کووید ۱۹ پس از ورود به کشور به سرعت انتشار یافت و برای مقابله با شیوع این بیماری آموزش بهداشت فردی در دستور کار متولیان بهداشتی کشور قرار گرفت.
صدا و سیما به عنوان رسانه ملی هر روز در بخش خبری ساعت ۱۴ جدیدترین آمار مبتلان به کرونا را اعلام می کند و در برنامه های مختلف در طول شبانه روز درباره این بیماری توضیح می دهد. 
اما در این آموزش‌ها جای خالی ناشنوایان حس می شود، چراکه این افراد دارای معلولیت نمی توانند آموزش، اخبار و اطلاعات درباره کرونا را از طریق رادیو و تلویزیون دریافت کنند.
امروزه افراد ناشنوا با نیازهای ویژه اقلیت بزرگی را به خود اختصاص می دهند و پیش بینی نکردن چگونگی ارایه آموزشهای بهداشتی درباره کرونا می تواند این افراد را خانه نشین و یا مبتلا به این بیماری کند.
این افراد به لحاظ جسمی سالم هستند اما به لحاظ معلولیت شنوایی شاید از دید جامعه دور بمانند. 
زبان اشاره یک ابزار ارتباطی است که به رسمیت جهانی شناخته شده است و در ایران هم وابستگی بچه های ناشنوا به این زبان خیلی زیاد است.
زبان اشاره بهترین مترجم آموزش‌های بهداشتی برای پیشگیری از ویروس کرونا است. 
۱۷ درصد از افراد معلول  کشور را کم شنوایان و ناشنوایان یعنی جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر را شامل می شوند و ۶۷۹ ناشنوا و کم شنوا، در استان مرکزی هستند.

رییس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در ابلاغیه ای از ادارات کل بهزیستی سراسر کشور خواست تا تمهیدات ویژه‌ای را برای حضور مترجم زبان اشاره جهت ارتباط با بیماران دارای اختلالات شنوایی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بگیرند.
در این ابلاغیه از اعلام آمادگی انجمن ملی زبان اشاره برای حضور مترجم زبان اشاره در بیمارستان ها خبر داده اند و از ادارات کل بهزیستی همه استان های سراسر کشور خواسته شده، با هماهنگی انجمن ملی زبان اشاره و انجمن های ناشنوایان، اقدامات لازم برای حضور یک مترجم زبان اشاره به هنگام مراجعه و بستری شدن بیمار دارای اختلالات شنوایی مبتلا به کرونا در بیمارستان صورت گیرد تا آموزش های لازم به فرد بیمار به صورت زبان اشاره داده شود.

مددکاران بهزیستی به خانه های ناشنوایان می روند
رییس بهزیستی خمین با اشاره به اینکه  ۳۸۴ معلول ناشنوا  تحت پوشش خدمات این نهاد حمایتی هستند، گفت: مددکاران بهزیستی با حضور در منزل این افراد آموزشهای لازم  درباره بیماری کرونا و رعایت بهداشت فردی را به آنها آموزش می دهند.
اسماعیل خانجانی افزود: توضیح این بیماری برای ناشنوایان سخت است چراکه زمینه ذهنی درباره آن ندارند و توزیع بروشورهای آموزشی درباره پیشگیری از کرونا از دیگر اقدامات بهزیستی خمین است.
 وی اظهار داشت: ناشنوایان به دلیل اینکه حس شنوایی ندارند خیلی کم در جریان اوضاع جامعه قرار می گیرند و اطلاعات زیادی درباره شرایط جامعه ندارند.
رییس بهزیستی خمین تصریح کرد: اطلاعاتی که درباری بیماری کرونا و نحوه ابتلا به این بیماری به صورت زیرنویس در شبکه خبر و صدا و سیما منتشر می شود بهزیستی را در آموزش به ناشنوایان یاری می کند.

فضای مجازی نیازمند تولیداتی با زبان اشاره برای ناشنوایان است

مدیرعامل یک موسسه توانبخشی در خمین با بیان اینکه آموزش خاصی برای ناشنوایان تدارک دیده نشده است، گفت: تعداد کمی کلیپ با موضوع شستشوی دست در فضای مجازی منتشر شد .
محسن مشایخی افزود: این کلیپها باید گسترده تر ساخته شوند و به موضوعاتی نظیر عدم حضور در امکان عمومی، استفاده از دستکش در هنگام استفاده از خودپردازها و رعایت فاصله یک متر با دیگران پرداخته و در تمام شبکه های مجازی انتشار پیدا کنند.
وی تاکید کرد: در پخش اخبارو پیامهای بهداشتی درباره کرونا از رسانه ملی از رابطین ناشنوایان استفاده نمی شود.
مدیرعامل این موسسه توانبخشی در خمین ادامه داد: دیگر معلولان می توانند این پیامها را بشنوند و یا پرستاران و خانواده مراقب آنها هستند اما ناشنوایان مورد غفلت جامعه قرار گرفتند.

توزیع ۴۵ هزار بروشور برای پیشگیری و مقابله با کرونا در خمین

 رییس دانشکده علوم پزشکی خمین با اشاره به توزیع  ۴۵ هزار برگ بروشور، پوستر و تراکت با موضوع آموزش پیشگیری از بیماری کرونا ویروس سطح شهرستان گفت:  ناشنوایان یکی از مخاطبان اصلی این اطلاع رسانی هستند.

دکتر مجتبی دیده دار افزود: ۱۷پوستر آموزشی در مراکز درمانی و بیمارستان خمین و بنرهای پویش «در خانه بمانیم» در سطح شهر به منظور مقابله با شیوع کووید ۱۹ نصب شده است.

 وی بیان کرد: ۲ بیلبورد در ورودی‌های شهر از مسیر اراک و تهران و ۱۵۰ برچسب شبرنگ در جایگاه های سوخت و دستگاه های خودپرداز با هدف پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ویروس نصب شده است. 

رییس دانشکده علوم پزشکی خمین با بیان اینکه کرونا باید توسط تمام مردم جدی گرفته شود، ادامه داد: آموزش به مردم برای پیشگیری از کرونا وظیفه این دانشکده است و اقشار مختلف جامه در این آموزشها مورد توجه قرار می گیرند. 

راه اندازی سامانه جامع آموزش مجازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی گفت: سامانه جامع آموزش مجازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در این استان راه اندازی شد که علاوه بر این قشر، خانواده‌های آنان نیز می توانند از آن استفاده کنند.

محمود عسگری افزود: در این سامانه علاوه بر محتواهای آموزشی، محتواهای بهداشتی و توانبخشی(کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی شناسی، فیزیوتراپی و بینایی سنجی)، مشاوره‌ای، ورزش در خانه و آموزش‌های قرآن و نماز در قالب تمرینات، بازی‌ها و فیلم‌های کوتاه در زمان تعطیلی مدارس در اختیار دانش آموزان و خانواده ها قرار می گیرد.

کرونا، ویروس شایعی است که با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه،تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.  

تاکنون ۳۳ مورد مرگ مشکوک مبتلایان به کووید ۱۹ در استان مرکزی گزارش شده که ۱۵ مورد آن کرونا مثبت بوده است.

۳۸۹ نفر بر اساس آخرین رصد آماری و نتایج آزمایشگاهی در استان مرکزی به کرونا مبتلا شده‌اند.

 ۳۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا ویروس در استان مرکزی بهبود یافته و با منفی شدن نتایج آزمایشگاهی از بیمارستان مرخص شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.