.
حسنی بیان کرد: ۱۸۶ متقاضی نیز برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه در سامانه بهین یابت ثبت نام کردند که پرونده ۱۰۳ متقاضی به بانک‌های عامل معرفی شده‌است.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: در مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها از محل  تبصره ۱۸ و رونق تولید ۲۲ هزار و ۱۹۵ میلیارد ریال است و افرادی که پارسال از این تسهیلات استفاده نکردند سال جاری می‌توانند با مراجعه به سامانه درخواست خود را مطرح کنند.
حسنی اضافه کرد: سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مرکزی جایگاه سوم کشوری را در جذب منابع تسهیلات رونق تولید و تبصره ۱۸ به خود اختصاص داده است.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: میزان سرمایه گذاری این تعداد جواز تاسیس حدود ۸۴۷ هزار و ۸۵۳ میلیارد ریال است که در صورت عملیاتی شدن ۱۵ هزار و ۲۳۴ فرصت شغلی جدید در استان ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد:  ۲۵۱ پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۱۲ هزار و ۸۲۲ میلیارد ریال پارسال در استان مرکزی صادر شده که ۲ هزار و ۴۵۲ فرصت شغلی جدید در استان ایجاد کرده است.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۲۹۹ پروانه سرمایه‌گذاری تولیدی و صنعتی سال ۹۸ در این استان صادر شد که مجموع سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها ۱۳۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بوده است.
حسنی بیان کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها در حوزه فلزی، کانی غیرفلری، دارویی و مواد بهداشتی و غذایی، شیمیایی و برق و الکترونیک ۲ هزار و ۸۲۸ فرصت شغلی در استان مرکزی ایجاد شده است.
وی بیان کرد: ۷۱۱ فقره جواز تاسیس واحد صنعتی نیز پارسال در نقاط مختلف این استان صادر شده است.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اضافه کرد: میزان صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی استان مرکزی در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.
حسنی ادامه داد: سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی این طرح‌ها بیش از ۱۰۰ هزار و ۳۲۱ میلیارد ریال برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ ۳۲ درصد افزایش داشته است.
وی اظهار داشت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۷ هزار و ۴۸۴ فرصت شغلی جدید در این استان ایجاد می‌شود


 

  آغاز حیات اقتصادی ۶۷ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان مرکزی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان مرکزی می‌گوید: ۶۷ واحد تولیدی و صنعتی امسال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به بهره‌برداری رسید و یک‌هزار فرصت شغلی ایجاد کرد.
«مصطفی آمره» افزود: شهرک‌های صنعتی خیرآباد با ۱۲ واحد،  زاویه با ۱۰ واحد و  خمین با هشت واحد به ترتیب بیشترین پذیرنده واحدهای تولیدی بهره‌برداری شده در سال ۹۸ بوده‌اند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی بیان کرد: بیشترین میزان اشتغال‌زایی در سال جاری نیز در شهرک صنعتی مامونیه با ۱۸۰ فرصت و پس از آن در  شهرک‌های صنعتی خیرآباد اراک و زاویه با ۱۳۲ فرصت و شهرک صنعتی خمین با ۱۲۲ فرصت ایجاد شده است.
آمره اظهار داشت: شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها از شتاب رونق تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مرکزی کم نکرده ، بلکه باعث شده که ۵۴ واحد صنعتی این استان که در گذشته به دلایل مختلف تعطیل شده بودند به چرخه کار و فعالیت  بازگشته و میزان قابل توجهی اشتغال جدید در این فرآیند ایجاد شود.
وی ادامه داد: بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال طرح‌ مختلف زیرساختی از قبیل راه، آبرسانی، برق‌رسانی، گازرسانی، آسفات و روشنایی معابر و تقویت شبکه برق‌رسانی به شهرک‌های بزرگ استان مرکزی سال گذشته از سوی شرکت‌شهرک‌های صنعتی این استان اجرا شد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی گفت: ۲۴۶ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مرکزی در حالت تعطیل قرار دارند که با راه‌اندازی واحد عارضه یابی و فن‌بازار منطقه‌ای حل مشکلات این واحدها در دستور کار این شرکت قرار دارد.



 

 حمایت از  طرح‌های اشتغال نهادهای حمایتی با پرداخت ۵۳۴ میلیارد ریال اعتبار
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز گفت: ۵۳۴ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال سال گذشته در قالب یک‌هزار و ۲۷۸ طرح به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی استان پرداخت شد.
«محمدتقی آبایی‌هزاوه» افزود: این مبلغ از محل تسهیلات اشتغال روستایی سال ۹۸ به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و بنیاد شهید پرداخت شد.
وی سقف تسهیلات پرداختی اشتغال روستایی به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی استان را از ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و اظهار داشت: بر اساس طرح های ارائه شده،  پرداخت این میزان تسهیلات برای یکهزار و ۳۸۹ نفر اشتغال ایجاد کرده است.  
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سهم کلی تسهیلات اشتغال نهادهای حمایتی در سال ۹۸ را  را ۹۱۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: تا پایان سال ۶۰ درصد  این مبلغ  پرداخت شد و بقیه آن  در سال جدید دنبال می‌شود.
آبایی هزاوه اظهار داشت: تا پایان سال گذشته در مجموع  یک‌هزار و ۶۷۶ طرح به مبلغ ۹۳۶ میلیارد ریال به بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید معرفی شده بود که یکهزار و ۲۹۰ طرح به مبلغ ۵۵۲ میلیارد ریال به عقد قرارداد رسید و یک‌هزار و ۲۷۸ طرح به مبلغ ۵۳۴ میلیارد ریال تسهیلات خود را دریافت کردند.


