سید «علی آقازاده» روز یکشنبه در دیدار با تشکل‌های زیست محیطی استان مرکزی در اراک، افزود: منابع و علت‌های آلایندههای  استان مرکزی باید با اولویت و جدیت شناسایی شود و با کار کارشناسی برای کاهش و رفع مضرات این الایندها اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی بیان کرد: استان مرکزی در یک ماه اخیر با روزهای ناسالم مواجه بود که بهترین تصمیم‌ها  در کمیته اضطرار برای تعطیلی مدارس و ادارات گرفته شد و مانند برخی استان‌ها به‌صورت فله‌ای و غیرکارشناسی در این راستا اقدام نشده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: تعطیلی مدارس اگر زمینه و مبنای درستی نداشته باشد خسارت است و پایه تصمیم‌گیری در این زمینه برای استان مرکزی به طورکامل علمی و کارشناسی بود و برای هیچ کدام از تعطیلی‌ها و یا تاخیر در فعالیت ادارات و مدارس با حدس و گمان رفتار نشد.

آقازاده اظهار داشت: شاخص‌های متغیر آلودگی هوا  لحظه‌ای است و کمیته اضطرار استان مرکزی بحث تعطیلی مدارس را در آخرین لحظه بررسی و اعلام می‌کرد.

وی عنوان کرد: بخش زیادی از آلودگی هوای اراک به‌دلیل تصمیمات غلط در دهه‌های گذشته ایجاد شده و بسیاری از صنایع استان‌مرکزی به‌ویژه پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه شازند با جانمایی نادرست در محلی واقع شده‌اند که آلایندگی را نگه داشته و تشدید می‌کند و باید به دلیل نواقصی که در پیوست زیست محیطی این طرح‌ها بوده از مردم عذرخواهی کرد، اما چاره‌ای نیست و اکنون نمی‌توان کاری کرد، زیرا قیمت فعلی این سه صنعت بیش از ۴۰ میلیارد دلار است.

استاندار مرکزی ادامه داد: مهر و موم شیر مازوت نیروگاه شازند در دستور کار قرار دارد تا خیال مردم از این بابت نیز برای همیشه راحت شود.

آقازاده عنوان کرد: تشکل‌های زیست محیطی متخصصان امر در بخش‌های مختلف محیط زیست هستند و این قشر در تصمیم‌گیری‌های زیست محیطی باید دخالت داشته باشند و مصوبات و موارد مختلف تصمیم‌گیری‌ها را نظارت کنند.

وی گفت: اگر از ظرفیت تشکل‌های مردمی در بخش‌های مختلف بهره‌گیری نشود، فرصت از دست مدیران می‌رود و این سمن‌ها سرمایه‌های استان و کشور  هستند.

استاندار مرکزی افزود: ۶ دستگاه سنجش آلاینده‌های هوا در اراک و شازند نیاز است که باید اعتبار خرید آن‌ها از سوی نیروگاه و پالایشگاه شازند تا ۲ ماه آینده تامین شود که ۲ دستگاه آن در حومه شازند و چهار دستگاه بر اساس کار کارشناسی با مشورت تشکل‌های زیست‌محیطی و نظر محیط زیست استان در مناطق مورد نیاز اراک نصب شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: در چهار دهه گذشته سرعت رشد میانگین جمعیت در کشور و این استان افزایش یافته است و جمعیت ایران وابسته به منابع طبیعی شده و این امر موجب تحمیل خسارت‌های زیادی به طبیعت شده است و باید حرکت به سمت دانش‌محوری مورد توجه قرار گیرد.

سید«احمد سجادی» بیان کرد: عوارض آلایندگی هوا تا قبل از سال ۹۶ بر اساس وضعیت صنعت آلاینده و در منطقه هزینه می‌شد اما اکنون به‌صورت تجمیعی و ۷۰ درصد در مناطق شهری و ۳۰ درصد در مناطق روستایی هزینه می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تصمیم‌گیری تعطیلی مدارس استان در زمان وضعیت ناسالم هوا برعهده محیط زیست نیست بلکه از سوی کمیته اضطرار آلودگی هوا اعمال می‌شود.

«رضا میرزایی» افزود: آلودگی هوا قابل کتمان نیست و بهترین تصمیم‌های تعطیلی مدارس در روزهای ناسالم هوا از سوی کارگروه اضطرار آلودگی هوای این استان صورت گرفته است.

وی بیان کرد: وضعیت آلودگی هوای اراک نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و روند آن رو به بهبود است و شمار زیادی از صنایع از جمله آلومینیوم به تعهدات زیست محیطی خود عمل کرده است.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است و در این استان حدود سه هزار صنعت کوچک، متوسط و بزرگ ایجاد شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.