«رضا میرزایی» روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها در جمع خبرنگاران در اراک افزود: افزایش جذب اعتبارات برای تالاب میقان از محل منابع ملی در دستور کار است و این رقم تا پایان سال بیشتر افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: در راستای مدیریت جامع تالاب میقان اراک، تفاهم‌نامه‌ای با مدیران دستگاه‌های اجرایی امضا شده  و کمیته‌های تخصصی و کارشناسی آن مشخص شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: ایجاد سیستم پایش آنلاین در تالاب میقان اراک در دستور کار است و  یک دستگاه هلی‌شات نیز امسال برای سرشماری پرندگان این منطقه خریداری شده است.

میرزایی عنوان کرد: تلفاتی ناشی از بیماری پرندگان امسال در تالاب میقان اراک گزارش نشده و مهاجرت معکوس پرندگان از این زیستگاه‌ طبیعی پرندگان در حال انجام است.

وی گفت: برای کنترل ریزگردهای تالاب میقان اراک اقدام‌های مطلوبی  صورت گرفته و حجم آبگیری حوضچه‌های این تالاب در بهار امسال به ۱۱۰ میلیون متر مکعب رسید که از تراز ۴۰ سال اخیر عبور کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: برگرداندن باطله‌های شرکت املاح به چاله‌های ایجاد شده در تالاب میقان اراک اقدام مثبت است و این مهم از طریق پمپاژ انجام می‌شود.

میرزایی اظهار داشت: بحث گردشگری تالاب اهمیت ویژه‌ دارد اما، محیط زیست با هر نوع طرح که تنها مباحث درآمدی در آن دیده شود مخالف است و اجرای هر طرح در این خصوص باید همخوانی لازم را با چارچوب‌های زیست محیطی داشته باشد.

وی تصریح کرد: ۲ طرح در راستای افزایش دانش مردم بومی حاشیه تالاب میقان اراک در سال جاری انجام شده که این طرح‌ها با نتایج خوبی همراه بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: پاسگاه محیط‌بانی تالاب میقان از سال ۹۳ ایجاد اما هنوز فعال نشده که پیش‌بینی شده به زودی افتتاح شود.

میرزایی عنوان کرد: وجود حشرات در تالاب میقان اراک به‌عنوان یک تغذیه برای پرندگان است اما مشکلاتی را برای اهالی حاشیه ایجاد کرده بود و یکی از علل آتش‌سوزی تالاب در سال ۹۶ وجود این حشرات بود اما برای مقابله با حشرات باید راهکار علمی به‌کار گرفت، آتش زدن راهکار مناسبی نیست و طرح مطالعاتی در این خصوص پیگیری شده و نتایج آن تا پایان سال جاری مشخص و اعلام می‌شود.

وی گفت: زریوار آخرین تالابی است که به کنوانسیون رامسر پیوسته و برای قرار گرفتن تالاب میقان در فهرست این کنوانسیون باید به موارد مورد نیاز دست پیدا کرد و تالاب‌هایی که نتوانند الزامات کنوانسیون را حفظ کنند از فهرست مذکور خارج می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اجرای طرح توسعه شرکت املاح معدنی ایران در تالاب میقان مخالفت کرده و نامه آن به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام و این موضوع از دستور کار خارج شده است.

میرزایی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص بوی نامطبوع منتشر شده در فضای کلان‌شهر اراک گفت: این بو به واسطه فعالیت صنایع مستقر در شازند است که به‌دلیل سردی هوا و ماندگاری آلاینده‌ها در سطح شهر و ورزش باد به سمت اراک رخ داده و شب گذشته به مشام می‌رسید اما از صبح امروز میزان آن کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه نیروگاه شازند ۷۲ مشعل دارد، عنوان کرد: سوخت مصرفی ۱۰ مشعل این نیروگاه شامگاه گذشته مازوت بود که این میزان حداقل استفاده این صنعت از سوخت بوده  است.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم ۱۴۰ گونه پرنده است.
دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.
درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.

۱۳ بهمن ماه روز جهانی تالاب‌ها نامگذاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.