مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان مرکزی تاکید کرد:  سازمان تامین اجتماعی پشتوانه دولتی دارد و ورشکست نمی‌شود.

محمدرضا بیدهندی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه مرکزی، جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در استان مرکزی را 943 هزار و 266 نفر بیان کرد و افزود: این تعداد بیمه شده در واقع 2.18 درصد جمعیت کل کشور را دربر می‌گیرد، همچنین ضریب پوشش در استان 65.97 درصد است که به لحاظ رتبه‌بندی استان مرکزی ششمین استان کشور است.

وی با اشاره به اینکه خدمات ارائه شده سازمان تامین اجتماعی در سه حوزه قابل تقسیم‌بندی است، افزود: در حوزه تعهدات بلند مدت که شامل بازنشستگی، کار افتادگی و فوت می‌شود، نزدیک به 88 هزار نفر از جمعیت استان را سازمان پوشش داده است که این تعداد جزو مستمری‌بگیران اصلی سازمان محسوب می‌شوند. 

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان با بیان اینکه در حوزه خدمات کوتاه‌مدت 943 هزار نفر در حوزه درمانی مشمول می‌شوند، گفت: اصلاحاتی در حوزه‌های بیمه‌ای صورت گرفته که در سطح کشور از شرایط خوبی برخوردار هستیم.

بیدهندی اظهار کرد: در طول سال جلسات متعددی تحت عنوان جلسات سه‌جانبه‌گرایانه جهت رصد مسائل و مشکلات برگزار می‌کنیم تا بتوانیم ضعف‌های خود را اصلاح کنیم و این فرایند را در طول سالیان متمادی ادامه خواهیم داد.
  
وی با تاکید بر اینکه نگاه سه‌جانبه‌گرایانه‌ای در حوزه تامین اجتماعی وجود دارد، که این نگاه شامل حوزه‌های کارفرمایی، بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران می‌شود، تعداد بیمه‌شدگان اصلی در استان مرکزی را 297 هزار 999 نفر دانست و بیان کرد: از این تعداد، شمار بیمه‌شدگان اجباری 196 هزار و 676 نفر، بیمه‌شدگان توافقی هزار و 371 نفر، بیمه‌شدگان بیکاری شش هزار و 511 نفر و بیمه‌شدگان خاص نیز 93 هزار 441 نفر است.

بیدهندی با تاکید بر وظیفه سازمان تامین اجتماعی مبنی بر حمایت از نیروی انسانی و با اشاره به افزایش نسبی در حوزه بیمه‌شدگان بیکاری، اظهارکرد: در شرایطی که اقتصاد دچار رکود می‌شود کارفرمایان سعی می‌کنند در حفظ نیروی انسانی خود دقت‌های لازم را داشته باشند و نیروهای خود را حفظ کنند.

وی با اشاره به شیوه محاسبه حق بیمه بیکاری که تحت فرمولی انجام می‌گیرد و از حداقل دستمزد سال جاری که معادل یک میلیون 520 هزار تومان است، نباید کمتر نباشد، در شرایط اقتصادی موجود، وضعیت صنایع را در حال رکود توصیف کرد و در رابطه با مشکلات بیمه‌ای صنایع افزود: طرح بخشودگی جرایم از تاریخ 18 خرداد امسال ابلاغ شده است، کارفرمایان می‌توانند به مدت سه ماه از بخشودگی جرایم استفاده کنند که جرایم حق بیمه آنها تحت شرایطی از جمله حق بیمه کارگران، جرایم تا اسفندماه 96 و تایید ستاد بحران استان مبنی بر وضعیت بحرانی آنها و ... بخشوده می شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی پشتوانه دولتی دارد و ورشکست نمی‌شود، گفت: درست است که سازمان تامین اجتماعی با مشکلاتی مواجه است و در ضریب نقدشوندگی دچار ایراداتی است، اما با این وجود ورشکستگی به نحوی که دیگران می‌گویند، اتفاق نخواهد افتاد.

