«اسماعیل شراهی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این مساجد از نظر پراکنش در شهرستان‌های ساوه، محلات، خمین، زرندیه، تفرش، آشتیان، اراک و دلیجان استقرار دارند.

وی اظهار داشت : قدیمی‌ترین مسجد استان مربوط به دوران آل‌بویه با عنوان  مسجد جامع در ساوه است که هر سال شمار زیادی گردشگر دارد و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا در کنار سایر داشته‌های تاریخی و طبیعی گردشگری شهرستان شمار بازدیدکنندگان حرفه‌ای از ان بیشتر شود.

رییس گروه حفظ و احیای بناها ومحوطه‌های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مسجد «مس‌سر» در دلیجان و «شش‌ناو» در تفرش با قدمت دوره سلجوقیان نیز از جاذبه‌های مهم مذهبی استان مرکزی است که به ثبت ملی رسیده و نیاز است که راهبردهای موثر در معرفی و تقویت جایگاه این اماکن نیایشگاهی دینی به ‌عنوان سرمایه‌های فرهنگی استان تقویت شود.

شراهی افزود: مسجد «سرخ» در شهرستان ساوه نیز از آثار مهم دوره صفویان، مسجد «نوازن» در فراهان، مسجد «امام حسن(ع) نراق و مسجد جامع «بیجگان» در جاسب دلیجان نیز از آثار ثبت ملی مهم استان از مساجد دوره صفویه است که در کنار شمار قابل ملاحظه‌ای از مساجد فاخر و برجسته دوران قاجاریه و پهلوی به‌ عنوان سرمایه‌های مذهبی استان باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود و کارویژه‌ای فرهنگی، اجتماعی و گردشگری آن‌ها در سایه برنامه‌های جذاب بیش از پیش رونق گیرد.

رییس گروه حفظ و احیای بناها ومحوطه‌های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بیشترین مساجد ثبت ملی شده استان در شهرستان اراک مستقر است و پس از آن شهرستان‌های تفرش با پنج اثر، دلیجان و ساوه با چهار اثر و زرندیه با ۲ اثر سکاندار هستند.

شراهی افزود: مسجد جامع ساوه در زمره مساجد اولیه طبقه‌بندی شده که الگوی معماری آن شبستانی بوده و در دوران‌های بعد به صورت ۲ ایوانه تغییر ماهیت ساخت داده و تزئینات و اجزای آن در شیوه‌ها و تغییر ادوار مختلف آن را به نگین گردشگری مذهبی استان تبدیل کرده است.

وی اظهار داشت: اغلب مساجد استان شیوه معماری محلی منطبق بر سازگاری جغرافیایی و باورها و فرهنگ حاکم در ادوار مختلف دارند و برای مثال مسجد مس‌سر و شش‌ناو در دلیجان و تفرش معماری تک ایوانه دارند و شیوه‌های اجرای گنبد در روی فضای چهار گوش با گوشه‌سازی‌های مختلف و اتصال به مناره تاریخی ، تزئینات و کتیبه‌ها راوی آشکاری از هنر دوران سلجوقی را نمایش می‌دهند که تا به امروز گفته‌های زیادی در معماری و هنرهای آن را پاس داشته‌اند.

شراهی گفت: حضور آثار تاریخی و طبیعی در نزدیکی مساجد تاریخی استان فرصتی است تا گردشگری مذهبی در سایه برنامه آگاهانه رشد کند برای مثال چنار کهنسال و آب روانی که در کنار مسجد شش ناو تفرش است جذابیت این نیایشگاه زیبا را بیشتر کرده و از این موضوعات برای رونق بیشتر گردشگری مذهبی نباید غافل شد.

وی خاطرنشان کرد: الگوی معماری مساجد دوره قاجار با زیرزمینی که کاربری زیادی داشته در اراک به چشم می‌خورد که این نوع معماری گرمای مطبوع زمستان و خنکای تابستان را برای ساکنان مسجد هدیه می‌داده و ۱۰ مسجد فاخر و برجسته با این ویژگی در اراک موجود است که با عناوین آقاضیاالدین، بابانبی، حاج محمد ابراهیم خوانساری، مسجد سیدها، مسجد حصار مسجد شیخ ابوالحسن اکنون نیز پذیرای مناسک دینی است و باید در حوزه گردشگری نیز راهبردهای مناسبی در این حوزه تعریف شود.

رییس گروه حفظ و احیای بناها ومحوطه‌های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی معتقد است: بنای مساجد به دلیل اهمیت کاربردی آن بین مردم با مشارکت اقشار مختلف نسبت به سایر اماکن تاریخی در حفظ و نگهداشت در استان شرایط مطلوب‌تری دارد و نیاز است.

بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۷۳ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.