به گزارش ایرنا، «مهدی زندیه وکیلی» روز یکشنبه در کارگروه برنامه مدیریت جامع تالاب اراک، افزود: گردشگری شکل خاص و تعریف ویژه ای ندارد بنابراین باید  نیاز گردشگران در منطقه  به خوبی دیده شود و این مهم منوط به  طرح جامع و همه جانبه نگر است.

وی اظهار داشت: سند بالا دستی طرح تالاب میقان اراک به تصویب ملی و استانی رسیده است که در آن تکالیف همه ذینفعان از جمله محیط زیست، آب منطقه ای، جوامع محلی و منابع طبیعی دیده شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت:  بارندگی مطلوب امسال استقبال گردشگران از تالاب میقان را افزایش داداما مسایلی وجود داشت که بهره برداری در این خصوص حداکثری نبود.

زندیه وکیلی افزود: گردشگری تالاب میقان نقشه راه هدفمند می خواهد تا هر فعالیت به صورت تعریف شده و با کمترین زیان دنبال شود و  ظرفیت اکولوژیک تالاب به خوبی رعایت شود.

وی اظهار داشت: زونبندی دقیق یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید پایه گردشگری تالاب میقان باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: برای داشتن راه دسترسی، آب آشامیدنی و بهره مندی از زیبایی های تالاب در پرنده نگری نیاز است که  مشاور مطالعه عمیقی انجام دهد تا توازن منطقه برهم نخورد.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: جنوب شرق تالاب با وجود پر آب بودن در ترددهای انجام شده بیشترین فرسایش را داشته است.

«محمد محمدی» افزود: احتمال آسیب به گونه های گیاهی منطقه وجود دارد و در نمونه گیری که از آب تالاب صورت گرفته  برخی از گونه های گیاهی تحمل آب موجود را ندارند.

وی اظهار داشت: غلظت آب تالاب به دلیل نوع تغذیه مصنوعی از پساب  افزایش یافته است و شکنندگی و حساسیت خاک بالا رفته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: ۲۰ سال است که از ورود دام به منطقه با هدف حفظ اکوسیستم موجود جلوگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: گردشگری به هیچ وجه  تهدید نیست بلکه باید این فرصت را به صورت ضابطه مند پرورش داد و از مزایای متعدد آن بهره مند شد.

«علیرضا ایزدی» افزود: تالاب میقان مامن پرندگان مهاجر و بومی است که به عنوان یکی از جذابیت های این زیستگاه باید مد نظر قرار گیرد.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم میزبانی ۱۴۰ گونه پرنده را دارد.
دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.
درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.

۶۹۹۱/۶۰۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.