«رضوان پورمحمدی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اخبار مربوط به ویروس کرونا و یا گفت‌وگوهایی تلفنی در این خصوص باید در حضور کودکان محدود شود اما، نیاز است که اطلاعات مفید در حوزه رعایت بهداشت فردی آگاهانه و هدفمند و با زبان کودکانه به این قشر منتقل شود.

وی اظهار داشت: در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، شیوه  برخورد خانواده‌ها با این مسئله بیش از هر چیزی دارای اهمیت است و آنان نباید ترس و استرس را به کودکان منتقل کنند بلکه نیاز است با زبانی ساده و مناسب در خصوص این بیماری توضیحات لازم را به آنان منتقل کرده و تلاش شود تا مفاهیم پایه در پیشگیری از بیماری و اهمیت سهم هر فرد در مهار کووید ۱۹ به این قشر ارایه شود.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی گفت: کودکان پیش زمینه ذهنی در خصوص این بیماری ندارند و خانواده‌ها نباید با رفتار و عملکرد خود ترس را به کودکان القا کنند.

پورمحمدی افزود: کودکان در لحظه زندگی می‌کنند و صحبت مداوم و افراطی از این ویروس و بیماری تعادل ذهنی آنان را برهم ریخته و نتیجه‌ای جز اضطراب برایشان ندارد.

وی اظهار داشت:  توضیح در خصوص اهمیت پویش در خانه ماندن به زنان کودکان ضروری است و نباید از این نکته غافل بود که کودکان در شرایط عادی  بخشی از روز را صرف رفتن به مدرسه ،مهد کودک، بازی در خارج از خانه می‌کردند و برایشان سخت است که قواعد خانه‌نشینی به طور کامل درک کنند، بنابراین والدین و اعضای خانواده باید برنامه‌ریزی داشته باشند و سرگرمی‌های آموزنده و نقش‌پذیری کودک در فعالیت‌های روزمره را محور قرار دهند.

پورمحمدی افزود: خانه‌نشینی و رعایت موارد بهداشتی با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا باید فرصت مغتنمی شود تا بهترین خاطرات را رقم بزند و می‌توان بازی‌های بومی و محلی را به فرزندان معرفی کرد، از وسایل دورریختنی کاردستی درست کرد، کودکان را در آشپزی مشارکت داد، کیک و شیرینی پخت و مهارت‌های زندگی را تمرین کرد و فیلم تماشا کرد.

وی عنوان کرد: هرگونه استرس و ترس افراطی کودکان در خصوص ویروس کرونا باید از سوی افراد خانواده شناخته شده و بر مبنای ریشه و دلایل آن متناسب با سن کودک مدیریت شود برای مثال در کودکان بالای ۱۰ سال می‌توان توضیحاتی در خصوص ویروس ارایه کرد، عملکرد ویروس و الزامات بهداشتی را گفت و به کودک اطمینان خاطر داد تا زمانی که در خانه است و اصول بهداشتی را رعایت می کند هیچ مشکلی برای او پیش نمی‌آید و  در رده سنی نونهالان نیز بهتر است با سرگرمی و پرت کردن حواس کودک از موضوع ترس‌ها را کمرنگ کرد و از بین برد.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی بیان کرد: موسیقی شاد، شعرخوانی و برنامه‌های سرگرم کننده متناسب با اوقات فراغت ایام کرونا در خانه است و در این راستا کانون پرورش فکری در اقدامی  پیک امید مجازی را راه‌اندازی کرده  و از طریق این سایت به نشانی http://omid.kpf.ir/ می‌توان فعالیت‌های مختلف را با کودکان در منزل تجربه کرد.

پورمحمدی بیان کرد: در این سایت، قصه گویی، شعرخوانی، کاردستی، بازی‌های فکری و سرگرمی و چیستان بارگذاری شده است که خانواده‌ها می‌توانند در کنار فرزندان خود این فعالیت های سرگرم کننده را انجام دهند.

کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه، تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.

نخستین مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی پس از قم در اول اسفندماه سال ۹۸ مشاهده شد.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون یک‌هزار و ۲۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان مرکزی شناسایی شده که ۶۶۸ نفر آنان بهبود یافته و ۱۸۳ نفر مراحل درمانی را سپری می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.