بزرگترین شهر صنعتی ایران (کاوه) و همچنین چند شهرک دیگر از قبیل احمدآباد، نوبران و غرق آباد با افزون بر ۵۵۰ کارخانه و  ۳۵ هزار کارگر از جمله داشته های مهم ساوه به عنوان یکی از قطب های صنعت ایران محسوب می شود.

با آغاز موج شیوع کرونا در کشور، ساوه نیز از جمله نخستین مناطق کشور بود که دچار این بلا شد و پس از جانباختن شمار زیادی از افراد و نزدیک به ۲۷۰ مبتلا، اکنون نگرانی ها معطوف به جامعه کارگری است و از سویی صنعتگران و کارفرمایان که در خط مقدم سنگر تولید قرار دارند نیز ضمن نگرانی بابت سلامت کارگران، دچار آسیب هایی از کرونا شده اند که در این زمینه خواستار حمایت مسئولان هستند.

اما تردد کارگران صنعتی ساوه از کارخانه به سمت شهر و بالعکس در اتوبوس های قدیمی و لزوم ضدعفونی این وسایل نقلیه، صرف ناهار در رستوران های کارخانه ها که دارای فضای کوچکی هستند، تامین نشدن ماسک و ژل ضدعفونی برای شاغلان واحدهای تولیدی و مساله ضدعفونی محیط کار از جمله دغدغه های مهم فعالان کارگری است به گونه ای که در شبکه های اجتماعی پیام های زیادی از سوی همسر و اعضای خانواده آنها بازتاب یافت که حاوی درخواست از مسئولان برای رسیدگی به وضع کارگران و در مواردی نیز تعطیل کردن کارخانه ها با هدف حفظ سلامت آنها بود.

دبیر خانه کارگر شهرستان های ساوه و زرندیه نسبت به سلامت و حفاظت از کارگران واحدهای صنعتی در وضعیت کنونی و شیوع ویروس کرونا نگرانی های جدی دارد.

«داود میرزایی» به ایرنا، گفت: هر روز صدها دستگاه اتوبوس و مینی بوس که اغلب آنها قدیمی و فرسوده هستند نسبت به جابجایی کارگران واحدهای صنعتی در شهر کاوه و همچنین شهرک های تابعه شهرستان زرندیه از خانه به محل کار و بالعکس اقدام می کنند و کارگران بدون هیچ حفاظی در مجاروت هم به این سفرهای کوتاه می روند که انتظار بدیهی این است نسبت به ضدعفونی درون وسایل نقلیه حامل کارگران اقدام شود.

وی همچنین رستوران کارخانه ها را از زمینه های خطرساز شیوع و ابتلای کارگران به کرونا برشمرد و گفت: بیشتر این رستوران ها دارای فضایی کوچک هستند که کارگران با فاصله بسیار نزدیک و فشرده ناهار خود را میل می کنند بنابراین انتظار داریم در این مورد نیز اقدامات بهداشتی لازم هم در مورد ضدعفونی و هم تهیه قاشق، لیوان و چنگال مخصوص هر کارگر از سوی کارفرما یا توسط خود کارگران اقدام شود.

میرزایی گفت: بسیاری از کارگران با مراجعه به خانه کارگر، ضمن انعکاس این دغدغه ها به خصوص صرف دسته جمعی غذا در رستوران کارخانه ها، خواهان تدابیری برای کاهش نگرانی ها و محافظت از سلامت این قشر زحمتکش هستند.

وی با اشاره به تصمیم مسئولان برای تعطیلی برخی مراکز آموزشی، مسابقات ورزشی و... گفت: این نسخه هرگز برای حوزه تولید و جامعه کارگری مناسب نیست زیرا تصمیم به تعطیلی مراکز صنعتی و کارخانه ها سبب می شود ویروسی مضاعف بر کرونا دامنگیر بخش تولید و اشتغال شود که شاید بتوان آن را ویروس اقتصادی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: نگران سلامت کارگران و ابتلای آنها به کرونا هستیم زیرا ناگزیرند ۱۴ ساعت در یک محیط کنار هم کار می کنند و در ۴۰ روز اخیر نیز مواردی از فوت آنها به دلیل ابتلا به این ویروس به خانه کارگر گزارش شد.

