مدیرکل راه‌آهن استان مرکزی گفت: در حال حاضر راه‌آهن اراک با 50 درصد ظرفیت باری خود فعال است در حالی که امکان افزایش ظرفیت وجود دارد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمدرضا قربانی در نشست مطبوعاتی با اشاره به فشارهای خارجی و تحریم‌ها در طول یک سال اخیر، بیان کرد: با وجود همه فشارها و خروج امریکا از برجام، اما با نگاهی به 8 ماه قبل می‌توان کاهش فشارها بر دولت و اخبار منفی را شاهد بود و تقریبا وضعیت رو به بهبود است و اخبار مثبت را می‌شنویم.

وی با تاکید بر اینکه انعکاس اخبار مثبت و اقدامات صورت گرفته، انگیزه‌زایی و امیدبخشی را برای جامعه به همراه دارد، افزود: در شرایط کنونی وظایف خبرنگاران بسیار دشوار و سنگین است و باید اخبار مهم و مثبت را به گوش جامعه برسانند.

قربانی با بیان اینکه مجموعه راه‌آهن جمهوری اسلامی تلاش دارد که هرماه اخبار خوش و اقدامات صورت گرفته را منعکس کند، گفت: راه‌آهن در صدد افزایش سهم حمل و نقل ریلی در کشور است و استان مرکزی نیز این رویکرد را دنبال خواهد کرد و در حوزه استحفاظی خود که شامل 5 استان مرکزی، قم، لرستان، کرمانشاه و همدان می‌شود در پی توسعه زیرساخت‌هاست.

وی تصریح کرد: به منظور توسعه زیرساخت‌ها ایجاد دهکده لجستیک در استان کرمانشاه مدنظر است که این اقدام ایجاد محل توزیع و تجمع بار و افزایش صادرات و واردات غیرنفتی را رقم می‌زند. 250 هکتار اراضی این استان برای ایجاد دهکده اختصاص یافته است و راه آهن نیز متولی اجرای این پروژه است. البته طی یک ماه اخیر 2 خط بارگیری غلات و مواد نفتی و واردات مواد خوراکی و روغنی راه‌اندازی شده است که این امر قطعا افزایش حمل و نقل کالا را به دنبال دارد و تا 10 ماه آینده امکان حمل 800 هزار تن بار از طریق این شبکه ریلی مهیا می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن استان مرکزی با تاکید بر لزوم اتصال مرزهای کشور همچون مرز چابهار، اینچه‌برون، آستارا به شبکه ریلی بیان کرد: در استان مرکزی نیز در نظر است که پارک لجستیک ایجاد شود که متولی احداث آن سازمان صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است و باید زودتر محل استقرار و احداث این پارک مشخص شود که کمک می‌کند به جای دپوی محصولات در بنادر، کالاها و محصولات در مراکز و پارک‌های لجستیک دپو و سپس توزیع شود و این امر قطعا دپوی کالا در بندر امام خمینی(ره) را کمتر می‌کند و با توسعه زیرساخت‌های می‌توان از مشارکت سرمایه‌گذاران نیز استفاده کرد.

وی با اشاره به عملکرد راه‌آهن استان مرکزی در 4 ماهه نخست سال جاری گفت: در بازه زمانی مذکور 255 هزار و 225 تن بارگیری انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد رشد داشته است، همچنین میزان تخلیه باز 36 هزار و 505 تن بوده که حاکی از رشد 67 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

قربانی میزان مسافر جابجا شده در 4 ماهه نخست سال جاری را 200 هزار نفر دانست که نسبت به سال گذشته 35 درصد رشد داشته است و افزود: صادرات انجام شده در ابتدای سال تا پایان تیرماه نیز برابر با یک میلیون و 785 هزار و 285 تن بوده است.

وی در خصوص ظرفیت بارگیری و صادرات از راه‌آهن استان مرکزی اظهار کرد: در حوزه نفت کوره سالانه یک میلیون تن بارگیری انجام می‌شود و امکان افزایش بارگیری تا 100 واگن وجود دارد که این امر، میزان بارگیری و صادرات را تا 2 میلیون تن در سال می‌رساند، اما متاسفانه شهرک‌های صنعتی به شبکه ریل متصل نیستند و اگر پارک لژستیک ایجاد شود می‌توان حجم بارگیری را افزایش داد.

قربانی اضافه کرد: در حال حاضر راه‌آهن اراک با 50 درصد ظرفیت باری خود فعال است و می‌توان ظرفیت بارگیری را افزایش داد، اما به دلیل خرد بودن محصولات از حمل و نقل جاده‌ای استفاده می‌شود که در این راستا راه‌آهن تلاش دارد حمل بارهای توشه‌ای و خرد را نیز در دستور کار خود قرار دهد که این امر قطعا کاهش حمل و نقل جاده‌ها، کاهش تصادفات و کاهش مصرف سوخت و آلودگی را به همراه دارد.

مدیرکل راه‌آهن استان مرکزی با بیان اینکه همواره در گفتار توسعه شبکه ریلی مطرح می‌شود، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد و حتی طرح جامع و تفضیلی شهر اراک راه‌آهن مدنظر قرار نگرفته است و با توسعه شهر امکان توسعه از راه‌آهن گرفته شده است، افزود: ناوگان مسافری برای اراک و استان مرکزی در حال حاضر تنها مسیر اراک-مشهد را یک روز در میان دارد و تعویض سالن‌های این مسیر و تبدیل وضعیت واگن‌های مسافری در دستور کار است، همچنین افزایش تعداد قطار نیز دنبال خواهد شد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.