به گزارش ایرنا، «محسن شانقی» روز دوشنبه به مناسبت هفته دامپزشکی در جمع اصحاب رسانه بیانکرد: این فرآورده‌های غیربهداشتی در جریان پنج هزار بازدید و مراقبت بهداشتی از واحدهای تولید، نگهداری و عرضه محصولات خام دامی در استان مرکزی شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

وی ادامه داد: ۱۷ هزار و ۲۰۰ نمونه‌برداری و ۲۸ هزار آزمایش امسال از سوی بازرسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی از دامداری‌ها، مرغداری‌ها و زنبورستان‌های استان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد؛ ۶۳ هزار و ۱۰۰ راس دام سال جاری در این استان کشتار شده و ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت از ان تولید شده است.

شانقی افزود: ۵۸۳ راس دام امسال به‌دلیل بیماری و لاغری در کشتارگاه‌های استان مرکزی از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

وی ادامه داد: ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه طیور نیز امسال در  استان کشتار شده و از آن‌ها  ۲۹ هزار تن گوشت سفید تولید شده است .

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود؛ ۸۲ هزار قطعه طیور در این مدت به دلایل مختلف از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

شانقی گفت: ۷۳۰ هزار راس دام در سال جاری  علیه بیماری‌های مشترک  انسان و دام ایمن سازی شده و تست شناسایی دام‌های آلوده بر روی ۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین انجام شده است.

وی ادامه داد ؛ ۱۵ راس دام سنگین و ۲۸ راس دام سبک آلوده در انجام این تست ها شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۷۵۰ هزار مترمربع دامداری و جایگاه دام امسال در استان سم‌پاشی و ضدعفونی شده است.

شانقی افزود : سه میلیون دام در این مدت علیه بیماری های دامی ایمن سازی شده است.

وی گفت:  ۳۷ هزار قطعه ماهیان زینتی و ۶۱۴ تن تخم‌مرغ در این مدت با نظارت دامپزشکی استان مرکزی به خارج از کشور صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: ۴۵ تن مرغ منجمد و ۹۶ تن خوراک طیور نیز امسال با نظارت این اداره کل از استان به خارج از کشور صادر شده است.

شانقی یادآور شد: سازمان جهانی دام  ایران را از تیر ماه امسال از نظر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک اعلام کرد و بر این اساس مراقبت و انجام پایش برای جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری از برنامه‌های اولویت دار این سازمان در سال جاری است.

وی ادامه داد : آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان مرکزی امسال برای نخستین بار به آزمایش تشخیص نوع گوشت تجهیز شد و از این پس ظرفیت شناسایی نوع گوشت در این استان فراهم شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی کنترل و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری‌ها را از برنامه‌های این اداره کل در سال جاری عنوان کرد و گفت: واکسیناسیون طیور استان برای کنترل بیماری نیوکاسل آغاز شده است.

شانقی افزود: ۴۷۲ هزار دز واکسن نیوکاسل برای واکسیناسیون طیور استان مرکزی علیه این بیماری تهیه شده و تا پایان مهرماه طیور استان علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.

وی، اجرای طرح رتبه‌بندی کشتارگاه‌های طیور استان مرکزی را از دیگر برنامه‌ های اداره کل دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد و افزود: پنج کشتارگاه در ابن استان وجود دارد که سه کشتارگاه  رتبه B و ۲ کشتارگاه  رتبه A دارندد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: کشتارگاه‌های دارای رتبه A به سامانه خط تخلیه اندرونی مرغ مجهز هستند و تخلیه اندرونی طیور به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود.

رئیس نظام دامپزشکی استان مرکزی نیز در این نشست گفت : ۶۰۰ نیروی بخش خصوصی و ۱۶۰ نیروی بخش دولتی وظیفه واکسیناسیون و خدمت رسانی به مردم استان را بر عهده دارند.

«احمد اصلانی» افزود: ۷۳۵ نیروی بخش خصوصی شامل ۱۰ نفر دکتر متخصص . ۲۱۵ دکتر عمومی دامپزشک، ۱۱ نفر کارشناس ارشد، ۱۶۵ نفر کارشناس، ۲۹۴ نفر کاردان و ۴۸ نفر تکنسین زیر نظر نظام دامپزشکی در استان مرکزی فعال هستند.

وی ادامه داد؛ ۵۱ درمانگاه دامپزشکی، ۳۸ داروخانه، ۲۰ مرکز مایه کوبی و۱۵۰ نفر مسئول فنی در بخش خصوصی استان فعالیت دارند.

اصلانی گفت: ۱۲ پروانه درمانگاهی، ۱۹ پروانه مسئول فنی و چهار نفر مایه کوب امسال از سوی این نهاد صادر شده است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان مرکزی افزود: چهار هزار و ۵۰۰ پروانه تاکنون در قسمت‌های مختلف دام و طیور و آبزی‌پروری در این استان صادر شده که ۱۵۴ پروانه تاسیس و ۳۱۳ پروانه بهره‌رداری امسال صادر شده است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک‌هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۸۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

/۶۰۱۳/۱۹۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.