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان با اشاره به اینکه ضریب وابستگی در صندوق‌های بیمه‌ای امری طبیعی است، گفت: این صندوق‌ها همانند انسان دارای چرخه عمر هستند و تلاش بر این است که این صندوق‌ها با مکانیسم‌های اقتصادی به دوران سالخوردگی خود نرسند و از این بحران‌ها نجات پیدا کنند. در حال حاضر ضریب وابستگی در استان نزدیک به 4.5 است که این رقم در کشور نزدیک به 5.5 است.

وی اظهارکرد: باتوجه به صنعتی بودن استان و قرار داشتن در شرایط رکود تورمی می‌توان گفت این رکود تورمی اثرات خود را در استان به راحتی نشان داده است، ولی نگران‌کننده نیست.

بیدهندی با اشاره به اینکه کارفرمایان حدود 38 صنف در استان از پرداخت حق بیمه خود معاف هستند، گفت: در برنامه ششم توسعه بحثی تحت عنوان کارآموزی وجود دارد که کارفرمایان می‌توانند از نیروهای وزارت تعاون، کار و رفاه که به آنها معرفی می‌شود و یا اینکه معرفی فرد توسط کارفرما از طریق سامانه انجام می‌شود تا از پرداخت حق بیمه معاف شوند.

وی همچنین با اشاره به شعار جدید حوزه بیمه‌ای "خدمات سازمان تامین اجتماعی در هرجا و در هر زمان"، افزود: خدمات غیرحضوری شامل 36 خدمت در بستر اینترنت است و تلاش می‌کنیم تا این خدمات به 60 نوع خدمت برسد. همچنین بازنشستگان با کد دستوری  *142*9# می‌توانند فیش حقوقی خود را دریافت کنند.

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان با تاکید بر بهره‌مندی از بستر اینترنت جهت ارائه خدمات غیرحضوری، خاطرنشان کرد: در انقلاب چهارم صنعتی باید از این امکانات استفاده کنیم و بر این باور هستم که شعب فیزیکی می‌تواند گسترش پیدا نکند تا بتوانیم بهترین خدمات را در بستر اینترنت ارائه کنیم.

وی تعداد شعب در استان را 16 عدد و تعداد کارگزاری‌ها را 9 عدد عنوان کرد که از این تعداد 4 کارگزاری در شهرستان اراک، 2 کارگزاری در شهرستان ساوه و در شهرستان‌های خمین، شازند و زرندیه هر کدام یک کارگزاری وجود دارد که درحال ارائه خدمات هستند.

بیدهندی گفت: استقبال ذی‌نفعان نسبت به برخورداری از خدمات غیرحضوری آغاز شده که با اطلاع‌رسانی صورت گرفته امیدواریم به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم کاهش هزینه‌های فردی و اجتماعی را رقم زنیم.

وی با اشاره به مهمترین چالش سازمان تامین اجتماعی، خاطرنشان کرد: چالش اصلی سازمان تامین اجتماعی پیشی گرفتن هزینه‌ها از منابع است که مهمترین چالش در حوزه بیمه‌ای در تمام دنیا محسوب می‌شود.

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان با اشاره به اینکه ما دارای یک چرخه عمر هستیم، افزود: زمانی که هر موسسه و بنگاهی به دوران میرایی می‌رسد نیاز به تحولات تکنولوژیک دارد تا بتواند خود را از مرحله‌ای به مرحله بعد برساند. 

بیدهندی با بیان اینکه توسعه صنعت و اقتصاد در کشور می‌تواند ضریب وابستگی را افزایش دهد تا بتوانیم شرایط بحرانی را به دوره بعد انتقال دهیم، ادامه داد: یکی از این مباحث خدمات غیرحضوری و کاهش هزینه‌ها است که سعی می کنیم آن را محقق کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تاثیرگذاری سازمان از اقتصاد کشور بسیار بالا است، اظهارکرد: زمانی که اقتصاد کشور دچار بحران می‌شود به تبع آن صندوق‌های بازنشستگی نیز با دو متغیر افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها دچار مشکل می‌شوند.

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان گفت: رشد بنگاه‌ها منجر به رشد اقتصاد می‌شود و همین  رشد در حوزه‌های بیمه‌ای و سایر حوزه‌هایی که وابسته به اقتصاد کشور است، تاثیر می‌گذارد. 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.