«رضا مرادی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بررسی ها و تحلیل نقشه های پیش یابی هوا حاکی از پایداری هوا در هفته جاری این استان است و بر این اساس وضعیت هوای استان طی این مدت به صورت عمده صاف بوده و غبارمحلی به ویژه در ساعات صبح پدیده غالب اراک و مناطق مستعد است.

وی ادامه داد: دمای هوا از امروز تا پایان هفته با دنبال کردن روند فصلی به کاهش تدریجی خود ادامه می دهد.

مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی گفت: اراک با ۳۵ و چهار دهم درجه سانتیگراد بالای صفر گرمترین و شازند با هشت و ۹ دهم سانتیگراد سرد ترین شهر استان مرکزی در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آب و هوای استان مرکزی به علت وجود کوه‌های مرتفع، مجاورت با حاشیه مرکزی ایران، همجواری با بخشی از منطقه حوض سلطان، کویر میقان و حوزه آبریز دریاچه نمک و همچنین قرار گرفتن در محل تلاقی دو رشته کوه البرز و زاگرس، دارای آب و هوایی متنوع است.

جهت و جریان وزش بادهای غربی مدیترانه‌ای و اقیانوس اطلس، توده‌های هوای فشار زیاد اقیانوس هند و جریان‌های سرد آسیای مرکزی شرایط اقلیمی استان مرکزی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

آب و هوای نیمه بیابانی در مناطقی چون ساوه و زرندیه، آب و هوای معتدل کوهستانی همراه با زمستان سرد و تابستان معتدل، در شهرستان‌هایی مانند اراک، خمین، تفرش و محلات، آب و هوای سرد کوهستانی با زمستانی سرد و برفی و تابستانی خنک در محدوده‌های جغرافیایی شهرستان شازند از جمله انواع اقلیم های آب و هوایی در استان مرکزی است.

۱۹۵۵/۳۰۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.