به گزارش ایرنا، شازند از توابع استان مرکزی از نعمت بیمارستان دولتی بی بهره است و تنها واحد درمانی این شهر را بیمارستان تامین اجتماعی تشکیل می دهد و امکانات آن پاسخگوی ۱۰۰ درصدی نیاز مردم این خطه نیست.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری شازند تاکنون از این حق بهره مندی از بیمارستان دولتی محروم است اما دولتمردان پارسال آغاز عملیات اجرایی ساخت یک بیمارستان را آغاز کردند و در ادامه تنگناهایی سبب شد تا این طرح پیشرفت مناسبی نداشته باشد.

فرهنگی بازنشسته ای که همسرش از مشکلات کلیوی رنج می برد، گفت: با اتمام مدت زمان اشتغال در تهران به زادگاه خود شازند برگشته ام اما امکانات تخصصی برای درمان بیماری کلیوی همسرم در این شهر کافی نیست.

«مجید کمالی» افزود: به دلیل نبود مرکز درمان دولتی در شازند به طور مستمر برای پیگیری امور درمانی همسرم به اراک و تهران تردد دارم.

یکی دیگر از شهروندان شازند گفت: بیمارستان تامین اجتماعی شازند با ازدحام در مراجعه  مواجه است و در همه رشته های تخصصی پزشک و امکانات کافی ندارد.

«مرضیه سادات رمضانی» نیز افزود: دفترچه های بیمه سلامت روستایی کمتر می تواند از امکانات درمانی تخصصی موجود در بیمارستان تامین اجتماعی شازند بهره مند شود و هنگامی که کسالتی رخ بدهد با توجه به بعد مسافت و سکونت در روستا مشکلات زیادی برای بیمار و خانواده او ایجاد می شود.

  نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: مجتمع پتروشیمی شازند در راستای مسئولیت اجتماعی متعهد به ساخت یک مرکز درمانی در شهرستان شازند شده و با وجود آغاز عملیات اجرایی رسمی که با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی  انجام هنوز اقدام موثری صورت نگرفته و این تعهد برزمین مانده است.

«علی ابراهیمی» افزود: عملیات ساخت بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شازند با مشارکت پتروشیمی شازند و دانشگاه علوم پزشکی به منظور تامین نیازهای بهداشتی و درمانی این شهرستان امری حیاتی است چرا که علاوه بر نیاز مبرم منطقه به امکانات درمانی مطلوب با توجه به وجود شهرک صنعتی بازنه و صنایع نفتی شازند باید زیرساخت های لازم برای پاسخگویی درمانی در حوادث احتمالی وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: اگرچه به گواه مستندات هیات مدیره پتروشیمی متعهد به پرداخت هزینه ساخت بیمارستان در ۲ مرحله شده اما، این مهم هنوز بر کاغذ مانده است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: برآورد اعتبار مورد نیاز ساخت و تجهیز این بیمارستان در بازه زمانی چهارسال  ۶۵۰ میلیارد ریال است و تکلیف این طرح درمانی باید هرچه سریعتر روشن شود.

ابراهیمی افزود: بیمارستان تامین اجتماعی شازند اگرچه با همه توان به میدان آمده تا نیازهای درمانی مردم این شهرستان را پاسخ دهد اما این واحد درمانی نیز با توجه به طیف گسترده خدمات گیرندگان در امکانات، تجهیزات و کادر درمانی متخصص محدودیت های خود را دارد و مردم شازند همچنان برای دریافت خدمات درمانی بهینه مجبور هستند  به اراک ، قم و تهران  مراجعه کنند.

ابراهیمی افزود: ایجاد یک مرکز درمانی دولتی مطالبه مردم شازند است و  پتروشیمی باید در قبال تاخیرش برای ساخت بیمارستان با توجه به تعهدی که داده، پاسخگو باشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: ساخت بیمارستان دولتی شهرستان شازند طبق تفاهم نامه وزیر بهداشت وقت با پتروشیمی دنبال شده است.

دکتر«محمد جمالیان» افزود: مناقصه برای ساخت بیمارستان شهدای پیتروشیمی را باید دانشگاه علوم پزشکی برگزار کند اما برای انجام مناقصه نیاز است که پتروشیمی شازند ابتدا برای این طرح درمانی تامین اعتبار کند که در این خصوص تاکنون هیچ قدمی نه در زمینه تامین مالی و نه مستندات طراحی نقشه و راهبردهای لازم مناقصه صورت نگرفته است.

مدیرعامل پتروشیمی(ره) شازند چندی پیش در جمع اصحاب رسانه عنوان کرد: این صنعت مکلف شده تا ۴۰۰ میلیارد ریال برای ساخت بیمارستان دولتی شازند هزینه کند.

