سید علی آقازاده عصر دوشنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی، افزود: میزان بارش نزولات آسمانی این استان در ۴۸ ساعت آینده بر اساس گزارشات اداره کل هواشناسی در برخی از شهرستان‌ها به بیش از ۱۲۰ میلیمتر می‌رسد که تمامی اعضای این ستاد باید تمام قد آماده مقابله با هر گونه خسارت ناشی از آن باشند.
وی ادامه داد: بارش‌های سیل‌آسای فروردین امسال تجربه ارزشمندی با خود به همراه داشت که باید از این تجربه در راستای پایین آوردن هر چه بیشتر خسارات استفاده کرد.
استاندار مرکزی بیان کرد: دستگاه های اجرایی عضو ستاد بحران استان، شهرداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان باید در ۴۸ ساعت آینده در حالت آماده باش باشند و به هیچ عنوان محل خدمت خود را ترک نکنند. 
آقازاده بیان کرد: تمامی زیربخش های ستاد بحران در ۱۲ شهرستان استان مرکزی باید با برگزاری نشست‌های درون دستگاهی آمادگی لازم و تدابیر موثر را برای مقابله با سیلاب احتمالی مهیا کنند.  
وی بیان کرد: لیست کامل ماشین آلات و دستگاه های مورد نیاز برای مقابله با سیلاب احتمالی هم در بخش دولتی و هم‌در بخش خصوصی باید تا ساعت ۲۲ امشب از سوی مدیرکل بحران استانداری شناسایی و فهرست بندی شده و با اختیار فرمانداران در نقاط مورد نیاز توزیع شود.
استاندار مرکزی اظهار داشت: شهرداری‌های استان وظیفه دارند ضمن حل مشکلاتی نظیر آب‌گرفتگی‌ها در محیط‌های شهری، در صورت نیاز، روستاهای نزدیک خود را نیز پشتیبانی کنند.
آقازاده بیان کرد: مسیر رودخانه اراک لایروبی شده و ۲ پل که در سیلاب بهار امسال دچار مشکل شده بودند اصلاح و اکنون در شرایط مطلوبی قرار دارند.
وی اضافه کرد: ۹ ماه پیش در شورای تامین استان مصوب شده که ۱۸ منزل مسکونی مسیر رودخانه اراک در محدوده منطقه کرهرود تخریب شود که اکنون زمین مورد نیاز این مصوبه از سوی اداره کل راه و شهرسازی تامین شده و شهرداری اراک وظیفه دارد تا پایان خرداد ماه سال آینده توافقات لازم را با ساکنان انجام و اقدام به تخریب واحدها کند.
استاندار مرکزی گفت: از امشب به مدت ۴۸ ساعت این ۱۸ واحد مسکونی باید تخلیه و فرمانداری اراک وظیفه دارد نسبت به اسکان ساکنان آنها اقدامات لازم را انجام دهد.
آقازاده افزود: تعدادی از مراکز دامداری‌های سنتی در نتیجه سیلاب بهار امسال تخریب و خسارت‌هایی به استان وارد شد، بنابراین سازمان جهاد کشاورزی استان وظیفه دارد در اسرع وقت نسبت به تخلیه دامداری‌های سنتی آسیب پذیر اقدام و خسارت‌های این حوزه را به حداقل ممکن برساند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: اخطارهای لازم در راستای آمادگی همه جانبه فرمانداران، بخشداران، شهرداران و دهیاران نسبت به بارش‌های سیل آسای۲ روز آینده از طریق سامانه پیامکی و هم به صورت کتبی ابلاغ شده و جلسات مدیریت بحران نیز در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران تشکیل شده است.
مهدی زندیه‌وکیلی افزود:مسیل‌های نقاط مختلف استان به خصوص در حوزه جاده‌ها لایروبی شده و با ارزیابی امکانات و گزارشات رسیده از شهرستان‌ها، استان در بارش‌های سیلاب ۴۸ ساعت آینده مشکلی نخواهد داشت.
مدیرکل آب منطقه‌ای استان مرکزی نیز گفت: ۹۸ نقطه حادثه خیز در حوزه سیل در نقاط مختلف استان شناسایی و به تفکیک شهرستانی ابلاغ شده است.
عزت‌الله آمره‌ای افزود: در شهر اراک ۳۰۰ نقطه در حریم رودخانه وجود دارد و اگر چه تمامی این نقاط به نوعی حادثه‌خیز هستند، اما ۱۸ مورد از آنها خانه‌هایی هستند که در بستر رودخانه اراک ساخته شده‌اند و نیاز است شهرداری نسبت به تخلیه این منازل در اسرع وقت اقدام کند.
وی ادامه داد: شمار قابل توجهی از سدها و آب‌بندهای نقاط مختلف استان خالی از آب هستند که ظرفیت مناسبی برای بارش‌های سیل‌آسای ۲ روز آینده محسوب می‌شوند و سد ساوه امکان ذخیره بیش از ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب را دارد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی اضافه کرد: سد کمال صالح نیز، اکنون ۸۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد و امکان ذخیره ۹۶ میلیون متر مکعب در این سد وجود دارد و با توجه به اینکه بخشی از این سد در حوزه لرستان است و در این حوزه میزان بارش ها بالا گزارش شده، آب این سد از روزهای گذشته به میزان ۵۰ متر مکعب در ثانیه روزانه ۳ میلیون متر مکعب در حال تخلیه است.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی نیز گفت: آخرین تغییرات فعالیت سامانه بارشی در استان بر اساس آخرین خروجی مدل‌های پیش‌بینی نشان می‌دهد میزان که بارش ها در مناطق مختلف استان در فعالیت سامانه بارشی بین ۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر متغیر خواهد بود.
آرش بهاروند افزود: بارش‌ها ابتدا بصورت باران خواهد بود اما بتدریج در ارتفاعات و سپس از چهارشنبه در مناطق کوهستانی و سردسیر استان به برف تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: میزان بارش ها در جنوب غرب ، نوار غرب و شمال استان شامل شهرستان شازند و بخش هایی از شهرستان های خنداب، کمیجان، غرق آباد، تفرش، خمین و مناطق کوهستانی شهرستان های زرندیه و ساوه بین ۹۰ تا ۱۳۰ میلیمتر خواهد بود.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی اضافه کرد: بارش در شهرستان‌های اراک و بخش‌هایی از خنداب، فراهان، آشتیان، ساوه و خمین بین ۵۰ تا ۹۰ میلیمتر خواهد بود و بارش در شهرستان های محلات و دلیجان و بخش هایی از خمین و آشتیان بین ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر است.
بهاروند اظهار داشت: در مناطق کوهستانی شمال استان بین ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر و در برخی مناطق جنوب و جنوب غرب استان بین ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر احتمال بارش برف وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.