میرزایی تاکید کرد: کارفرمایان باید کارگران را سرمایه خود بدانند و زمینه های بهداشتی لازم را هم در محیط کار و هم با تامین اقلام مورد نیاز فراهم کنند زیرا هر روز از طرف کارگران و همسران آنها پیامهای زیادی در این رابطه دریافت می کنیم.

وی گفت: بسیاری از کارگرانی که از شهر خارج شده اند، در بازگشت با ساوه ممکن است منشأ خطر باشند و باید همه در این زمینه احساس مسئولیت داشته باشیم که مساله سلامتی حدود ۷۰ درصد از جمعیت این شهرستان (با احتساب خانواده های کارگران) جدی است.

دبیر خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: برخی پیشنهاد استفاده کارگرانی که در ایام پایانی سال به دلایلی شغل خود را از دست دادند، مطرح می کنند در حالی که اگر در این شرایط از بیمه بیکاری استفاده کنند مانند آن است که از جیب خودشان بخورند و لازم است دولت منابعی را برای ارتزاق بیکارشدگان حوزه کارگری مدنظر قرار دهد.

صنعتگران و دغدغه پرداخت دستمزدها و فروش محصول 

رئیس انجمن مدیران صنایع شهرستان ساوه نیز مهمترین دغدغه های کارفرمایان صنعتی را پرداخت حقوق پرسنل و نگرانی در مورد تداوم شیوع کرونا و سرایت آن به واحدهای تولیدی عنوان کرد.

«سعید رضوانی» اظهار داشت: شیوع کرونا باعث شد که فروش داخلی و صادرات محصولات تولیدی بخش صنایع با مشکلات زیادی مواجه شود که این مساله ممکن است در روند تولید و سایر هزینه های مربوط به آن نیز خود را نشان دهد.

به گفته او، اقساط معوق شده تسهیلات بانکی و مشکلاتی که صنایع با بانک ها در این رابطه دارند از یک سو و نگرانی برای تامین مواد اولیه با قیمت بالا و تداوم تولید نیز از دل مشغولی های کنونی جامعه صنعتی ساوه محسوب می شود.

وی با اشاره به تصمیم دولت برای تخصیص کمک ۷۵۰ هزار میلیارد ریالی به بخش صنایع در شرایط درگیر بودن کشور با ویروس کرونا، اظهار داشت: یکی از خواسته های صنعتگران تامین و تخصیص هرچه زودتر این مبالغ به جریان تولید و اشتغال واحدهای صنعتی است.

رضوانی اظهار کرد: تقسیط نشدن مطالبات اداره مالیات و دارایی از واحدهای صنعتی و تولیدی نیز از دیگر نگرانی های بخش صنعت است که انتظار داریم به این مهم در شرایط فعلی توجه شود.

وی گفت: استمهال خودکار اقساط وام های تولیدکنندگان در سه ماه نخست امسال یک ضرورت است زیرا با توجه به شرایط رکود فعالیت های تولیدی به دلیل کرونا، ممکن است ناتوانی در بازپرداخت وام ها در مدت باد شده سبب شود که بانک ها ازاعطای تسهیلات مجدد به صنایع خودداری کنند.

رضوانی گفت: در شرایط فعلی که با بحران کرونا و کاهش فعالیت های تولیدی مواجه هستیم، از سازمان تامین اجتماعی که سه درصد حق بیمه بیکاری را از کارفرمایان دریافت می کند توقع داریم که به وظیفه خود عمل کند.

وی همچنین از سازمان امور مالیاتی درخواست کرد که در مدتی که فعالیت های تولیدی به دلیل شیوع کرونا با کندی و کاهش مواجه شده، معافیت های مالیات بر درآمد و ارزش افزوده را اعمال یا دست کم چک های مودیان این حوزه را وصول نکند.

