تولد فن‌ بازارها به دهه ۱۹۹۰ و کشورهای آسیای شرقی برمی‌گردد و کشورهایی چون «ژاپن»، «چین» و «هنگ‌کنگ» که خود تولیدکننده فناوری نوین نبودند و بیشتر از استراتژی انتقال آن‌ها استفاده می‌کردند و برای سامان‌دهی به جریان انتقال تکنولوژی در کشورشان دست به ایجاد ساختارهایی زدند که امروزه با عنوان فن‌بازار در تمام نقاط جهان مطرح است. 

شناسایی و ارایه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری، جلب سرمایه‌گذاران، تسهیل روند تجاری‌سازی دانش‌ فنی و سایر فعالیت‌های حرفه‌ای که منجر به «توسعه بازار فناوری» می‌شود از جمله نقش‌های اساسی این حوزه است و در دنیای فن‌ بازارا به سه دسته اطلاعات فناوری، انتقال دانش‌ فنی و فن‌ بازارهای ترکیبی تقسیم‌بندی شده است.

در فن‌ بازار اطلاعات، تنها اطلاعات عرصه نوین اطلاعاتی به مخاطبان عرضه می‌شود و در واقع همان‌طور که  در مراجعه به  یک بنگاه معاملات مسکن  اطلاعات کاملی در مورد مسکن قابل خرید یا فروش با تمام ویژگی‌هایش ارایه می‌شود، در فن‌بازار اطلاعات هم با برخورداری از عرصه‌های نوین فناور از اطلاعات قابل خرید و فروش می‌توان مطلع شد.

در فن‌ بازار مشاوره یا انتقال فناوری به طرف‌های معامله انتقال تکنولوژی مشاوره‌های فنی، حقوقی و بازار می‌دهند تا به بهترین شکل منافع آنان تامین شود و فن‌بازارهای ترکیبی نیز هر ۲ حوزه اطلاعات و مشاوره‌ای را در می‌گیرد.

«مرکز فن‌ بازار ملی ایران» به‌عنوان مرجع اطلاعات فناوری کشور، با هدف رفع نیازهای اطلاعاتی افرادی که با تجاری‌سازی دانش فنی و مبادله آن سروکار دارند و همچنین کمک به توسعه بازار فناوری از طریق تجاری‌سازی نوآوری‌ها در کشور، در سال ۱۳۸۳ توسط پارک فناوری پردیس تاسیس آغاز به‌کار کرد و این مرکز با در اختیار داشتن بزرگترین بانک اطلاعات فناوری کشور، اجرای برنامه‌های متعدد ملی و بین‌المللی، برخورداری از شبکه گسترده فن‌ بازارهای منطقه‌ای و تخصصی، شبکه کارگزاران حرفه‌ای تبادل فناوری و سایر ابزارهای قانونی، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، موضوع «توسعه و مدیریت بازار فناوری کشور» را بعنوان مأموریت اصلی خود قرار داده است.

استان مرکزی دومین فن‌بازار منطقه‌ای کشور

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی  گفت: این استان به‌دلیل ظرفیت مطلوب در تعدد واحدهای تولیدی و تنوع محصولات تولیدی از سوی مرکز فن‌بازار ملی ایران، به‌عنوان دومین فن‌بازار منطقه‌ای کشور معرفی شده است و  اکنون  شمار  زیادی از واحدها و فعالان تولیدی استان عضو این فن‌بازار هستند.

«مصطفی آمره» افزود: در واقع فن‌بازار بنگاه معاملات فناوری است که با ایفای نقش واسطه اطلاعاتی و حقوقی وظیفه نزدیک کردن طرف‌های عرضه و تقاضا در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته را برعهده دارد.

وی ادامه داد: مرکز فن‌بازار ملی ایران به‌عنوان مرجع اطلاعات فناوری کشور با هدف رفع نیازهای اطلاعاتی افرادی که با مقوله تجاری‌سازی دانش‌فنی و مبادله آن سرو کار دارند و همچنین توسعه بازار فناوری از طریق تجاری سازی نوآوری های کشور تاسیس شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی بیان کرد: فن‌بازار بستری را فراهم می‌کند تا واحدهای تولیدی نیازمندی‌های فناورانه خود را در آن منعکس کرده و از طرفی واحدهای تولیدکننده این نیازمندی‌ها را مشاهده کرده و آمادگی خود را برای تامین نیازمندی‌های واحدهای مذکور اعلام می‌کنند. 

آمره اظهار داشت: از طرفی بسیاری از واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اختراعات و ابداعات خود را در فن‌بازار منطقه‌ای اعلام می‌کنند و از این طریق تولیدات خود را برای واحدهای نیازمند عرضه می‌کنند. 

وی بیان کرد: توسعه و توجه ویژه به فن‌بازارها گامی اساسی در راستای خودکفایی و قطع وابستگی به خارج از کشور است که به خصوص در شرایط تحریم می‌توانند گام نقش مهمی در خودکفایی کشور داشته باشند. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان مرکزی افزود: ۲۵۰ فقره نیاز فناور توسط صنعت، معدن و تجارت استان استخراج و به دانشگاه‌های استان اعلام شده است تا در بازه زمانی مشخص در این موضوعات راهبرد ارایه کنند.