«ابراهیم ولدخانی» افزود: بنا بر برآوردهای موجود و افزایش هرینه ها، با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نمی توان بیمارستان شازند را ساخت.

وی اظهار داشت: در صورتی که قرار است هزینه ساخت بیمارستان افزایش پیدا کند باید به تصویب مجمع عمومی پتروشیمی شازند برسد و این مجمع هر سال تنها یک بار برگزار می شود و تصمیم گیری در این خصوص منوط به مجمع بعدی در سال آتی است.

فرماندار شهرستان شازند نیز گفت: ساخت واحد درمانی دولتی در شازند با ۶ شهر و ۲۱۹ روستا ضروری است و با وجود الزام قانون در تامین زیرساخت های لازم درمان، وزارت بهداشت تاکنون این وظیفه قانونی را  محقق نکرده است.

«مصطفی عرب» افزود: بیمارستان تامین اجتماعی شازند خدمات درمانی را به جامعه هدف خود ارایه می کند.

وی اظهار داشت: یک سوم جمعیت شهرستان شازند تحت پوشش خدمات بیمه هستند و بقیه از جمله روستائیان با داشتن بیمه سلامت باید بتوانند از خدمات درمانی دولتی بهره مند شوند.

فرماندار شهرستان شازند گفت: با راه اندازی بیمارستان دولتی در این شهرستان، امکان ایجاد دانشکده پرستاری نیز فراهم خواهد شد.

عرب افزود: در تفاهم نامه منعقد شده بین وزیر بهداشت و پتروشیمی شازند هزینه ساخت با  پتروشیمی در راستای مسئولیت اجتماعی و تجهیز امکانات و نیروی انسانی برعهده وزارت بهداشت گذاشته شده است.

وی اظهار داشت: نشست های مکرری برای عملیاتی شدن ساخت بیمارستان شهدای پتروشیمی در استانداری مرکزی برگزار شده و ۴۰ هزار مترمربع زمین در مکان مناسب شهرستان برای ساخت این مرکز درمانی در نظر گرفته شد و واگذاری زمین نیز عملیاتی شده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان مرکزی نیز گفت: بیمارستان ۹۶ تختخوابی تامین اجتماعی شهرستان شازند به همه مراجعان از جمله افراد تحت پوشش و غیرپوشش خدمات درمانی ارایه می کند.

دکتر«ثریا پازوکی» افزود: از مجموعه ۱۴۵ هزار و ۲۹۷ مراجعه کننده به بیمارستان شازند در سه ماه اخیر،  چهار هزار و ۱۳۰ نفر مراجعه کننده آزاد و سایر بیمه ها را شامل می شود.

وی اظهار داشت: براساس تصمیم سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور از فروردین سال گذشته خدمات به مراجعان مراکز درمانی با تعرفه دولتی محاسبه می شود که این تصمیم شامل بیمارستان شازند نیز شده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان مرکزی گفت: در بیمارستان تامین اجتماعی شارند خدمات تخصصی شامل جراحی عمومی، زنان، بیهوشی و اطفال و در سایر بخش های خدماتی نیز رادیولوژی، سونوگرافی ارایه می شود.

دکترپازوکی افزود: از ۱۲۰ هزار نفر جمعیت شهرستان شازند، ۵۰ درصد تحت پوشش خدمات تامین اجتماعی قرار دارند.

با توجه به استقرار قطب صنعتی شهید بابایی بازنه، واحدهای پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه حرارتی در شازند لزوم امکانات درمانی و پیش بیمارستانی برای پاسخگویی به حوادث احتمالی یک ضرورت است، ضمن آنکه شازند در مسیر کریدور اصلی عبوری شمال به جنوب و غرب به شرق کشور قرار دارد و نیاز است که با تشریع در عملیات شاخت بیمارستان شهدای پتروشیمی زمینه خدمات رسانی مطلوب برای مصدومان حوادث رانندگی احتمالی نیز فراهم شود.

در سال ۱۳۸۸ انفجار مهیبی در قطب صنعتی شهید بابایی بازنه رخ داد که شمار زیادی از کارگران کشته و زخمی شدند و در سال ۹۵ نیز در ۲ حادثه تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند شماری از کارگران آسیب دیدند که برای درمان به اراک منتقل شدند و اگر بیمارستانی مجهز در شازند وجود داشته باشد در بازه زمانی مطلوب تری می توان در شرایط بروز مشکل به حادثه دیدگان کمک کرد و کیفیت درمانی مطلوب تری را رقم زد.

گزارش از معصومه ابراهیمی

۶۹۹۱/۶۰۱۳/۳۰۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.