 

افق روشن اقتصادی استان مرکزی با صادرات یک و نیم میلیون دلاری کالاهای دانش بنیان
معاون فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز با بیان اینکه یک و نیم میلیون دلار انواع کالا پارسال از شرکت‌های دانش‌بنیان این استان به نقاط مختلف جهان صادر شده است، گفت: بخش عمده‌ای از محصولات صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان استان مرکزی در سال جاری به کشورهای اروپایی صادر شده است.
«محمد کریم‌الدینی» افزود: یکی از دلایل گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان به خصوص در حوزه‌های آی تی و آی سی تی، ظرفیت بالای این حوزه‌ها، نیازها و مقتضیات کنونی جامعه و همچنین سوددهی سریع این حوزه‌ها است و این عوامل سبب رغبت بیشتر دانش‌آموختگان به بخش‌های مذکور است و می توان گفت، تقاضای بازار، هدایتگر توان نخبگان است چرا که ممکن است نتیجه فعالیتی مناسب باشد و منجر به تولید کالایی دانش‌بنیان و مناسب شود اما چون نیاز بازار را تأمین نمی‌کند و با آن منطبق نیست، در فروش و حصول ارزش‌افزوده موفق نباشد.
وی اظهار داشت: تلاش دانش‌ آموختگان و دانشجویان برای راه اندازی و فعالیت در شرکت­های دانش‌بنیان، امری ضروری و شبیه جهاد در جبهه‌ جنگ است چرا که این مهم نقش مهمی در مقابله با تحریم‌ها و استقلال کشور دارد و به همین دلیل، بهترین حمایت از استعدادهای برتر کشور، هدایت آنان به سمت ایجاد شرکت دانش‌بنیان است و در این رهگذر استفاده از ظرفیت‌های پارک های علم‌ و ‌فناوری نیز می‌تواند اثرگذاری مثبتی داشته باشد.
کریم‌الدینی ادامه داد: در ۲ سال گذشته ۵۱ شرکت از پارک علم و فناوری استان مرکزی رتبه دانش‌بنیان دریافت کردند که بر این اساس شمار شرکت‌های دانش بنیان این استان به ۸۳ مورد رسیده و استان مرکزی از این لحاظ رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص داده است.
معاون فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی بیان کرد: از مجموع ۸۳ شرکت دانش‌بنیان این استان ۴۰ واحد در مجموعه پارک علم و فناوری استان مستقر هستند و بقیه در شهرک‌ها و نواحی مختلف استان فعالیت می‌کنند.
کریم‌الدینی اظهار داشت: حمایت‌های پارک علم و فناوری استان مرکزی از شرکت‌های دانش بنیان به‌صورت بسته‌های آموزشی، معافیت‌های مالیاتی، عوارض گمرکی بر اساس ماده ۹ قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، آزمایشگاهی، کارگاه‌های شبکه‌سازی و پرداخت تسهیلات ویژه با نرخ بهره بسیار پایین انجام می‌شود.
وی گفت: حدود ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات با هدف تقویت بنیه کاری پارسال به شرکت‌های دانش‌بنیان استان مرکزی پرداخت شد که این تسهیلات بدون بهره و با هدف حفظ اشتغال و گسترش فرآیند تولید به متقاضیان زیرمجموعه پارک علم و فناوری استان مرکزی پرداخت شده است.


 