 رضوانی گفت: با توجه به درخواست علوم پزشکی و رئیس بیمارستان شهید چمران (ویژه جامعه کارگری و تامین اجتماعی) ساوه مبنی بر لزوم تعطیلی فعالیت ها به دلیل کرونا تا پایان فروردین، قرار است با همفکری مدیران حوزه صنایع در این رابطه تصمیم گیری شود.

رئیس انجمن مدیران صنایع شهرستان ساوه با یادآوری محدودیت های جدید در طرح فاصله گذاری اجتماعی که سبب ایجاد مشکلاتی برای رفت و آمد برخی از مدیران کارخانه های ساوه از تهران و باالعکس شده، خواستار آن شد که ساز و کاری برای تردد بدون مشکل این کارآفرینان ایجاد شود.

وی همچنین یکی از مشکلات دیگر حوزه صنعت این شهرستان را مساله پرداخت هزینه های درمانی کارگران مبتلا به کرونا یا حتی دیه (در صورت فوت) عنوان کرد.

به گفته او، واحدهای صنعتی تلاش می کنند در حد توان برای کارگران و خانواده های آنان اقلام بهداشتی از قبیل ماسک و ژل ضدعفونی تهیه کنند.

رئیس انجمن مدیران صنایع شهرستان ساوه با یادآوری محدودیت های جدید در طرح فاصله گذاری اجتماعی که سبب ایجاد مشکلاتی برای رفت و آمد برخی از مدیران کارخانه های ساوه از تهران و باالعکس شده، خواستار آن شد که ساز و کاری برای تردد بدون مشکل این کارآفرینان ایجاد شود.

وی همچنین یکی از مشکلات دیگر حوزه صنعت این شهرستان را مساله پرداخت هزینه های درمانی کارگران مبتلا به کرونا یا حتی دیه (در صورت فوت) عنوان کرد.

نکته قابل ذکر این است که با وجود خواسته بسیاری از کارگران شاغل در واحدهای صنعتی ساوه مبنی بر لزوم تعطیل شدن کارخانه ها در شرایط شیوع کرونا که در شبکه های اجتماعی بازتاب یافته اما مسئولان استان مرکزی و شهرستان ساوه موضع مثبتی در این رابطه ندارند.

استاندار مرکزی بر ضرورت تداوم چرخ تولید ضمن انجام مراقبت های بهداشتی و حفاظت از سلامت کارگران تاکید دارد و در ساوه نیز فرماندار و حتی امام جمعه نسبت به تعطیلی کارخانه ها چدان راغب نیستند.

فرماندار ساوه اما با محدود شدن فعالیت صنایع این شهرستان تا ۱۵ فروردین موافقت کرد و گفت: به دلیل شیوع کرونا از کارخانه های تولیدی و صنعتی درخواست می کنیم که نسبت به کاهش شمار نیروهای انسانی شاغل در این مراکز اقدام کنند.

«علی میرزایی» در گفت وگو با ایرنا، از مدیران صنعتی این شهرستان خواست که برنامه های اصلی خود را برای تولید به بعد از فروکش کردن موج شیوع کرونا موکول کنند.

وی در عین حال با اشاره به لزوم حرکت بخش اقتصادی کشور در راستای برنامه جهش تولید، اظهار داشت: مهمترین راهبرد و برنامه در دستور کار همه مدیران دولتی و صنعتی بعد از شکست کرونا، همین موضوع است زیرا در شرایط تحریم های ظالمانه باید با افزایش ظرفیت های داخلی و تولید نیازهای کشور ضمن بی نیاز شدن از واردات کالاها از خارج، حتی بر قابلیت های صادراتی کشور نیز بیفزاییم.

شهرستان ساوه دارای بزرگترین شهر صنعتی ایران و فعالیت افزون بر ۵۵۰ کارخانه تولیدی است.

شمار مبتلایان به کرونا در ساوه بیش از ۲۷۰ نفر اعلام شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.