فعالیت ۷۴۶ کاربر در سامانه فن‌بازار استان مرکزی

مدیرفن‌بازار منطقه‌ای استان مرکزی گفت: ۷۴۶ کاربر در سامانه تخصصی فن‌بازار این استان فعالیت دارند که  بیش از ۷۰ درصد اعضای آن‌ها از مدارک کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی بهره‌مند هستند.

سید«پیام میرنظامی» افزود: ۱۲۸ شرکت دانش بنیان و فناور در قالب ۸۷۱ محصول در سامانه فن‌بازار منطقه‌ای استان مرکزی معرفی شده‌  که تا کنون ۲۸ تقاضای فناوری از سطح واحدهای صنعتی برای جذب فناوری مورد نیاز به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: ۱۳ شرکت مستعد دانش بنیان امسال در استان مرکزی شناسایی و ۱۰ شرکت مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان نیز با ارزیابی معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نشان دانش بنیان دریافت کردند.

مدیر فن‌بازار منطقه‌ای استان مرکزی اضافه کرد: فن‌بازار منطقه‌ای این استان سال گذشته در ارزیابی‌های تخصصی ملی در بین ۲۴ فن‌بازار منطقه‌ای کشور در بین سه فن‌بازار برتر کشور قرار گرفت.

میرنظامی بیان کرد: در نشست سراسری فن‌بازارهای کشور با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری که آذرماه امسال در تهران برگزار شد ۳۲ قرارداد در فن‌بازارهای مختلف کشور به ثبت رسید که از این تعداد سه قرارداد به ارزش ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال مربوط به فن‌بازار استان مرکزی بود.

وی اظهار داشت: در مجموع ۲۴ فن‌بازار منطقه‌ای در کشور فعالیت می کنند و سه فن‌بازار نیز به صورت تخصصی در حوزه‌های سلامت، کشاورزی و گاز در کشور به ثبت رسیده است.

فن بازار حلقه اتصال عرضه و تقاضا در بازار فناوری

رئیس پارک علم فناوری استان مرکزی نیز گفت: فن بازار حلقه اتصال عرضه و تقاضا در بازار فناوری است که این مهم به خوبی برای اعضای شرکت‌های زیرمجموعه این پارک آموزش داده شده و حتی تا سال گذشته فن‌بازار استان در محل پارک در یک دفتر اختصاصی فعالیت می‌کرد.

«محمد رفیعی» افزود: فن ‌بازار در ۲ بخش بازار فیزیکی و بازار مجازی فعالیت می کند و پارک علم و فناوری این استان در هر ۲ بخش آن فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: آشنایی متقاضیان فناوری با محصولات عرضه شده و بیان نیازهای فناورانه به تولیدکننده محصولات فناور از مهمترین مزیت‌های فن‌بازار است که می‌تواند برای شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری استان کارگشا باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی اظهار داشت: مهمترین مشکل شرکت‌های دانش بنیان جذب سرمایه‌گذار است که فعالیت فن‌بازار می‌تواند این مشکل را نیز رفع کند.

جایگاه فن‌بازار استان مرکزی با وجود موفقیت‌های چشمگیر نیازمند تقویت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی نیز در گفت و گو با ایرنا، گفت: فن‌بازار  این استان با وجود ظرفیت‌های چشمگیر هنوز هم نتوانسته جای خود را در نظام فناوری  مستحکم کند و در برخی بخشنامه‌های مرتبط با این حوزه به بحث فن بازار اشاره‌ای نشده است.

«سعید فرخی» بیان کرد: به‌منظور کسب عملکرد بهتر در این زمینه  و رسیدن به شرایط مطلوب باید بین دارندگان فناوری و مشتریان این حوزه آشنایی، تعامل و ارتباط وسیع‌تری برقرار شود و البته این مهم بایستی در سطح ملی انجام پذیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی خاطر نشان کرد:  گروه کاری فناوری و اقتصاد دانش بنیان در استان ایجاد شده که دبیر آن مسوول پارک علم و فناوری استان مرکزی است و باید این کارگروه در مورد یک اقدام کامل و جامع در این استان در زمینه فن بازار، هم اندیشی و برنامه‌ریزی کند.

وی تصریح کرد: همچنین اتصال دانشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی با فن‌بازار باید برقرار شود و با این حوزه آشنایی پیدا کنند، در این صورت، مقوله فن‌بازار به خوبی راه رشد و توسعه خود را خواهد یافت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی ادامه داد: حلقه گمشده در حوزه فن بازار  وجود ندارد و مسئله  اتصال داشته‌های مرتبط در این زمینه است و باید تدبیر مؤثری برای این اقدام اندیشید.

فرخی اظهار داشت: تسهیلاتی در بخش‌های  بازاریابی، انتقال فناوری، خرید و تجاری کردن محصول و سرمایه‌گذاری برای فعالان بخش فن بازار در نظر گرفته شده که اعطای آن منوط به معامله و مبادله محصول است.

وی افزود: تقاضا در حوزه فن‌بازار به‌روز است و تغییرات آن باید زمینه برای عرضه محصول متناسب با بازار مهیا کند و صاحبان صنایع، کشاوری و خدمات باید از ظرفیت فن‌بازار استان آگاه شوند و برنامه هدفمندی را در این حیطه ارایه کنند.

۷۴۶ کاربر و ۱۲۸ شرکت دانش‌بنیان در سامانه فن‌بازار منطقه‌ای استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.