به گزارش ایرنا، امروز کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می شود و قابلیت انجام این نوع کسب و کار در«منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلان شده که از جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های سربار، ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد - شاگردی بین اعضاء خانواده اشاره کرد.
دستگاه های حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی با پرداخت تسهیلات و پشتیبانی ازمددجویان خود موفق شده اند بخشی از افراد تحت پوشش را خودکفا و از چرخه حمایت خارج و به تعهد خروج 10 درصدی مددجواز حمایت جامعه عمل بپوشاند.
65 هزار توانجو در استان مرکزی از خدمات بهزیستی و 44 هزار خانوار تحت پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی قرار دارند که با حمایت های مختلف در ایجاد فضای کسب و کار و خوداشتغالی وارد شده اند.
یکی از مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی که با دریافت تسهیلات از چرخه حمایت خارج شده است، گفت: 300 میلیون ریال تسهیلات اشتغال از کمیته امداد ساوه دریافت و کارگاه تولید پوشاک را راه اندازی کردم.
خانم «الف - ف »افزود: سرمایه اولیه با تسهیلات اعطایی کمیته امداد امام خمینی (ره) 650 میلیون ریال موجب اشتغالزایی 11 نفر از زنان در شهرستان ساوه شد.
وی اظهار داشت: کمیته امداد امام خمینی (ره) با پرداخت تسهیلات اشتغال موجب شد تا از گردونه حمایت این نهاد خارج و اکنون به عنوان بانوی کارآفرین چرخ اقتصاد خانواده را به گردش درآوردم.
این مددجو افزود: اگرچه تنگناهای اقتصادی موجب شده تا در تامین مواد اولیه تولید با مشکل مواجه باشم اما هنوز برای محصولات تولیدی مشتریانی وجود دارد.
وی اظهار داشت: فراهم شدن بازارعرضه، بدون داشتن نگرانی از بازگشت سرمایه می تواند به تولید کنندگان خردی مانند مددجویان این نهاد حمایتی کمک شایانی کند.
مددجو دیگری که کارگاه تولید مانتو دارد، نیز گفت: همسرم به علت بیماری توان اداره خانواده چهار نفره ما را از دست داد و مستمری کمیته امداد امام خمینی (ره) جوابگوی هزینه ها نبود، بنابراین با دریافت 200 میلیون ریال کارگاه تولید را راه اندازی کرد.
«ر - ه» افزود: اکنون 6 زن در کارگاه مشغول تولید محصولات سفارشی از تهران هستند و از مسولان برای حفظ شرایط کنونی کارگاه، توسعه و ایجاد اشتغال بیشتر، خواهان حمایت هستم.
این زن سرپرست خانوار اظهار داشت: تامین مواد اولیه با تورم کنونی، اجاره مکان و بیمه کارگران امکان هرگونه توسعه و رقابت با محصولات مرغوب را کاهش داده است.
ر - ه افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) با پرداخت تسهیلات به حمایت از مددجویان تلاش دارد تا آنان را خودکفا و زمینه استقال مالی آنان را فراهم کند که پرداخت تسهیلات می تواند راهگشا باشد.
زن سرپرست خانوار دلیجانی نیز گفت: همسرم تحت پوشش خدمات بهزیسی است و به علت از کارافتادگی و هزینه بالای درمانی با دریافت 300 میلیون ریال تسهیلات کارگاه فرش را راه اندازی کردم.
«مهناز کریمی» افزود: برای 18 نفر در کارگاه بافت فرش و 53 نفر بافنده فرش در خانه اشتغال ایجاد کرده ام که با استقلال مالی هزینه زندگی خود را تامین می کنند.
وی با 58 سال سن گفت: دریافت تسهیلات اولیه از بهزیستی آغازگر فعالیت کارگاه فرش شد و با حمایت این مجموعه اکنون علاوه بر استقلال مالی برای زنان سرپرست خانوار نیز شغل ایجاد شده است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی گفت: چهار هزار و 197 خانوار تحت پوشش این نهاد حمایتی در استان سال گذشته از چرخه حمایتی خارج شدند.
«قنبر موسی نژاد» افزود: این خانواده ها به دلیل توانمندی و اشتغال، دریافت کمک از سایر بخش‌ها و برخورداری از حمایت نهادها، بازگشت سرپرست زندانی، اشتغال به کار اعضای خانوار و بهره‌مندی از مزایای طرح اکرام از چرخه حمایتی خارج شدند.
وی اظهار داشت: براساس بند ب ماده 39 برنامه پنج‌ ساله پنجم و ششم توسعه، نهادهای حمایتی باید با اجرای برنامه‌های حمایتی و مهارتی، سالانه 10 درصد از خانوارهای توانمند شده را به‌ استثنای سالمندان و معلولان ذهنی از پوشش حمایتی خارج کنند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی گفت: توانمندسازی جامعه هدف در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در رویکرد جدید خدمت رسانی به محرومان و اقشار آسیب پذیر از اهمیت و جایگاه ویژه ای در برنامه های کمیته امداد امام خمینی(ره) برخوردار است.
موسی نژاد، با یادآوری اینکه ورود و خروج مددجویان به چرخه خدمات حمایتی در طول سال انجام می‌شود، افزود: این نهاد حمایتی با بهره‌ گیری از تجربیات و طبق اسناد بالادستی همچون برنامه توسعه ششم و نیز اساسنامه کمیته امداد در سه حوزه توانمن دسازی خانواده‌های تحت پوشش، توسعه مشارکت‌های مردمی و چابک سازی ساختار سازمانی عمل می‌کند.
وی اظهار داشت: هدف اصلی کمیته امداد کارآفرینی، اشتغال و خودکفایی است و این نهاد حمایتی افراد را توانمند و تبدیل به کارآفرین می‌کند.
معاون اشتغال و خدمات اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز گفت: تسهیلات اشتغالزایی در چهاربخش کارانگیزی، توان افزایی، خودکفایی و کارآفرینی در استان به مددجویان این نهاد حمایتی پرداخت می شود.
«مجید مشهدی» افزود: 2 هزار و 582 اشتغال در بخش های یاد شده سال گذشته توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی فراهم شد.
وی اظهار داشت: 35 نفر در بخش کارانگیزی با یک میلیارد و 550 میلیون ریال، 366 نفر در بخش توان افزایی با 27 میلیارد و 860 میلیون ریال، 2 هزار و 165 در بخش خودکفایی با 467 میلیارد و 865 میلیون ریال و 16 نفر با 2 میلیارد و 400 میلیون ریال سال گذشته در حوزه های کشاورزی، خدمات، صنایع دستی دامپروری، صنعت، معدن و خدمات مشغول کار شدند.
معاون مشارکت های مردمی و مراکز غیردولتی بهزیستی استان مرکزی نیز گفت: 556 فقره تسهیلات کسب و کار خرد، مشاغل خانگی و کارفرمایی سال گذشته با هدف خروج افراد تحت پوشش این نهاد حمایتی پرداخت به مبلغ 104 میلیارد و 615 میلیون ریال پرداخت شد.
«احمد حاج دایی» افزود: مشاغل خانگی با 12 فقره به مبلغ 600 میلیون ریال، کسب و کار خرد 538 فقره با تسهیلات 101 میلیارد و 215 میلیون ریال و 6 مورد تسهیلات کارفرمایی به میزان 28 میلیارد ریال به مددجویان تسهیلات با نرخ چهاردرصد با هدف خروج از چرخه حمایت پرداخت شده است.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
گزارش از: معصومه ابراهیمی
6991/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.