دکتر «جواد نظری» روز جمعه در گفت‌و گو با ایرنا افزود: با مشاهده یک بیمار مبتلا به کرونا ویروس در اراک و قرنطینه و پیگیری مراحل درمانی وی، لازم است که مردم آگاهانه موارد بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند و دچار رفتارهای افراطی و تفریطی نشوند.

وی توضیح داد: اگرچه موارد ابتلا به کرونا ویروس از استان ووهان چین آغاز شد اما امروز در سطح ۲۰ کشور دنیا موارد آلودگی به این ویروس مشاهده شده و اگر روش‌های پیشگیری به درستی و حساسیت انجام شود خطر جدی در این حوزه وجود ندارد.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: کرونا، ویروسی شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کرونا ویروس جدید نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا ، سرفه، تنگی نفس سردرد  و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.

دکتر نظری عنوان کرد: مرگ و میر ناشی از کرونا حتی کمتر از آنفلوآنزا است بنابراین جای نگرانی ندارد و مردم تنها باید در سطوح رعایت بهداشت فردی و اجتماعی همکاری لازم را داشته باشندتا در آینده نزدیک از مرحله بیماری عبور شود.

وی توضیح داد: ممانعت از دست دادن و روبوسی و در آغوش گرفتن از نکات مهم پیشگیرانه  انتقال ویروس کرونا است که در این راستا کمپین نه به دست دادن نیز در اراک راه‌اندازی شده و مردم باید این مسئله را برای بالا بردن سطح ایمنی خود و شهروندان در برابر سرایت بیماری جدی بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع به مدت ۲۰ ثانیه در هر بار، از نکات جدی و الزامی در سطح پیشگیری از کرونا ویروس است و در صورت دردسترس نبودن صابون می‌توان از ژل با پایه الکل  یا پد الکلی برای ضدعفونی موقت استفاده کرد ولی هیچ شوینده‌ای جایگزین صابون نیست.

دکتر نظری ادامه داد: در صورت عطسه و سرفه استفاده از دستمال کاغذی یک‌بار مصرف الزامی است و بعد از استفاده باید به سرعت در سطل زباله دردار انداخته شود و دست‌ها با آب و صابون شسته شوند.

وی عنوان کرد: اگر دستمال کاغذی حین سرفه و عطسه در دسترس نبود می‌توان به منظور پیشگیری از پخش ویروس، دهان و بینی را در گودی آرنج و لباس قرار داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک به تنهایی  نمی‌تواند برای جلوگیری از انتشار سریع ویروس عمل کند و باید در کنار سایر توصیه‌ها باشد و نکته مهم این است که فقط افراد تب دار و مشکوک به بیماری و یا کسانی که در تماس مستقیم با آنان هستند باید از ماسک استفاده کنند و هر ۲ ساعت یک بار نیز باید ماسک تعویض شود.

دکتر نظری گفت: بهتر است که  از تماس با حیوانات خانگی و وحشی و پرندگان خودداری شود و در صورت دست زدن به آن‌ها  باید بلافاصله دست‌ها را با آب و صابون ضد عفونی کرد.

وی یادآور شد: رعایت فاصله یک متری از افراد می‌تواند در پیشگیری از کرونا کمک کننده باشد اما، در مواجهه با فرد تب دار و مشکوک به کرونا باید این فاصله در سطح  یک و نیم تا ۲ متر دیده شود.

دکتر نظری گفت: شهروندان در صورت داشتن علایم ذکر شده باید به پزشک مراجعه کردن و از حضور در اماکن عمومی عمومی خودداری کنند و در منزل بمانند تا بهبود یابند.

وی اظهار داشت: خودداری از تماس مستقیم با سطوح دستگیره و اشیا و مکان‌هایی شمار زیادی از افراد ممکن است با آن‌ها در ارتباط باشند، باید محدود شود و بهتر است ضدعفونی این بخش‌ها و استفاده از دستکش و شستن مستمر دست با آب و صابون مد نظر باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: مردم باید از حضور در مناطق عمومی و پرجمعیت در مواقع غیرضروری بپرهیزند و در امامزاده‌ها از بوسیدن و دست زدن به ضریح پرهیز کرده و در مساجد و عزاداری‌ها از درآغوش گرفتن و دست دادن با خانواده مصاب خودداری کنند و پس از  خارج شدن از این محیط‌ها مراحل شستشوی دست‌ها وضدعفونی را رعایت کنند.

دکتر نظری خاطرنشان کرد: در سفره‌خانه‌های سنتی مصرف قلیان ممنوع است و ضمن مضرات دود قلیان برای سلامت استفاده از نی قلیان از شیوه‌های مهم انتقال کرونا ویروس محسوب می‌شود.

وی گفت: شهروندان باید بعد از استفاده از خودپرداز، نازل پمپ بنزین و سایر وسایل عمومی به سرعت دست‌ها را با آب و صابون شستشو داده و از زدن دست به چشم و صورت بپرهیزند.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی یادآور شد: گوشی تلفن همراه و تبلت باید چندین بار در روز ضدعفونی شود به ویژه پس از امدن به منزل و شستشوی دست این وسایل باید ضدعفونی شوند.

دکتر نظری عنوان کرد: مصرف تخم مرغ، فرآورده‌های حیوانی  و انواع گوشت باید به صورت کاملا پخته باشد گنجاندن سه واحد سبزی تازه و تمیز و حداقل ۲ واحد میوه در رژیم غذایی روزانه سطح ایمنی و نیازهای بدن به ویتامین‌ها را بهبود می‌بخشد.

وی گفت: مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌های C وD،A برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است و نیاز است که پرتقال و نارنگی و سیب، کیوی ، لیموشیرین و لیموترش، فلفل، خانواده کلم‌ها ،جعفری، پیازچه و گوجه فرنگی بیشتر استفاده شود تا درصد بروز بیماری‌های تنفسی  کاهش یابد.

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون یک مورد بیماری کرونا ویروس در اراک مشاهده شده که فرد مبتلا پزشک ساکن قم است و اکنون در یکی از بیمارستان‌های اراک به صورت قرنطینه مراحل درمانی را طی می‌کند و شرایط عمومی وی نیز رضایت بخش است.

به گفته دکتر «محمد جمالیان»رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکنون ۱۶ نمونه آزمایشگاهی از افراد مشکوک به کرونا در اراک گرفته شده که تنها یک مورد مثبت بوده است و نتایج سایر آزمایش‌ها منفی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.