انعقاد قرارداد ۶۴ میلیون یورویی در ماشین‌سازی اراک
مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک گفت: قرارداد ساخت و راه‌اندازی تجهیزات ویژه مجتمع متانول دنا و سیراف به ارزش ۶۴ میلیون یورو اواخر سال گذشته در این واحد تولیدی دانش‌بنیان منعقد شد که این یک افتخار بزرگ برای این واحد مادر تخصصی محسوب می‌شود.
«جعفر صفری» افزود: این قرارداد با پیگیری‌های اعضای هیات‌مدیره شرکت ماشین‌سازی با ۲ شرکت‌ صنایع‌ پتروشیمی دنا و شرکت سرمایه‌گذاری سیراف انرژی منعقد شده است.
وی ادامه داد: ظرفیت هرکدام از این قراردادها پنج‌هزار متریک تن در روز است و ارزش مالی هرکدام از این قراردادها نیز ۳۲ میلیون یورو است.
مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک، اظهار داشت: این قرارداد شامل انجام خدمات مهندسی، تامین، ساخت، رنگ‌امیزی، تست بازرسی، بسته‌بندی، تهیه مدارک فنی، حمل، تامین قطعات یدکی دوره راه‌اندازی و بهره‌برداری آغازین و بهره‌برداری سالانه از جمله قطعات یدکی اصلی، خدمات نظارت بر نصب، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی، تهیه و ارائه اطلاعات، دستورالعمل‌ها، نقشه‌ها و اجرای تمامی فعالیت‌های مرتبط با تعهدات فروشنده منعقد شده است.
صفری بیان کرد: محل اجرای این طرح در عسلویه و بندر دیر است که از یکم اسفند ماه کلید می‌خورد و مدت زمان این قرارداد نیز ۲۱ ماه است.
وی اظهار داشت: با وجود برخورداری از نیروهای زبده و کارآزموده در شرکت ماشین‌سازی اراک، برای تکمیل و راه‌اندازی این ۲ قرارداد فرصت اشتغال قابل توجهی نیز در این واحد تولیدی ایجاد می‌شود.
مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک گفت: ۱۰ محصول جدید این واحد تولیدی به عنوان دانش‌بنیان شناخته شده و اولویت اصلی این شرکت ضمن فعالیت گسترده در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و معدن توجه ویژه به تولیدات دانش‌بنیان است.
صفری، مجموع بدهی‌های ماشین‌سازی به بانک‌ها و نهادهای خدماتی را کمتر یک‌هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با انعقاد قراردادهای مختلف بین این واحد دانش بنیان با شرکت‌های مختلف، این حجم بدهی چشمگیر نیست.
وی، چکش‌های بادی، ماشین‌آلات معدنی و الکتروموتورهای با ظرفیت بالا، پل‌های فلزی، مخازن کروی، مخازن مسقف و ثابت و متحرک، دیگ‌های بخار، شیرآلات نفت و گاز را از تولیدات استراتژیک ماشین سازی عنوان کرد و گفت: به دست آوردن ۶۰ درصد از بازار داخلی و ۳۰ درصد بازار خارجی از اهداف بلندمدت این واحد دانش‌بنیان است.
مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک اضافه کرد: این واحد تولیدی تا سه سال پیش با کمتر از ۲۵ درصد فعالیت می‌کرد اما با تدوین برنامه‌های مدون و انعقاد قراردادهای مختلف اکنون ماشین‌سازی اراک با ظرفیت ۴۰ درصدی فعالیت می‌کند.


 

شکست رکورد تولید واگن های ریلی و مسافری در بزرگترین واحد تولید ادوات ریلی خاورمیانه
مدیرعامل شرکت واگن‌پارس اراک نیز می‌گوید: پارسال تولید ۵۲۲ دستگاه انواع واگن باری و مسافری در این واحد صنعتی، رکورد تولید واگن بعد از ۲۱ سال در این واحد تولیدی را به منصه ظهور رساند.
«محمدرضا مختاری» افزود: ۵۱۴ دستگاه از واگن‌های تولید شده در شرکت واگن‌پارس اراک باری و هشت دستگاه دیگر نیز مسافری هستند.  
وی اظهار داشت: بیشترین آمار تولید واگن ثبت شده در شرکت واگن‌پارس اراک با تولید ۵۰۰ واگن در سال ۱۳۷۷ ثبت شده که این رکورد امسال با وجود شرایط نامطلوب اقتصادی شکسته شد.
مدیرعامل شرکت واگن‌پارس اراک اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های پنج ساله، تولید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن از سال ۱۳۹۶ در این واحد تولیدی کلید خورد که تا کنون ۱۰۰ درصد مطابق برنامه‌های از پیش تعیین شده، انجام شده است.
مختاری اظهار داشت: تولید ۵۰۰ دستگاه انواع واگن امسال در واگن‌پارس اراک هدفگذاری شده بود که با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی شرکت‌های بهره‌بردار و عدم حمایت تسهیلاتی از سوی بخش دولتی، دست‌یابی به این هدف بعید به‌نظر می‌رسید اما با تقویت روحیه جهادی پرسنل و رایزنی‌های کارگشایی مدیریت، ۲۲ دستگاه واگن بیشتر از میزان برنامه‌ریزی، تولید شد.
وی بیان کرد: اولین سری از واگن‌های حمل بالاست(فله‌بر) که یکی از کاربردی‌ترین واگن‌ها در افزایش سرعت عملیات ساخت خطوط راه‌آهن است، در واگن‌پارس تولید و تحویل شرکت‌های بهره‌برداری شد.
مدیرعامل شرکت واگن‌پارس اراک ادامه داد: همچنین پارسال قرارداد تولید لوکوموتیو(پارس ۳۳) بعد از ۱۵ سال در شرکت واگن‌پارس اراک منعقد شد که پیش‌بینی‌ می‌شود در خردادماه سال آینده تکمیل و تحویل شرکت بهره‌بردار شود.

بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در حوزه‌های مختلف فلزی، مواد غذایی، مواد شیمیایی، شیشه، سلولوزی، صنایع تبدیلی و مادر تخصصی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می‌کنند

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.